TISOVEC. Cyklisti môžu odteraz zdolávať sedlo Zbojská novou trasou. V pondelok 16. mája oficiálne otvorili novú, takmer šesťkilometrovú cyklotrasu medzi Tisovcom a Pohronskou Polhorou. Ako informoval Peter Mináč, primátor Tisovca, okolie mesta sa stáva u cyklistov čoraz obľúbenejším, preto budú mať z novej asfaltovej cyklotrasy určite radosť.
Podľa primátora je nová cyklotrasa určená najmä pre zdatnejších cyklistov. „V prvej polovici je strmé prevýšenie, v druhej zas klesanie. Trasu sme už aj vyskúšali. Jedni si ju chvália, pre mňa bola trochu náročná,“ povedal Mináč. Cesta je podľa neho výhodou aj pre turistov, ktorí prichádzajú za známou lokálnou atrakciou, parnou zubačkou. „Ponúka im to nové možnosti prístupu.“
Cesta bola dôležitá aj v minulosti
Cestu vlastnia Lesy Slovenskej republiky, ktoré dali na vytvorenie cyklotrasy súhlas. „Ak budú cestu dočasne potrebovať, napríklad pri ťažbe dreva, verejnosť o tom vopred upovedomia.“ Touto trasou sa na bicykli dostanete k cyklotrasám, ktoré vedú na Horehronie, do Čierneho Balogu, Pohronskej Polhory, smerom na Brezno či Zbojskú. Cyklisti doteraz s obľubou využívali aj ostatné cyklotrasy v okolí, ktoré majú ale nespevnený povrch. „Sú to lesné a poľné cesty, ktoré sa napájajú na Rudohorskú magistrálu. Mnoho cyklistov chodí aj Klementisovou cestou, hoci sa tam robia obvykle pešie túry.“
Primátor ozrejmil, že táto cesta tvorí dôležitú súčasť histórie. „Predtým, než vybudovali železnicu medzi Tisovcom a Pohronskou Polhorou, táto cesta slúžila na prevážanie tovaru a dobytka na vychýrené trhy v Brezne. Okrem toho tadiaľto zvážali drevo.“
Cyklotrasa slúžila ako obchádzka
V roku 2014 bola vyasfaltovaná kvôli rekonštrukcii hlavnej cesty I/72 vedúcej cez horský priechod Zbojská. Počas rekonštrukcie slúžila ako obchádzková trasa vedúca do Brezna. „S navrhovaným obchvatom cez Červenú skalu či Látky sme nesúhlasili. Takmer 60-kilometrová obchádzka by bola likvidačná pre našich podnikateľov a robila by problém s dochádzaním do Brezna. Preto sa napokon vyasfaltovala táto cesta, z ktorej je dnes cyklotrasa.“ Ako pokračoval, táto cesta by v budúcnosti mohla opäť poslúžiť ako obchádzka pri prípadnej rekonštrukcii hlavnej cesty.
Primátor vníma stúpajúci trend cyklistických športov, preto plánuje vytvárať ďalšie cyklotrasy. Spolu s mestom Revúca chceli vytvoriť trasu na nevyužívanej železničnej trati z roku 1939. Viedla by od Tisovca, cez Muráň až po Revúcu. Podporu projektu hľadali aj u samosprávneho kraja. „Zatiaľ sa nám to nepodarilo presadiť. Vyšší územný celok musí najprv iniciovať stretnutie o prevodu majetku od Železníc Slovenskej republiky, podobne ako sa to robilo pri trati Rimavská Sobota – Poltár. Samozrejme, treba na to nájsť aj finančné prostriedky,“ vysvetlil primátor.