Tento proces bol zavŕšený 30. septembra. Do stálej štátnej služby bol zaradený len JUDr. Ľudovít Šimonides, vedúci Služobného úradu v Lučenci. Vy ste definitívu dostali kvôli tomu, aby ste mohli vymenovať ďalších zamestnancov, aby vám mohli zložiť sľub v zmysle zákona.
„Zamestnancom vznikli nové povinnosti. Museli požiadať o prijatie do štátnej služby do 31.mája 2002 a k tomu dátumu, museli doložiť doklad o svojej občianskej bezúhonnosti, čiže výpis z registra trestov a musel vykonávať takú činnosť, ktorá v zmysle zákona o štátnej službe sa bude považovať za štátnu službu. Viac-menej každý zamestnanec požiadal o prijatie do štátnej služby. Išlo len o to, akú činnosť vykonával. Buď spĺňal podmienky na vstup do štátnej služby, alebo sme posúdili, že v zmysle zákona o verejnej službe bude vykonávať verejnú službu. Treba však povedať, že zákon kategorizoval zamestnancov okresného úradu aj podľa toho, či spĺňali všetky kvalifikačné predpoklady vrátane odbornej spôsobilosti a ako dlho pracovali pred účinnosťou zákona na tomto úrade. Podľa toho boli pracovníci zaradení do dočasnej štátnej služby, alebo prípravnej.“
V čom sa líši štátna služba od verejnej služby, keďže ľudia aj naďalej robia to isté, ako predtým?
„Štátna aj verejná služba je definovaná zákonom. Štátna služba je vykonávanie štátnych záležitostí. Je to činnosť, ktorá spočíva v riadení v rozhodovaní, v kontrole v odbornej príprave rozhodnutí a v odbornej príprave návrhu zákonov a ostatných právnych predpisov. Ostatní zamestnanci boli zaradení podľa zákona o verejnej službe. Teda jedni skladali sľub v štátnej službe a druhí vo verejnej službe.“
Koľko pracovníkov Služobného úradu v Lučenci je zaradených do štátnej a koľko do verejnej služby?
„Do dočasnej štátnej služby bolo zaradených 130 zamestnancov, do prípravne služby boli zaradení 12. Rozdiel je v tom, že proces vstupu do stálej štátnej služby je kratší a jednoduchší pre tých, ktorí boli zaradení do dočasnej služby, ako pre tých, ktorí sú v prípravnej. Do verejnej služby je zaradených 40 zamestnancov. Sú to viac-menej ekonomické a pracovné profesie. Verejná služba je podriadená prednostovi úradu a štátna služby vedúcemu služobného úradu.“
Účinnosťou zákona sa predišlo tomu, že víťaz volieb rozhodoval o postoch vedúcich pracovníkov. Aká je skutočnosť?
„Tým že sa štátna služba buduje na princípe odbornosti, zdatnosti, a apolitičnosti sú obavy zamestnancov podstatne menšie, ako tomu bolo v minulosti. Štátna služba garantuje každému kto robí odborne a dobre, že svoju prácu bude robiť aj po voľbách. Výsledok volieb by už nemal ovplyvniť celé dianie okolo ustanovení ľudí do štátnej služby.“
Zákon o štátnej službe garantuje výsledky výberových konaní Úradu pre štátnu službu. Vedúci služobného úradu je povinní rešpektovať výsledok výberového konania na obsadenie voľného štáto-zamestnaneckého miesta. Ivan Macko