Stalinove sane sú ozdobou nejedného zrazu

Majiteľ historickej ruskej Volgy by skôr zvážil predaj obličky, ako svojho veterána.

Ruskú Volgu prezývali cárovná, alebo Stalinove sane. Ruskú Volgu prezývali cárovná, alebo Stalinove sane. (Zdroj: PIGMEDIA s.r.o. )

LUČENEC. Bežní ľudia kedysi o nej len snívali. Dovoliť si ju mohli len papaláši. Reč je o Volge GAZ 21, ktorá je dnes ozdobou nejedného zrazu veteránov. Aj v Novohrade nedávno jednu obdivovali. Bola vyrobená v roku 1970. Vozil sa na nej aj známy herec Štefan Kvietik. Majiteľom auta je Lukáš Hámorník.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Papierovo toto vozidlo nepatrilo známemu hercovi, no často sa aj so svojimi kolegami na ňom vozil na vystúpenia. Táto informácia je od jedného z predchádzajúcich majiteľov auta. Volgu kupoval práve z prostredia, v ktorom sa Štefan Kvietik pohyboval,“ upresnil terajší majiteľ veterána.

SkryťVypnúť reklamu

Cárovná, alebo Stalinove sane

Táto volga je jedinečná aj preto, že je jednou z posledných, ktoré sa vyrobili. V roku 1970 bola výroba vozidiel tohto typu ukončená. Začala sa vyrábať Volga GAZ 24. Volga 21, prezývaná tiež cárovná alebo Stalinove sane, je podľa Hámorníka mimoriadne atraktívne auto, najmä čo sa týka jeho vzhľadu. „Patrila medzi vrchol motorizmu vtedajšej doby. Pohodlím, materiálmi, výkonom a priestrannosťou jej mohli konkurovať len prezidentské limuzíny ZIL, GAZ 13 Chaika či kopřivnické Tatry,“ ozrejmil dôvod svojej investície.

Mladý Lučenčan kúpil vozidlo v  zanedbanom stave. Počas vyše štyridsaťročnej prevádzky ho poznačil zub času, neodborná údržba a opravy. „Renovoval sa interiér vozidla, počnúc prístrojovou doskou a kobercami končiac. Niektoré chrómové dekoračné prvky bolo treba vymeniť či renovovať. Pozornosť si vyžadovali aj motor, brzdy a elektroinštalácia,“ vysvetlil hrdý majiteľ volgy, ktorý si auto v prevažnej miere zrenovoval sám.

SkryťVypnúť reklamu

Do vzhľadu auta nezasahoval. „Aj tie najmenšie detaily som chcel zachovať pôvodné. Pri opravách som používal originálne diely a materiály,“ vysvetlil milovník veteránov. Dvadsaťsedemročný Novohradčan auto opravoval doma pod prístreškom. S náročnejšími opravami mu pomohli kamaráti. V minulosti sa venoval úpravám terénnych áut. Volga bola prvým veteránom, ktorý prešiel jeho rukami. „Pri pohľade na toto auto mám pocit, že jej tvorcovia neboli v ničom limitovaní. Zvezenie stojí za to, je to skutočne úžasný pocit. Máte pocit, akoby ste sedeli v priestrannej obývačke, ktorá sa vznáša nad vozovkou ako lietajúci koberec. Nečudo, veď bola určená pre spoločenskú elitu. Čo sa týka jej rozmerov a parametrov, určite sa nestratí ani v dnešnej premávke,“ ozrejmil Lukáš.

SkryťVypnúť reklamu

Nikdy neviete, či dorazíte do cieľa

Odborníci určite ocenia aj fakt, že Volga GAZ 21 získala na výstave Expo 1958 v Bruseli hlavnú cenu. Je to jediné medzinárodné vysoké ocenenie pre ruský automobilový priemysel. „Zaujímavosťou je, že po sklopení operadla predného sedadla vznikne 2,7 metrov štvorcových veľká plocha. Slúži pre prípad, keby si počas dlhej cesty chcela trojčlenná posádka pospať,“ vyzdvihol.

Byť za volantom Volgy GAZ 21 je skutočným zážitkom. „Toto auto nepozná posilňovač riadenia a bŕzd. V prípade bŕzd platí, že čo nejde silou, ide ešte väčšou silou. Okrem toho nikdy neviete, či dorazíte do cieľa,“ podotkol Hámorník, ktorého okrem jazdy na veteránoch baví aj ich opravovanie.

Historická hodnota a peniaze investované do renovácie zvyšujú cenu auta. Podľa majiteľa sa cena skvostného veterána môže priblížiť cene nového auta. Na otázku, či by Volgu predal, záporne pokrúti hlavou. „Je to môj prvý veterán. Veď viete, ako je to s prvou láskou...,“ zasmeje sa a vzápätí rozhodne dodá: „Ak mám byť úprimný, skôr by som zvážil predaj obličky než tohto auta.“

Vysnívaný Tatraplán

Svoj vozový park veteránov by rád rozšíril o ďalšie perly. Nemusia to byť zrovna Ferrari, Lamborhini či Bugatti. Postačí mu aj Tatraplán. „Je to nádherné auto s aerodynamickou karosériou. Navrhli ho v kopřivnickej Tatre,“ prezradil o vysnívanej Tatre 600.

