Vystavené fotografie sú dielčím výsledkom práce na celoslovenskom projekte dokumentácie drobnej sakrálnej architektúry, ktorí iniciovala Národopisná komisia Zväzu múzeí na Slovensku. Výstava potrvá do 31. októbra 2002.
Piesňami s náboženskou tematickou otvorili výstavu členky speváckeho zboru pri Pedagogickej a sociálnej akadémii v Lučenci.
Úvodné slovo patrilo Ivete Kacarovej, riaditeľke Novohradského múzea. Ako povedala táto výstava sa uskutočnila pri príležitosti Dní európskeho kultúrneho dedičstva, ktoré si na Slovensku pripomíname už jedenásty krát.
Prejav potom prevzala Dita Nociarová, ktorá prítomných oboznámila s expozíciou venujúcej sa sakrálnej tematike. Vystavované diela sú výsledkom jej, takmer dvojročnej práce a snímky zachytávajú drobnú náboženskú architektúru na území okresov Lučenec a Poltár od 18. storočia do konca 20. storočia. Vo svojej práci, ktorej výsledkom je viac ako 100 fotografií, sa maximálne zahĺbila do svojej témy.
"Nešlo len o zisťovanie výskytu týchto monumentov, ale aj o umelecko-historický popis, zisťovanie rozmerov, identifikáciu textu a o etnologické územie. Snažila som sa zistiť, či bol ten ktorý kríž vysvätení, či sa pri ňom konali, alebo konajú bohoslužby, kedy bol opravovaný," hovorí Dita Nociarová. "Keď som začala s terénnym výskumom zistila som, že tieto fakty sú veľmi ťažko zistiteľné. Nezaobišla som sa teda bez spolupráce s domácimi obyvateľmi. Moje zistenia boli zaujímavé."
Podľa autorky výstavy najstaršie prícestné kríže boli z dubového dreva a vyhotovovali ich neznámi tesári. Neskôr sa začali vyrábať liatinové kríže, pretože drevené často podliehali skazám počasia. Od 30-tych rokoch 20. storočia sú rozšírené kamenné, betónové, či murované kríže. Väčšinou ich dávali vyhotovovať miestneho panstva, ale i jednotlivci v snahe poďakovať za pomoc, alebo hľadať útechu a oporu pri prekonávaní životných ťažkostí.
"Pri zisťovaní zachovania vzniku krížov, najmä kamenných sa ukazuje, že pomerne veľké množstvo z nich vzniklo v 50-60-tych rokoch. Zaujímavým poznaním bolo, že práve táto doba nežičila cirkvi, ani jej kultúrnej architektúre."
Prícestné kríže, sochy svätcov, kaplnky......sú nenápadnými symbolmi náboženskej viery v prírode a krajine. Sú materiálnym vyjadrením emócii a duchovného života, miestom náboženskej úcty, ale i orientačným bodom v teréne. Často krát zostávajú nepovšimnuté a predsa skrývajú mnoho tajomstiev.
- he -