Zanedbaný Novohrad sa konečne dočkal, diaľničiari vyhlásili súťaž

V Mýtnej vyhlásili historicky prvú verejnú súťaž, pri ktorej nebude rozhodovať len cena.

Vizualizácia jednej časti úseku R2 Kriváň - Mýtna.Vizualizácia jednej časti úseku R2 Kriváň - Mýtna. (Zdroj: NDS)

MÝTNA. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) včera v Mýtnej vyhlásila verejné obstarávanie na zhotoviteľa úseku R2 Kriváň – Mýtna. Jej generálny riaditeľ Ján Ďurišin potvrdil, že ide o historicky prvú verejnú súťaž, ktorá sa bude vyhodnocovať multikriteriálne.

Začiatok výstavby avizoval v prvom štvrťroku 2019. Predpokladaná hodnota zákazky je bez DPH 234,08 milióna eur. Po dostavbe úsekov R2 Kriváň – Mýtna a Mýtna – Lovinobaňa budú mať motoristi k dispozícii vyše 40 kilometrov súvislej rýchlostnej cesty od Zvolena po Lučenec.

SkryťVypnúť reklamu

Ďurišin zdôraznil technickú náročnosť úseku, ktorý sa práve obstaráva.

„Je dlhý 9,1 km. Jeho súčasťou bude približne 5 km dlhá mostná estakáda v údolí Krivánskeho potoka. Je situovaná vo výške 15 – 45 metrov ponad trasu cesty I/16, v tesnej blízkosti napätia a existujúcej zástavby,“ priblížil s tým, že začiatok trasy rýchlostnej cesty R2 Kriváň – Mýtna nadväzuje na predchádzajúci úsek Pstruša – Kriváň, v dočasne upravenej mimoúrovňovej križovatke Kriváň. Koniec úseku sa pred obcou Mýtna napojí na nasledujúci, tendrovaný úsek Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce.

Nové pravidlá

Pri vyhodnocovaní verejných súťaží bola doposiaľ jediným kritériom najnižšia cena. Po novom zavážia aj ďalšie aspekty.

„V aktuálne navrhovanej metodike sa pri súťažiach na stavebné práce budú okrem ceny posudzovať aj kvalita tímu odborníkov podľa konkrétnej stavby, náklady na prevádzku a enviromentálne hľadisko,“ ozrejmil Durišin a podotkol, že pri ďalších stavbách budú dopĺňané aj iné kritériá podľa ich konkrétnych potrieb. „Budú mať rôznu percentuálnu váhu a to vždy po riadnej kalkulácii vo vzťahu k získanej pridanej hodnote.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa šéfa NDS má táto zmena v hodnotení ponúk pri verejnom obstarávaní na stavebné práce dosiahnuť vyššiu hodnotu za peniaze a to zvýšením kvality stavených prác za primeranú cenu. „Očakávame rýchlejšie a vysoko transparentné vysúťaženie zhotoviteľov a predovšetkým efektívnejšiu a kvalitnejšiu výstavbu jednotlivých úsekov.“

Návrh multikriteriálneho hodnotenia pripravila NDS na základe skúseností iných európskych krajín. „Sú súčasťou bežnej praxe v krajinách Európskej únie, uprednostňujú ich Európska komisia, agentúra Jaspers, vrátane Úradu pre verejné obstarávanie,“ uviedol Ďurišin.

Prečítajte si tiež: Začal sa rok súťaží. Prvá je situovaná do Novohradu (+ FOTO) Čítajte 

Najlacnejšie nemusí byť najlepšie

Minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek v tejto súvislosti zdôraznil, že neplatí, že čo je najlacnejšie, je aj najlepšie.

„Preto chceme pri výstavbe zohľadniť aj náklady na údržbu alebo enviromentálne hľadisko.“ Pripomenul aj dve súťaže na južnej R2, ktoré by mohli byť vypísané do konca tohto roka. Ide o úsek R2 Rožňava – Jabloňov nad Turňou (Soroška) a R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany. „Som rád, že sa nám darí dodržať sľuby a výrazne sa dynamizuje aj výstavba na južnom ťahu, ktorý bol predchádzajúcimi vládami zanedbávaný,“ povedal Érsek.