Lukáš Hámorník sa zatiaľ pýši len spomínanou volgou. „Kto v nej nesedel, nevie, čo je to pohodlné auto. Nestarnúce tvary karosérie, štýlový interiér, vypracované detaily a pár múch ruského auta vyčaria každému úsmev na tvári,“ zakončil rozhovor Lukáš.

Milovník historických vozidiel plánuje svoju Volgu prezentovať aj na augustovom zraze Fotrova kára v Lučenci. Táto akcia bude pre neho ideálnou príležitosťou stretnúť sa s nadšencami veteránov a predstaviť krásu starých áut verejnosti.

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Novohrad

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť krádež či stratu dokladov na dovolenke bez stresu
  2. Dubaj: Viac než letovisko – priestor pre život a investície
  3. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  4. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  5. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  6. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  1. Dajte zabrať vášmu mozgu, preverí ho Tréning pamäti
  2. Dubaj: Viac než letovisko – priestor pre život a investície
  3. Ako zvládnuť krádež či stratu dokladov na dovolenke bez stresu
  4. Prečo les potrebuje aj výrub, nie len ochranu
  5. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  6. Letná háčkovaná móda a kúsok mora u vás doma
  7. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  8. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  1. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory 12 602
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 7 517
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 4 532
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 3 287
  5. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 714
  6. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie 2 658
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 1 795
  8. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 1 637
  1. Elena Antalová: Keď sa nám pán prezident vrátil z Devínskeho hradu
  2. Vladimír Krátky: Vám musí jeΩať chalani, vám musí jeΩať .
  3. Pavol Kéri: Lietavská Lúčka 2025
  4. Ľudmila Križanovská: Milí ukrajinskí spoluobčania, nie je to Vaša vina, že jeden z Vás zlyhal a niekoho napadol nožom.
  5. Mária Romaňáková: Dvor kráľovnej Ester
  6. Viktor Pamula: Agent Kremľa zablokoval sankcie proti Rusku
  7. Roman Kebísek: Po vyše sto rokoch preložili z francúzštiny životopis Štúra od Turcerovej
  8. Dušan Piršel: Ako socializovať ego? – to je otázka…
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 22 267
  2. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 8 287
  3. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 6 124
  4. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 6 016
  5. Daniel Guľaš: Hlina preberá štafetu opozičného lídra. PS stagnuje a stráca momentum 5 800
  6. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny! 4 913
  7. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene 4 661
  8. Dávid Polák: Pohoda je v pohode, nebláznite. 4 484
  1. Roman Kebísek: Po vyše sto rokoch preložili z francúzštiny životopis Štúra od Turcerovej
  2. Marcel Rebro: "Nas mnogo": Od Stalingradu po Bachmut — 80 rokov tej istej ruskej taktiky
  3. Monika Nagyova: Ako ma rozplakala umelá inteligencia
  4. Marcel Rebro: Fico pomáha Putinovi. Slováci pomáhajú Ukrajine.
  5. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  6. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
  7. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  8. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Novohrad - aktuálne správy

Diskontný reťazec Lidl pripravil pre svojich zákazníkov ďalšiu atraktívnu súťaž s výnimočným zážitkom.


Zo zápasu Hrnčiarske Zalužany - Podrečany.

Ďalšie meno mizne z futbalovej mapy.


Ilustračné foto.

Hygienici hlásia dve aktívne ohniská nákazy.


Odstraňovanie nepojazdného auta na Rúbanisku III. v Lučenci.

Ak nekoná majiteľ, koná mesto.


  1. Elena Antalová: Keď sa nám pán prezident vrátil z Devínskeho hradu
  2. Vladimír Krátky: Vám musí jeΩať chalani, vám musí jeΩať .
  3. Pavol Kéri: Lietavská Lúčka 2025
  4. Ľudmila Križanovská: Milí ukrajinskí spoluobčania, nie je to Vaša vina, že jeden z Vás zlyhal a niekoho napadol nožom.
  5. Mária Romaňáková: Dvor kráľovnej Ester
  6. Viktor Pamula: Agent Kremľa zablokoval sankcie proti Rusku
  7. Roman Kebísek: Po vyše sto rokoch preložili z francúzštiny životopis Štúra od Turcerovej
  8. Dušan Piršel: Ako socializovať ego? – to je otázka…
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 22 267
  2. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 8 287
  3. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 6 124
  4. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 6 016
  5. Daniel Guľaš: Hlina preberá štafetu opozičného lídra. PS stagnuje a stráca momentum 5 800
  6. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny! 4 913
  7. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene 4 661
  8. Dávid Polák: Pohoda je v pohode, nebláznite. 4 484
  1. Roman Kebísek: Po vyše sto rokoch preložili z francúzštiny životopis Štúra od Turcerovej
  2. Marcel Rebro: "Nas mnogo": Od Stalingradu po Bachmut — 80 rokov tej istej ruskej taktiky
  3. Monika Nagyova: Ako ma rozplakala umelá inteligencia
  4. Marcel Rebro: Fico pomáha Putinovi. Slováci pomáhajú Ukrajine.
  5. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  6. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
  7. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  8. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu