Lučenecká regionálna komora je notifikovaným pracoviskom v rámci krajín WTO (Svetovej obchodnej organizácie), oprávneným vystavovať doklady, vyžadujúce sa v medzinárodnej obchodnej praxi. Je zaradená do siete európskych ( EUROCHAMBRES) a medzinárodných (ICC) obchodných komôr. Okrem funkcií v oblasti medzinárodného obchodu sa silne angažuje v rozvojových programoch regiónu.
Pozitívne možno hodnotiť vytvorenie kvalitného jadra rozhodujúcich podnikateľských subjektov aj keď je pravdou , že nie všetky subjekty sa zapájajú do práce komory, nakoľko členstvo je dobrovoľné a možno povedať , že to jadro je vytvorené a pôsobí v regióne a zahŕňa tie najrozhodujúcejšie firmy. Čo považujeme za veľmi dôležité vznikla informačná prepojenosť medzi jednotlivými firmami a dochádza k vzájomnej spolupráci, firmy o sebe vedia a to je jeden z pozitívnych faktorov, ktorý ovplyvňuje prácu v jednotlivých firmách. Nie menej podstatnou je skutočnosť, že sa vytvorili dobré vzťahy k miestnej štátnej správe a samosprávam takisto k centrálnym vládnym inštitúciám. Za veľké plus patrí to, že naša regionálna komora má zadefinované rozvojové priority, čo nemožno povedať o žiadnej inej inštitúcii v rámci regiónu.
Vychádzajúc z možností, ktoré tento región má, boli založené sekcie s celoslovenskou pôsobnosťou a to sekcia nerudných surovín v roku 1995 , ktorá bola iniciátorom silikátovej hospodárskej zóny a Slovensko - maďarská obchodná komora založená v roku 1998 , ktorá sa rozhodujúcou mierou pričinila k rozvoju vzájomných vzťahov so Šalgotarjánskou obchodnou komorou a vôbec s obchodnými komorami v Maďarsku. Dobre nám funguje výmena ponúk a dopytov na spoluprácu medzi členskými firmami na Slovensku a v zahraničí, hlavne v Nemecku, Rakúsku a samozrejme v Maďarsku. Komora intenzívne presadzuje hospodárske požiadavky a požiadavky na výstavbu infraštrukturálnych projektov, ich zaraďovanie do plánovacích dokumentov ako Koncepcia trvalo udržateľného rozvoja Slovenskej republiky, Koncepcia územného rozvoja Slovenskej republiky tzv. KURS 2001 a regionálne operačné programy. Lučenecká regionálna komora bola iniciátorom Zákona o hospodárskych zónach a priemyselných parkoch. Žiaľ tento nebol prijatý v celom rozsahu pričom bola prijatá len legislatíva upravujúca možnosť získania podpory pri zriaďovaní priemyselných parkov. Keď hovoríme o pozitívach je treba spomenúť aj to čo sa nám nepodarilo a čo do budúcnosti budeme naďalej presadzovať.
Mnoho energie bolo vynaložené na vytvorenie tzv. samostatného VÚC – Novohradsko – Gemerský VÚC. Tým pádom by vznikol partner pre podnikateľskú samosprávu, čo komora v podstate je a mali by sme partnera aj na úrovni VÚC, a vedelo by sa operatívnejšie dostávať do života požiadavky na rozvoj podnikania, infraštruktúry a ďalších vecí. Taktiež veľa úsilia bolo venované zahrnutiu do plánu výstavby tzv. južného dopravného ťahu . Za týmto účelom bolo zorganizované viacero stretnutí predstaviteľov miest a okresov, ktorými by táto trasa mala viesť. Vzhľadom k tomu, že tento región je silne orientovaný na potravinársku výrobu iniciovali sme zriadenie sekcie celoslovenskej sekcie so sídlom v Rimavskej Sobote tzv. potravinársku sekciu. Žiaľ táto nebola zriadená v Rimavskej Sobote, ale v Trnave. V čom vidím rezervy, to je to, že nie všetky podnikateľské subjekty v rámci regiónu sa do činnosti komory zapájajú a i z tej členskej základne, ktorú máme je značná časť pasívna.
Mnohí si neuvedomujú, že prostredníctvom komory sa dá pôsobiť na to, aby podnikateľské prostredie bolo pre podnikateľov čo najprijateľnejšie. Z tých vecí, ktoré plánujeme v najbližšom období je príprava firiem pre vstup do EÚ tak, aby spĺňali kritériá , ktoré na firmy v rámci EÚ kladené sú a budú kladené i na naše firmy. Našou úlohou je, aby firmy vedeli čo ich pri vstupe do EÚ čaká a tú krátku dobu, ktorú pred sebou ešte majú aby využili na odstránenie tých nedostatkov, ktoré vo svojich podnikoch majú. V neposlednom rade je potrebné, aby sme dostali medzi spoločnosť podmienky, za ktorých sa možno uchádzať o priznanie grantov z EÚ. Predvstupové fondy, ktoré predstavujú ani nie tretinu štrukturálnych fondov, ktoré budeme môcť čerpať pri prijatí do EÚ naznačuje, že tu máme veľké rezervy. To znamená, že v prvom rade budeme musieť informovať o tom, aké možnosti tu sú a aby sme vedeli pripraviť v rámci firiem kvalitné podklady na priznanie grantov.
Záverom by som chcel vysloviť presvedčenie, že SOPK a v jej rámci aj naša Lučenecká komora sa dopracuje v blízkej budúcnosti na pozície, aké patria komorám v krajinách vyspelého ekonomického sveta. Platí to samozrejme i vo vzťahu k zahraničiu, ale najmä vo vzťahu k domácim podnikateľským subjektom a predstaviteľom štátu.
Ing. Vladimír Bystriansky, riaditeľ regionálnej komory SOPK