Obce rozhodujú o výrube drevín
Výrub stromov je obmedzený na mimovegetačné obdobie
Rimavská Sobota - Zákon č. 416/2001 Z. z. o prechode niektorých pôsobností z orgánov štátnej správy na obce a vyššie územné celky nadobudol účinnosť dňa 1. 1. 2002. Medzi ne patrí v súvislosti so zákonom NR SR č. 287/1994 Z. z. aj výkon štátnej správy vo ve-ciach ochrany drevín rastúcich mimo lesa. V zmysle nadobudnuté-ho zákona obce prijímajú oznámenie o výrube drevín z dôvodu hrozby bezprostredného ohrozenia zdravia života alebo značnej škody na majetku. Ukladajú nevyhnutných opatrení na ozdravenie dreviny vlastníkom (správcom, nájomcom pozemku), na ktorom drevina rastie, alebo rozhodujú o jej vyrúbaní. Zabezpečujú úlohy na úseku náhradnej výsadby a vykonávania štátnej správy v prvom stupni vo veciach ochrany drevín. Na otázky súvisiace s danou problematikou odpovedala RNDr. Katarína Gaálová zo Štátnej ochrany prírody SR, Správa CHO Cerová vrchovina Rimavská So-bota.
Starostovia obcí môžu s prechodom kompetencií z orgánov štátu na obce vydať rozhodnutie o výrobe stromov. Aký je postup pri kon-zultovaní ich rozhodnutia s odborníkmi?
"Aj keď rozhodovanie vo veciach ochrany drevín sa zdá byť pre nezainteresovaných jednoduchou záležitosťou, nie je tomu tak. Vyžaduje si jednak dobrú znalosť právnych predpisov, jednak ten ktorý bude posudzovať žiadosti, musí mať znalosti z biológie ale aj ekológie. Okrem toho sú obce povinné viesť evidenciu pozemkov vhodných na náhradnú výsadbu vo svojom územnom obvode a dbať na to, aby navrhované drevinové zloženie bolo v súlade so stanovištnými pomermi a s ekologickými nárokmi drevín určených na výsadbu. Podľa náročnosti práce na úseku posudzovania a roz-hodovania, teda vyplýva, že zatiaľ túto činnosť samostatne môžu vykonávať mestské úrady, kde je zriadené oddelenie starostlivosti o životné prostredie. Malé obce spravidla nedisponujú príslušným odborným potenciálom pracovníkov a z tohto dôvodu naše pracovi-sko ponúka obciam pomoc priamou odbornou spoluprácou. Preto sa doporučuje obciam vyžiadať si pred vydaním rozhodnutia od-borné stanovisko od príslušnej organizácie ochrany prírody, ale obec nie je ním právne viazaná. táto spolupráca je však chápaná len ako dočasná, pokiaľ nedôjde ku územnému a organizačnému uspo-riadaniu obcí v súvislosti s prechodom zo štátu je správy na obce. Pred prenesením kompetencií na obce, si však Okresný úrad v Ri-mavskej Sobote a v Lučenci vyhradil pôsobnosť obce na území s II. Stupňom ochrany, t. j. zjednodušene povedané o ochrane stromov rastúcich mimo lesa na území CHKO Cerová vrchovina, majú roz-hodovacie právo vyhradené OÚ v Lučenci a v Rimavskej Sobote tak ako doposiaľ, pričom do pôsobnosti obcí patria len tie časti ka-tastra, kde nezasahuje CHKO. Obce v danom regióne obdržali od-borno-metodickú príručku so vzormi rozhodnutí a podobne."
Koľko žiadostí o výrube stromov evidujete od začiatku roka?
"Naše pracovisko začalo dostávať žiadosti o odbornú spoluprácu už vo februári. Na pracovisku ich doteraz evidujeme 14. Väčšinou išlo o rozsiahlejšie výruby, napríklad výrub náletov agáta na pastvách v k. ú. Stará Halič, kde žiadateľ nedostal povolenie na výrub 250 kusov duba, pri žiadostiach sa prejavili aj následky mrazovej kala-mity v zimnom období, ktorá poškodila dreviny takmer v celom regióne o povolenie výrubu poškodených, polámaných stromov požiadali v k. ú. Ábelová, v k. ú. obce Hradište okres Poltár. Pred-metom žiadosti o výrub sú aj brehové porasty, napríklad posudzo-vali sme výrub prestárlych a poškodených topoľov, ktoré v úseku koryta Ipľa tvoria prekážku v toku. Spätnou väzbou pre nás sú roz-hodnutia, ktoré nám však neposielajú všetky obce. Dostávame ich napríklad z MsÚ v Rimavskej Sobote, v Poltári. Z MsÚ v Lučenci sme zatiaľ žiadne rozhodnutia neobdržali. Žiaľ, zatiaľ nie je určené, aby sme rozhodnutia dostávali. Zato však viacej ako po iné roky dostávame žiadosti o výpočet spoločenskej hodnoty stromov, vyrú-baných bez povolenia. Čo je potešiteľné už aj vlastníci pôdy, alebo jednoducho občania si začínajú viac všímať zásahy do prírody."
Aké máte skúsenosti s vykonávaním novej kompetencie starostov obcí. S akými vecnými problémami ste sa stretli?
"Tí starostovia, ktorí nás oslovili, si skutočne zakladali na tom, aby rozhodnutia boli v súlade so zákonom. Vo všeobecnosti môžem povedať, že táto úloha, pred ktorú boli postavené hlavne malé obce je pomerne ťažká. Obecný úrad si však musí uvedomiť, že dodržia-va aj štátny dozor nad dodržiavaním zákona, že vydané rozhodnutie sa dostáva aj príslušnému OÚ odboru životného prostredia ako od-volaciemu orgánu a Slovenskej inšpekcii ochrany prírody a pred-stavuje pre obec veľkú zodpovednosť a je ho možné aj skontrolo-vať. V tomto období je na výrub stromov už kriticky nevhodný čas. Rozhodnutia, ku ktorým sa vyjadrujeme sú časovo obmedzené na mimovegetačné obdobie, t. j. od 1. októbra do 31. marca, takže by sme sa už nemali stretávať v krajine s výrubom stromov, pokiaľ nejde o prípady bezprostredného ohrozenia zdravia alebo života človeka, či značnej škody na majetku. V prípade, že takéto činnosti niekto zaregistruje, odporúčame takéto konanie oznámiť na prí-slušnom okresnom úrade." - mb -