Polemika sa týka konkrétne produktov spoločnosti Microsoft. Argumentáciou proti je najmä odvolávanie sa na bezplatnú reklamu daných produktov. Podotýkam, ďalšie úvahy sú výhradne mojím osobným názorom. Ak chceme diskutovať o podobnej téme, je v prvom rade potrebné položiť otázku: „Naplnenie akých cieľov očakávame od všetkých foriem vzdelávacích aktivít v oblasti informatiky?“
V prvom rade je to reálnosť t.j. poskytovanie takých vedomostí, ktoré sú reálne aplikovateľné v praxi – konkrétne schopnosť absolventa maximálne využívať rozšírené programové produkty.
V druhom rade je to flexibilita t.j. schopnosť prispôsobovať náplň vzdelávania trendom a požiadavkám praxe. Táto požiadavka sa vo zvýšenej miere týka najmä tak dynamicky sa rozvíjajúceho odboru ako je informatika.
Uplatniteľnosť absolventa strednej školy alebo rekvalifikačného kurzu na trhu práce je v súčasnej dobe podmienená schopnosťou ovládať štandardné aplikácie na používateľskej úrovni, teoretické vedomosti majú druhoradý (často mizivý) význam.
Nezanedbateľnou stránkou témy je tiež technická realizácia výuky – naučiť poslucháča spracovať pomocou počítača text, tabuľku či graf, nakresliť schému či obrázok, vytvoriť databázu je možné len na konkrétnom produkte (rovnako ako pilota naučíte lietať len na lietadle, za písacím stolom to ide dosť ťažko). A že konkrétnymi produktmi, ktorých ovládanie je dnes žiadané trhom práce sú práve produkty spoločnosti Microsoft, je dané súčasným stavom ich využívanosti. Možno o niekoľko rokov budú v masovom merítku využívané iné produkty, ale súčasný stav je práve taký.
A ak sa na vec pozrieme z praktického hľadiska, čoraz viac produktov rôznych spoločností sa nápadne začína podobať, čo sa týka ovládania i funkcionality. Verme, že sa blíži doba kedy sa naučíte ovládať produkt od ktorejkoľvek spoločnosti a budete schopní využívať ktorýkoľvek iný produkt.
Na záver jedna otázka, ako obvykle všetečná: „Skutočne je práve tento problém tým najzásadnejším, ktorý ťaží vzdelávanie informatiky či už na školách alebo v iných vzdelávacích inštitúciách?“
Jaroslav Oster, info@infoconsult.sk