MÝTNA. Cestujúci občania z obcí Divín, Ružiná a Mýtna, v zastúpení pána Jozefa Žilku z Divína, nás upozornili na zrušenie autobusovej zastávky, ktorá viac ako 70 rokov existovala na železničnej stanici v Mýtnej.
K zrušeniu tejto zastávky došlo ešte v roku 2012 a občania od vtedy bojujú za jej opätovné zavedenie. „Táto zastávka slúžila občanom z Divína, Ružinej, Budinej, či Tuhára, aby sa mohli pohodlne autobusom dopraviť na vlakovú stanicu v Mýtnej,“ uviedol Jozef Žilka. Podľa neho je paradoxom, že autobusové linky na tejto trase naďalej premávajú tak, že nadväzujú na vlakové spoje. Cestujúca verejnosť, ktorá túto autobusovú zástavku využívala, žiada prepravcu, aby ju znovu zaviedol.
„Autobusové zastávky nezriaďuje dopravca, ale sú zriaďované na základe potrieb cestujúcej verejnosti, po prerokovaní a vydaní súhlasného stanoviska k umiestneniu autobusovej zastávky zo strany príslušných inštitúcií, ktorými sú obec, polícia SR, cestný úrad, správca cesty, dopravca,“ uviedla hovorkyňa SAD Lučenec, Radka Segečová.
Aj keď sa zdá, že opätovné zriadenie zástavky je na pleciach obce, tá má zviazané ruky. „Je pravda, že zastávka tu cestujúcej verejnosti slúžila roky, avšak, na základe upozornenia občanov, musela byť zrušená, nakoľko bola zriadená na súkromných pozemkoch,“ vysvetlil na margo situácie starosta obce Mýtna, Pavel Greksa.
Pri riešení sťažností obyvateľov v roku 2012, ktorí upozorňovali na to, že zástavka je na súkromných pozemkoch, podľa starostu Mýtnej, došlo aj k zisteniu, že autobusová zástavka bola umiestnená v rozpore so zákonom. Túto skutočnosť potvrdil aj prepravca.
„V prípade uvedenej zastávky bolo zo strany polície SR skonštatované, že jej umiestnenie je v rozpore so Zákonom č. 8/2009 o cestnej premávke a na základe toho bola zastávka zrušená a premiestnená na námestie v obci Mýtna,“ konštatovala Segečová.
To, ale nevyhovuje cestujúcej verejnosti. „Cestujúci, ktorí chcú prestupovať z vlaku na autobus, či opačne, sú nútení prejsť 700 metrov, cez frekventovanú cestu, po ktorej prejde denne až 20 tisíc áut. Ako je možné, že kompetentní urobili takéto neuvážené rozhodnutie?“ pýta sa Žilka.
Podľa neho je, údajne, prechádzanie cez túto cestu nebezpečné. „Medzi cestujúcimi sú deti, ktoré dochádzajú do škôl, nie je bezpečné, aby denne utekali zo stanice na námestie a opačne,“ myslí si Žilka.
„Po zrušení spomínanej zástavky na stanici, sme jednali s prepravcom SAD, ktorý nám vyšiel v ústrety tak, že upravil cestovný grafikon autobusov, aby mali cestujúci dosť času na premiestnenie sa z námestia na vlakovú stanicu,“ podotkol starosta a dodal, že je zaručená aj bezpečnosť prechádzajúcich cez frekventovanú cestu. „Na tento účel tu máme už 40 rokov vybudovaný podchod, takže ľudia vôbec cez frekventovanú cestu prechádzať nemusia,“ doplnil.
Na záver Greksa konštatoval, že pri budovaní dlhoočakávanej rýchlostnej cesty R2 sa počíta aj s riešením mimoúrovňovej križovatky a aj praktickým umiestnením autobusových zastávok. Aj keď dopravca uviedol, že v prípade potreby zástavku nemá problém zriadiť, k takémuto riešeniu podľa starostu nedôjde.
„Slovenská autobusová doprava Lučenec, má záujem na obnovení príslušnej autobusovej zastávky po posúdení navrhovaných riešení, ktoré budú v súlade s platnou legislatívou,“ vyjadrila sa hovorkyňa. „Ak by sme chceli opätovne zriadiť túto zástavku, museli by sme vykúpiť dotknuté súkromné pozemky, na ktoré by sme ju umiestnili,“ dodal na záver Greksa s tým, že okrem finančného zaťaženia obce by mohol nastať problém aj s odkúpením pozemkov, s ktorým majitelia nemusia súhlasiť.