Špeciálnu skupinu ťažkostí prejavujúcich sa hlavne po zaškolení dieťaťa predstavujú organicky podmienené dysfunkcie. Špecifické vývojové poruchy primárne organického pôvodu označované v minulosti ako sy LMD, v súčasnosti ADD a ADHD vyžadujú pre zvládanie výuky špecifickú starostlivosť. Vznikajú z najrôznejších príčin - geneticky, v priebehu prenatálneho vývinu (gravidity), pri pôrode alebo v dôsledku infekcií a úrazovo hlavy v útlom veku. Spočívajú v drobnom difúznom poškodení mozgového tkaniva, ľahké sú v tom zmysle, že nepostihujú výraznejšie širšie fyzické ani všeobecné rozumové schopnosti dieťaťa. U týchto detí sa vyskytujú určité nerovnomernosti vo vývine, napr. v jemnej motorike, vizuomotorickej koordinácii, percepcii, niektorých myšlienkových operáciách, v správaní a niektorých prejavoch osobnosti, prejavujúce sa rôznymi klinickými príznakmi. Zvýšením školských nárokov sa tieto poruchy stali nápadnejšími, pričom v celkovom prejave je príznačný nerovnomerný vývin dielčích duševných procesov. Vo väčšine funkcií býva dieťa priemerné až nadpriemerné, v niektorých je však naopak podpriemerné. Poruchy sa výraznejšie manifestujú v období nástupu do školy a postupom času a vývinom sa upravujú.
Dyslexia je poruchou čítania, ktorá sa u dieťaťa prejavuje v rôznej miere v neschopnosti čítať a porozumieť napísanému textu. Dochádza aj k zámene písmen a prehadzovaniu poradia.
Dysgrafia je poruchou písania. Dieťa ma potiaže so zautomatizovaním písomného prejavu, nepamätá si a nedokáže napodobniť vary písmen, môže písať zrkadlove, zamieňa a vynecháva písmená, zjavné je pomalé tempo a neúhľadnosť písomného prejavu, neschopnosť dodržať rovnakú veľkosť písmen, držanie pera je kŕčovité, čo často pretrváva dlhšiu dobu.
Dysortografia je narušená schopnosť zvládnuť gramatické a pravopisné pravidlá, deti zamieňajú I–Y, s–z, vynechávajú interpunkčné znamienka.
Tieto poruchy bývajú často spojené a v mnohých prípadoch sekundárne znižujú sebavedomie dieťaťa a vyvolávajú poruchy učenia a správania. Vo všeobecnosti možno pozorovať unaviteľnosť pozornosti, neschopnosť zamerať sa na podstatné podnety, afektívnu labilitu a známky impulzívneho správania. Dieťa s ťažkosťami doma doháňa to, čo zameškalo v škole, čo znižuje možnosť regenerácie a relaxačných aktivít.