Utorok, 23. október, 2018 | Meniny má Alojzia

Obyvatelia bojujú za rekonštrukciu cesty

Obyvatelia mestských častí v Poltári už niekoľko rokov bojujú za zrekonštruovanie ciest. Samospráva o dezolátnom stave komunikácií vie.

Cesta v mestskej časti Hájiky - Maky(Zdroj: AUTOR)

POLTÁR. V auguste 2014 požiadali občania v zastúpení Jána Štefančíka Mestský úrad v Poltári o rekonštrukciu a údržbu komunikácie vedúcej do mestskej časti Hájiky – Maky,  nakoľko ide o cestu bez asfaltového povrchu, nachádzajúcu sa v dezolátnom stave. „Na túto žiadosť nám dal odpoveď primátor mesta Poltár, kde uviedol, že rekonštrukcia cesty je finančne náročná a mestský rozpočet si ju nemôže dovoliť,“ priblížil Ján Štefančík.

Táto odpoveď dotknutým obyvateľom nestačila. Vzhľadom na to, že v mestskej časti Hájiky – Maky je trvale obývaných  7 domov a 3 ďalšie sú využívané na rekreačné účely, rozhodli sa spojiť s obyvateľmi mestskej časti Prievrana, ktorých je zhruba 60 a tiež bojujú s podobnými problémami, a spoločne podali na mesto petíciu za úpravu komunikácií. Petíciu podpísalo viac ako 70 obyvateľov. „To bolo ešte v roku 2014,“ konštatoval Štefančík, „dodnes sme však odpoveď na túto petíciu nedostali. Nemôžem povedať, že za tú dobu sa nič neudialo, výtlky na ceste začali teraz konečne opravovať,“ dodal miestny aktivista s tým, že to ale nestačí.

Článok pokračuje pod video reklamou

O zlom stave komunikácií v týchto mestských častiach radnica vie. „Jedná sa o nespevnené komunikácie a ich údržba a zjazdnosť hlavne v jarných a jesenných mesiacoch nie je jednoduchá,“ priznáva primátor mesta Poltár Pavel Gavalec. „S uvedenou situáciou sa už určitý čas zaoberáme a nielen na základe podnetov občanov, ale aj podľa nášho zistenia priamo z terénu. Jedná sa o prímestské časti mesta Poltár, kde sa podľa možností snažíme udržiavať komunikácie v zjazdnom stave,“ dodal primátor.

Cestu opravujú svojpomocne obyvatelia

Problémom je podľa jeho slov dĺžka komunikácie, ktorá je v miestnej časti Prievrana okolo 5 kilometrov a v časti Hájiky 2,5 kilometra, ale aj pohyb ťažkých poľnohospodárskych strojov. „V priebehu sezónnych prác sa po komunikáciách pohybujú ťažké poľnohospodárske a lesné stroje. Mimochodom, ich vlastníkmi sú aj niektorí dotknutí vlastníci nehnuteľností v týchto častiach, ktoré značne poškodzujú povrch komunikácie. Aj s nimi sa snažíme komunikovať, aby sa podieľali pri zabezpečovaní údržby uvedených úsekov,“ konštatoval Gavalec.

Na úpravách komunikácie sa podieľa aj samotný Ján Štefančík. „Pravidelne tu upravujem krajnicu komunikácie, odstránil som kríky, ktoré zasahovali do cesty,“ vymenuje. „Mesto sa každoročne snaží tieto úseky upravovať tak, aby bola zabezpečená ich zjazdnosť, aj keď to neraz stojí nemalé úsilie a finančné prostriedky. Nehovoriac o tom , že mesto by malo investovať financie len do mestského majetku, čo spomenuté komunikácie nie sú,“ vysvetľuje primátor.

V budúcnosti však situáciu s dotknutými komunikáciami riešiť chcú. „Predchádzať tomu však musí vysporiadanie vlastníckych vzťahov, čo vôbec nie je jednoduché,“ hovorí primátor.

„Zistili sme takú vec, že vôbec nie je potrebné hľadať vlastníkov, lebo podľa zákona sa dá v katastri zapísať vecné bremeno v kolónke ťarchy, s tým, že pri najbližšej reforme budú dotknuté pozemky vysporiadané tak, že vlastníci za ne dostanú náhradnú pôdu. Jeden z dôvodov nášho primátora, prečo mesto nemôže opravovať tieto komunikácie, je ten, že nemôže investovať do cudzieho majetku. Toto je však argument úradníka neznalého veci, alebo úmyselne zavádza. Jedna vec je pozemok pod komunikáciou, ktorý má niekto vo vlastníctve, druhá zasa to, že komunikácia na tomto pozemku je stavba, o ktorú sa niekto musí starať. Ja sa pýtam, ako je možné, že na mestskom úrade nevedeli o možnosti aplikovať zákon č.66/2009 Z.z, pokiaľ som ich neoboznámil s touto možnosťou?“ pýta sa Štefančík.

Spoločný cieľ

„Ďalší obľúbený argument je, že na oprave cesty sa má podieľať ten, kto ju používa. Tak toto pokladám, mierne povedané, za zavádzanie, pretože všetci tu platíme dane a čo za ne dostávame, keď sme nútení chodiť po výmoľoch?“ dodáva.

