O právach a povinnostiach kompetentných pracovníkov Novohradské noviny informoval JUDr. Ľudovít Šimonides, vedúci Služobného úradu v Lučenci.
"Aj pred účinnosťou tohto zákona sa informácie z pozície Okresného úradu v Lučenci poskytovali, a myslím si, že nebol občan, právnická, alebo fyzická osoba, ktorá by vybavená nebola. Poskytli sme ich tak, ako boli požadované, tak, ako sa poskytovateľ a žiadateľ dohodli. Teraz. ale celý proces upravuje zákon. Úradník je viazaný lehotou zo zákona na vybavenie žiadosti na poskytnutie informácií. Ono to korešponduje s predchádzajúcim stavom, buď zaužívanými, alebo upravenými lehotami v rámci štátnej správy. Ak ide o jednoduché informácie, vybavujú sa tak ako zákon stanovuje. Zákon nič nové nevymyslel, len pritvrdil podmienky poskytovania informácií."
Stretli ste sa aj s takými požiadavkami, pri ktorých bolo ťažké dodržať termíny?
"Stávajú sa paradoxy a myslím si, že práve tie spôsobuje averziu úradníkov voči zákonu. Niektoré informácie svojou zložitosťou nie sú štandardnými výstupmi z našich informačných systémov, či už evidenčných, počítačovo spracovaných, alebo ďalších. Ako príklad môžem uviesť žiadosť, kde žiadateľ chcel informácie o vekovej skladbe, vzdelanostnej úrovni, dĺžke praxi a ďalšieho personálneho vývoja u zamestnancov škôl a školských zariadení. No to je 1600 až 1700 ľudí a to je z pohľadu zákona neuveriteľná náročnosť. K tomu sa pridali ešte aj konkrétne časové obdobia. Ak by sme chceli dodržať časové limity, na takejto informácii by muselo pracovať 10 až 15 ľudí."
Z našich podnetov vyplýva, že mnohé informácie, ktoré ľudia pred účinnosťou zákona bezprostredne dostali sa dnes stali administratívnou záležitosťou, a musia o ne písomne požiadať.
"Zákon priamo stanovuje bariéry, pravidlá a presne určuje celý postup poskytovania informácií. Ak sa niekto domáha informácie odvolávajúc sa na zákon 211 s tým, že žiadam, ste povinní, a podobne, úradník sa bude striktne pridržiavať litery zákona, a urobí presne to, čo mu zákon ukladá. Ale aj tu by som chcel povedať, že všetko je v ľuďoch.
Sú tu ešte aj ďalšie paradoxy. Máme povinnosť zverejňovať predpisy podľa ktorých robíme. V budove úradu máme informačnú tabuľu, ktorú podľa mojej mienky stránky ani nečítali, pretože to, tú masu ľudí nezaujíma. Ich zaujíma to, ako bude ich konkrétny problém vyriešený. Na ilustráciu uvediem, že ak by sme chceli celý postup povoľovania napríklad živnostenského oprávnenia na všetky činnosti zverejniť, bola by celá budova oblepená len týmto jedným úsekom výkonu štátnej správy."
Tesne po prijatí zákona boli obavy z obrovského nárastu agendy, ale už prvé týždne a mesiace ukázali, že to nebude celkom tak. O čom hovoria čísla?
"V roku 2001 sme celkom prijali 27 žiadostí na poskytnutie informácií, z toho 25 bolo vybavených v zákonnej lehote, jedna bola postúpená inej povinnej osobe a jedna sa časovo preklenula do roku 2002."
Počet prijatých žiadostí o poskytnutie informácií v roku 2002 na Okresnom úrade, resp. Služobnom úrade v Lučenci kopíruje situáciu z predchádzajúceho roku. Ivan Macko