TORNAĽA. Samospráve Tornale sa v poslednom období darí získavať nenávratné finančné prostriedky z eurofondov. Okrem viac ako 13-miliónovej dotácie na vybudovanie mestskej kanalizácie získali takmer 1,2 milióna eur na investovanie do cestnej infraštruktúry a prvkov protieróznej ochrany pôdy.
Ako informovala Anna Szögedi, primátorka mesta, projekt sa týka najmä miestnych účelových komunikácií v katastri Tornale a Starne. „Cesty, ktoré sú predmetom investície, sú v súčasnosti v nevyhovujúcom stave a je nutná ich obnova,“ priblížila primátorka. V Starni projekt zahrňuje vybudovanie komunikačných prístupov k územiam poľnohospodárskej výroby. „Vybudovanie prístupov zabezpečí lepšiu dopravu a teda aj hospodárenie na poľnohospodárskych pozemkoch.“
Cesty sú v dezolátnom stave
Miestna komunikácia, ktorú chcú v rámci projektu zrekonštruovať, je prístupová cesta k záhradkárskej osade a skládke odpadu. „Komunikácia vychádza z cesty I. triedy I/50, prechádza popod rýchlostnú cestu R2, pokračuje cez katastrálne územie Tornale a končí pri katastrálnom území Železné.“ Táto cesta je podľa primátorky jediným funkčným sprístupnením záhradkárskej osady Železné – Vašaš, poľnohospodárskych a lesných pozemkov v tejto oblasti ako aj skládky odpadu. „V intraviláne je v uspokojujúcom stave, ale na zvyšnej časti je dlhodobo neudržiavaná. V niektorých úsekoch je v havarijnom a dezolátnom stave,“ upresnila.
Zrekonštruovať plánujú aj sieť poľných ciest, ktoré slúžia ako prístupové cesty k priľahlým pozemkom. „Projekt rieši Hlavné poľné cesty, ktoré sústreďujú dopravu z vedľajších poľných ciest a sú napojené na miestne komunikácie. Poľnohospodárska doprava u nás zaujíma popredné miesto medzi dopravnými systémami.“ Vo väčšine prípadov sú to prašné a nespevnené komunikácie. „Nakoľko je sieť uvedených hlavných poľných ciest v dezolátnom stave, je potrebná ich komplexná rekonštrukcia.“
Pôdu budú chrániť pred vodou a vetrom
Projekt zahŕňa aj rekultiváciu pôdy. Ako priblížila primátorka, zaviesť chcú protierózne opatrenia, ktoré budú slúžiť na ochranu pôdy pred veternou a vodnou eróziou. Dosiahnuť to chcú zatrávnením, zalesnením, či vybudovaním vetrolamov a vsakovacích pásov. „Chceme zaviesť všetky opatrenia vedúce k znižovaniu straty pôdy v dôsledku erózie. Proti vodnej zrealizujeme na blokoch ornej pôdy aj zatrávnený protierózny vsakovací pás.“ Vytvoria i odtok vody pre prípad prívalových dažďov.
Vďaka projektu sa podľa primátorky znížia náklady na prepravu materiálov, poľnohospodárska a lesná pôda sa vďaka lepšiemu prístupu bude dať jednoduchšie kultivovať a cesty celkovo zatraktívnia región. „Územie predstavuje východiskový bod turistických výletov po turistických chodníkoch a cykloturistických trasách. Vybudovaním ciest podporíme rozvoj ekonomiky vidieka i ekologickej stability,“ doplnila primátorka.