Mesto na základe svojich zistení a podnetov od obyvateľov začalo riešiť nový geometrický plán v tejto lokalite za účelom vysporiadania pozemkov. „Pôvodne robili geometrický plán kvôli tomu, aby majitelia pozemky mestu darovali alebo dali do dlhodobého prenájmu, ale nie na zriadenie vecného bremena. Keď sme mesto upozornili na túto možnosť, začali robiť nový geometrický plán,“ hovorí Štefančík.

Na zasadnutí mestského zastupiteľstva poslanci odhlasovali nový geometrický plán v oboch mestských častiach. „Rok trvalo, kým sme ich do tohto dotlačili, aby sa konečne veci pohli,“ upozorňuje Štefančík.

Primátor upriamil pozornosť aj na to, že v meste Poltár sa nachádza pomerne veľa úsekov ciest, ktoré si minimálne rovnako vyžadujú  rekonštrukciu. „Treba podotknúť, že tieto komunikácie slúžia nepomerne viacej občanom ako spomenuté časti, hlavne Hájiky - Maky, kde dnes trvale žijú len 4-5 ľudia,“ dodal.

Tunajší obyvatelia však odsúvanie ich problému pokladajú za nespravodlivé. „Dane si platíme rovnako ako obyvatelia iných častí mesta. Napríklad taký kuriér nám sem balík nedonesie. Raz, keď tu horelo, hasiči mali problém sa sem dostať, lebo pod mostom je tak úzko panelom vyložená cesta, že ich autá prešli len s veľkým rizikom. Problém sem prísť má aj sanitka,“ upozorňuje na závažnosť situácie Štefančík.

Obyvatelia bojujú za vysporiadanie týchto pozemkov najmä kvôli tomu, aby sa do budúcnosti v tejto časti mohla vybudovať asfaltová komunikácia. „Keď budú vysporiadané pozemky, môžu sa z eurofondov žiadať financie na vybudovanie cesty,“ myslí si Štefančík.

Požiadavky obyvateľov a zámer radnice teda našli spoločný cieľ. „Do budúcna máme v pláne, pokiaľ by sa nám podarilo získať finančné prostriedky z fondov,  zaoberať sa komplexnou rekonštrukciou týchto komunikácií,“ priblížil plány primátor.

Smerová tabuľa bude osadená

Zároveň vyjadril pochopenie pre reakcie obyvateľov žijúcich v jednotlivých mestských častiach. „Pri rozhodovaní ale  musíme brať do úvahy frekventovanosť a dôležitosť jednotlivých úsekov, nakoľko rozpočet mesta nie je schopný v plnom rozsahu zabezpečiť stopercentnú údržbu a priebežnú rekonštrukciu všetkých miestnych komunikácií,“ objasnil.

Pri konkretizovaní problémov obyvateľov mestských častí Hájiky a Prievrana spomenie Ján Štefančík aj chýbajúcu smerovú tabuľu. „Už sa nám stalo, že sem netrafila sanitka, o zásielkových službách ani nehovorím.“ Aj na tento problém upozornili kompetentných na mestskom úrade.

„Smerová tabuľa do miestnej časti Prievrana je osadená už  pomerne  dávno  a tabuľa do miestnej časti Hájiky - Maky bola objednaná a v krátkej dobe bude tiež osadená,“ prisľúbil na záver primátor.

 

 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  2. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  3. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  4. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  5. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  6. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  7. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  8. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  9. Dva rekordy na druhý pokus
  10. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  1. Prijatie delegácie z Kyjevskej národnej ekonomickej univerzity
  2. Nevymením peniaze Humenčanov za hodnotenie jednej mimovládky
  3. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  4. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  5. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  6. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  7. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  8. Company´s autumn in the High Tatras
  9. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  10. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 32 946
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 28 147
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 18 019
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 470
  5. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 651
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 113
  7. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 613
  8. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu 4 231
  9. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká 4 120
  10. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy 3 939

Hlavné správy z MY Novohrad

Mesto obnoví budúce sídlo dobrovoľných hasičov

Projekt fiľakovskej samosprávy podporil rezort vnútra tridsiatimi tisícmi.

Nové parkovisko má odľahčiť ulice na najväčšom sídlisku

Samospráva odovzdala do užívania dovedna 120 parkovacích miest.

Kraj plánuje investovať milióny do opráv ciest III. triedy

V pláne sú aj rekonštrukcie v okresoch Poltár, Lučenec, Veľký Krtíš a Rimavská Sobota.

Lučenec zabojuje o prvý triumf v sezóne

BKM v stredu doma privíta mančaft zo Spiša.

Stará Halič si doma poradila s Podrečanmi, béčko Kalinova deklasovalo Vidinú

Výsledkový sumár víkendových zápasov ObFZ Lučenec, Rimavská Sobota a Veľký Krtíš.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Príčiny smrteľnej nehody známe. Vodička (†78) prešla do protismeru

Podľa našich zistení prešla z neznámych príčin do protismeru.

Bojnická nemocnica bola v hodnotení najhoršia na Slovensku. Prečo?

Zdravotnícke zariadenia porovnávali v piatich hlavných oblastiach.

Pri Polomke sa zrazilo auto s traktorom, jedna osoba je zranená

Na mieste zasahujú hasiči aj zdravotní záchranári.

Vybrali SME

Už ste čítali?