Študenti stredných škôl a odborných učilíšť si mohli vybrať napríklad úvahu na tému Tycho de Brahe: „Viacej byť, ako sa zdať,“ alebo diskusný príspevok „Akým spôsobom revitalizovať Vysoké Tatry“.
Témy a žánre boli až do začiatku maturít utajené. Študentov čakali aj cudzie jazyky a svorne tvrdili, že nemčina a angličtina boli veľmi ťažké. „Testy boli podľa slov žiakov naozaj veľmi náročné. Na našej škole sa externe nematurovalo z matematiky, takže sme sa vyhli už známemu problému s vypočítanými príkladmi. Účasť sme mali stopercentnú,“ hovorí riaditeľ SZŠ v Lučenci Miroslav Sekula.
„Väčšina študentov si vyberala základnú úroveň náročnosti (B). Nová maturita sa netýka len externej časti, ale aj internej. V minulosti bolo trebárs 30 maturitných otázok. Žiaci sa ich doslova „nabifľovali“. Podľa môjho názoru to nebola maturita, ale skúška kapacity pamäte. Teraz rodičia a študenti tvrdia, že nová maturita je oveľa ťažšia ako predošlá. vyhovárajú sa na stres a podobné problémy. Neuvedomujú si však, že akákoľvek maturita je pre štvrtákov vždy nová. Či maturujú po novom, alebo by maturovali po starom. Veď maturujú prvýkrát v živote a báli by sa tak či tak. To platí aj o strese,“ hovorí zástupkyňa riaditeľa SZŠ v Lučenci Elena Urbančoková.
Na Gymnáziu B.S. Timravy sa v najvyššej úrovni A objavili chybné testy z matematiky. Naozaj v nich boli vyznačené už aj správne odpovede. „Našťastie sme to zbadali skôr, ako sa testy dostali k žiakom. Chybné neboli všetky testy, takže všetci pätnásti študenti, ktorí riešili úroveň A, dostali bezchybné testy. Situáciu treba prešetriť, pretože žiakov to dosť zdeptalo“ povedala zástupkyňa riaditeľa GBST v Lučenci Jarmila Muchová.
„Najťažšia bola pre mňa nemčina. Zdá sa, že celkovo to dopadlo dobre, ale oslavovať ešte so spolužiakmi nejdeme. Počkáme si na máj, ústnu časť maturít. Až potom si s triedou niekam naposledy spolu vyrazíme,“ hovorí Ľubica z gymnázia vo Veľkom Krtíši.
Autor: P. Mišo