SkryťVypnúť reklamu

Zanedbaný región sa konečne dočkal pomoci

Na vyhlásení tendra v Mýtnej bol prítomný aj podpredseda vlády a predseda strany Most-Híd Béla Bugár. Potvrdil, že Novohrad patrí, čo sa týka budovania infraštruktúry, medzi zanedbané regióny.

„Teší ma, že sa nám pred dvoma rokmi, keď sa tvorilo programové vyhlásenie vlády a doslova sme tlačili na pílu, podarilo do neho zakomponovať aj ďalšiu výstavbu R2. Ľudia v týchto regiónoch právom volajú po rýchlostnej ceste, po ktorej sa rýchlo a bezpečne dopravia za prácou. Aktuálne je na vyše 200 kilometrov dlhom úseku približne 47 km rýchlostnej komunikácie. Po dokončení rozrobených akcií ich bude okolo 100,“ vyjadril sa Bugár s tým, že verí v aspoň čiastočné odčinenie dlhu vlády voči regiónom, akým je aj Novohrad.

Dedina trpí roky

Ľuďom v Mýtnej už roky strpčuje život nadmerná doprava. Denne prejde dedinou približne 13-tisíc áut. Domy pri ceste praskajú. Starosta Pavel Greksa je už vyše dvadsať rokov aj aktivistom bojujúcim za dostavbu úseku R2 a obchvatu Mýtnej. Vyhlásenie súťaže je pre neho zadosťučinením.

„Mám radosť z toho, že v roku 2021 sa od Zvolena po Lučenec dopravíme súvisle po R2. Na viacerých mítingoch ľudia opakovali, že nepotrebujú sociálne balíčky, ale dotiahnuť infraštruktúru do nášho regiónu. Tiež ma teší, že som sa dočkal aj aktuálne jediného ministerstva, ktoré chodilo do regiónu a počúvalo ľudí. Fakt, že sme boli zanedbávaní, bol počas minulých vlád skutočne citeľný,“ povedal Greksa a vyzdvihol iniciatívu poslanca NR SR Eduarda Adamčíka, ktorý tiež presadzuje dostavbu R2.

Dôležitý je aj obchvat Lučenca

Predsedníčka Združenia miest a obcí Novohradu (ZMON) a primátorka Lučenca Alexandra Pivková zdôraznila aj potrebu ďalšej dôležitej stavby v regióne.

„V mene obyvateľov Lučenca a Novohradu by som chcela požiadať o pomoc a podporu pri realizácii pre nás dôležitej stavby, ktorou je preložka cesty I/75 Lučenec – obchvat Lučenca s pokračovaním koridoru na Šalgotarján a Budapešť. Neriešila by sa tak len kritická dopravná situácia v samotnom Lučenci, ale aj negatívne situácie v okolitých obciach Vidinej, Haliči, Starej Haliči a Tomášovciach. Tiež by sa zlepšila dopravná situácia na cestách, znížila hustota a nehodovosť,“ priblížila s tým, že realizáciou tejto stavby by boli uchránené aj cesty II. a III. triedy, ktoré sú v správe Banskobystrického samosprávneho kraja a sú vo veľmi zlom technickom stave. Tiež víta skutočnosť, že vyhlásením súťaže na výstavbu úseku R2 Kriváň – Mýtna je región bližšie k väčšej prosperite.

„Ďakujem rezortu dopravy a výstavby SR, Národnej diaľničnej spoločnosti, primátorom, starostom a všetkým, ktorí svojou podporou prispeli k nášmu spoločnému zámeru,“ zakončila Pivková.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na My Novohrad

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 710
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 091
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 540
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 857
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 138
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 024
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 747
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 981
  1. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  2. Martin Borecky: Rakovina
  3. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  4. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  5. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  6. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  7. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  8. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 897
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 588
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 407
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 319
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 417
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 358
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 192
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  2. Martin Borecky: Rakovina
  3. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  4. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  5. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  6. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  7. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  8. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 897
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 588
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 407
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 319
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 417
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 358
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 192
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu