LUČENEC. Železnice Slovenskej republiky plánujú zrekonštruovať budovu železničnej stanice v Lučenci. Kedy sa s prácami reálne začne, bude závisieť od zhotoviteľa, stihnúť to môžu už tento rok.
Podľa Martiny Pavlikovej, hovorkyne železníc, prebieha v súčasnosti verejná súťaž na výber zhotoviteľa stavby. „Po ukončení výberu bude s úspešným uchádzačom podpísaná zmluva o dielo a zhotoviteľom bude následne predložený harmonogram stavebných prác,“ priblížila hovorkyňa.
Hlavnými dôvodmi rekonštrukcie sú podľa Pavlikovej zvýšenie štandardu budovy aj bezpečnosti pohybu cestujúcich pri nastupovaní a vystupovaní z vlakov.

Budova je v stave ako pred 50-timi rokmi
„Účelom úprav nástupíšť, predstaničných priestorov a staničnej budovy je skvalitnenie služieb a skultúrnenie prostredia pre cestujúcu verejnosť. Železničná stanica v Lučenci je uzlová stanica, ktorá má nedostatočnú infraštruktúru stanice,“ uviedla hovorkyňa.
V súčasnosti podľa nej na stanici absentujú bezpečné nástupištia s vyhovujúcimi prístupovými bodmi. Budova zároveň nepôsobí vábne ani na prvý pohľad. „Stanica nadväzuje na zrekonštruovanú historickú časť mesta, ale stav staničných budov je výrazne horší ako okolité objekty mesta.“ Rekonštrukciou stanice chcú zároveň vytvoriť vhodné prostredie aj pre samotných zamestnancov železníc.

Podľa Radomíra Grexu, prednostu železničnej stanice v Lučenci, je budova stanice v takmer rovnakom stave ako pred 50 rokmi. „Je potrebné zlepšiť možnosti pohybu cestujúcich po koľajisku. Máme tu len jedno nástupište, ktoré má spevnenú hranu a je vyložené betónovými doskami. Ostatné sú len zasypané štrkom. Rekonštrukciou sa zvýši bezpečnosť cestujúcich na koľajisku.“
Veľkým nedostatkom staničnej budovy je podľa prednostu skutočnosť, že sa v nej neprihliada na potreby imobilných cestujúcich. Vystavanie rampy pre telesne postihnutých cestujúcich by malo byť obsiahnuté v rekonštrukcii. V súčasnosti musia podľa Grexu pomáhať pri ich pohybe zamestnanci železnice. „Museli sme ich cez stanicu k vlaku prenášať.“
Inžinierske siete stanice sú tiež zastaralé. „Sú takmer v pôvodnom stave. V posledných rokoch nám pribudlo veľa výpočtovej techniky a z jedného miesta musíme pripájať aj desať spotrebičov na elektrinu. Budova je vykurovaná elektrickými ohrievačmi v každej miestnosti osobitne.“ Novú elektroinštaláciu, ústredné vykurovanie i tepelnú izoláciu strechy plánujú zahrnúť do rekonštrukcie.

Lístky sa budú predávať v unimobunkách
Ďalším nedostatkom, ktorý má rekonštrukcia vyriešiť, je zlá informovanosť cestujúcich. „Vybudovaním informačného systému budú cestujúci orientovaní medzi pristavenými vlakmi,“ doplnila hovorkyňa.
Rozsiahle práce budú znamenať aj isté obmedzenia pre cestujúcich, nakoľko majú prebiehať počas plnej prevádzky stanice. „Počas výstavby bude obmedzený pohyb cestujúcich v priestoroch staničnej budovy a taktiež na nástupištiach,“ dodala.
Podľa Grexu sa začne s prácami v koľajisku a v okolí budovy - výstavbou chodníkov a prístupových ciest. „Neskôr sa bude pokračovať vonkajšou fasádou a vnútorným vybavením staničnej budovy. V určitej etape sa budova pre verejnosť úplne uzavrie. Lístky sa budú predávať v provizórnych unimobunkách umiestnených pred budovou na parkovisku,“ zakončil prednosta.