Medzi náboženstvom a etikou si doteraz povinne vyberali žiaci od piateho ročníka základnej školy. Od septembra tomu bude inak. Väčšina poslancov hlasovala za prijatie zmluvy o vzdelávaní, ktorá zavádza do škôl povinne voliteľné náboženstvo alebo etiku už od prvého ročníka.
Zmeny sa nedotknú Cirkevnej školy v Lučenci, kde 197 žiakov navštevuje hodiny náboženskej výchovy už od prvého ročníka. Zavedenie povinného náboženstva už od prvého ročníka riaditeľ považuje za dobrý krok. „Zastávame názor, že s výchovou sa má začať čím skôr. Či už na etike alebo náboženstve. Sú to príbuzné predmety. Na našej škole nebol dosiaľ o etiku dostatočný záujem, na jej vyučovanie sme však pripravení,“ povedal Richard Havran. Podľa neho vraj etika stojí na rovnakých princípoch ako náboženstvo, len sa nehovorí o Bohu. Štvrtáci sa na hodiny náboženstva tešia a zhodne tvrdia, že je to jeden z najobľúbenejších predmetov. „Máme dobrú učiteľku, učíme sa o Bohu i o dobrých skutkoch,“ hovorí Natálka.
Na nepovinné náboženstvo chodí zo Základnej školy na Vajanského ulici 35% žiakov prvého stupňa. Na druhom stupni, kde je už náboženstvo povinne voliteľné, si ho vybralo 162 žiakov a 328 žiakov si zvolilo etickú výchovu. „Väčšina detí sa hlási na náboženstvo sama alebo po konzultácii s rodičmi,“ dodáva Ľudmila Lacová, riaditeľka školy.
„Náboženstvo v našej spoločnosti je vec vážna a dôležitá. Podporujem náboženskú výchovu, no veriť v Boha je dar, s ktorým sa musí človek narodiť. Privítala by som, ak by náboženstvo zostalo na prvom stupni naďalej ako nepovinný predmet. Najväčší problém vidím so zabezpečením odborného vyučovania etickej výchovy. Ak by tento záujem pretrvával aj budúci školský rok a etika bude povinná už od 1. ročníka, chceme vyučovanie zabezpečiť odborne. Nemáme však dostatočný počet vyučujúcich,“ vyslovuje obavy riaditeľka, no sama zastáva názor, že deti by sme nemali vychovávať len na jednej hodine. „Učebná látka je postavená tak, že my súčasne našich žiakov aj vychovávame. Etika by sa mala aplikovať do všetkých predmetov. Ak toto dokážeme, potom môžeme hovoriť, že etika sa dostáva do života našich detí i celej spoločnosti. Sme svedkami toho, ako sa zhoršuje celkové správanie žiakov. Vyrieši ale tento problém náboženská výchova? Vzorom musíme byť v prvom rade my – učitelia a etické hodnoty rozdávať stále,“ dodáva Lacová.
Edita Hutková