Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Stalinove sane sú ozdobou nejedného zrazu

Majiteľ historickej ruskej Volgy by skôr zvážil predaj obličky, ako svojho veterána.

Ruskú Volgu prezývali cárovná, alebo Stalinove sane. Ruskú Volgu prezývali cárovná, alebo Stalinove sane. (Zdroj: PIGMEDIA s.r.o. )

LUČENEC. Bežní ľudia kedysi o nej len snívali. Dovoliť si ju mohli len papaláši. Reč je o Volge GAZ 21, ktorá je dnes ozdobou nejedného zrazu veteránov. Aj v Novohrade nedávno jednu obdivovali. Bola vyrobená v roku 1970. Vozil sa na nej aj známy herec Štefan Kvietik. Majiteľom auta je Lukáš Hámorník.

„Papierovo toto vozidlo nepatrilo známemu hercovi, no často sa aj so svojimi kolegami na ňom vozil na vystúpenia. Táto informácia je od jedného z predchádzajúcich majiteľov auta. Volgu kupoval práve z prostredia, v ktorom sa Štefan Kvietik pohyboval,“ upresnil terajší majiteľ veterána.

Skryť Vypnúť reklamu

Cárovná, alebo Stalinove sane

Táto volga je jedinečná aj preto, že je jednou z posledných, ktoré sa vyrobili. V roku 1970 bola výroba vozidiel tohto typu ukončená. Začala sa vyrábať Volga GAZ 24. Volga 21, prezývaná tiež cárovná alebo Stalinove sane, je podľa Hámorníka mimoriadne atraktívne auto, najmä čo sa týka jeho vzhľadu. „Patrila medzi vrchol motorizmu vtedajšej doby. Pohodlím, materiálmi, výkonom a priestrannosťou jej mohli konkurovať len prezidentské limuzíny ZIL, GAZ 13 Chaika či kopřivnické Tatry,“ ozrejmil dôvod svojej investície.

Mladý Lučenčan kúpil vozidlo v  zanedbanom stave. Počas vyše štyridsaťročnej prevádzky ho poznačil zub času, neodborná údržba a opravy. „Renovoval sa interiér vozidla, počnúc prístrojovou doskou a kobercami končiac. Niektoré chrómové dekoračné prvky bolo treba vymeniť či renovovať. Pozornosť si vyžadovali aj motor, brzdy a elektroinštalácia,“ vysvetlil hrdý majiteľ volgy, ktorý si auto v prevažnej miere zrenovoval sám.

Skryť Vypnúť reklamu

Do vzhľadu auta nezasahoval. „Aj tie najmenšie detaily som chcel zachovať pôvodné. Pri opravách som používal originálne diely a materiály,“ vysvetlil milovník veteránov. Dvadsaťsedemročný Novohradčan auto opravoval doma pod prístreškom. S náročnejšími opravami mu pomohli kamaráti. V minulosti sa venoval úpravám terénnych áut. Volga bola prvým veteránom, ktorý prešiel jeho rukami. „Pri pohľade na toto auto mám pocit, že jej tvorcovia neboli v ničom limitovaní. Zvezenie stojí za to, je to skutočne úžasný pocit. Máte pocit, akoby ste sedeli v priestrannej obývačke, ktorá sa vznáša nad vozovkou ako lietajúci koberec. Nečudo, veď bola určená pre spoločenskú elitu. Čo sa týka jej rozmerov a parametrov, určite sa nestratí ani v dnešnej premávke,“ ozrejmil Lukáš.

Skryť Vypnúť reklamu

Nikdy neviete, či dorazíte do cieľa

Odborníci určite ocenia aj fakt, že Volga GAZ 21 získala na výstave Expo 1958 v Bruseli hlavnú cenu. Je to jediné medzinárodné vysoké ocenenie pre ruský automobilový priemysel. „Zaujímavosťou je, že po sklopení operadla predného sedadla vznikne 2,7 metrov štvorcových veľká plocha. Slúži pre prípad, keby si počas dlhej cesty chcela trojčlenná posádka pospať,“ vyzdvihol.

Byť za volantom Volgy GAZ 21 je skutočným zážitkom. „Toto auto nepozná posilňovač riadenia a bŕzd. V prípade bŕzd platí, že čo nejde silou, ide ešte väčšou silou. Okrem toho nikdy neviete, či dorazíte do cieľa,“ podotkol Hámorník, ktorého okrem jazdy na veteránoch baví aj ich opravovanie.

Historická hodnota a peniaze investované do renovácie zvyšujú cenu auta. Podľa majiteľa sa cena skvostného veterána môže priblížiť cene nového auta. Na otázku, či by Volgu predal, záporne pokrúti hlavou. „Je to môj prvý veterán. Veď viete, ako je to s prvou láskou...,“ zasmeje sa a vzápätí rozhodne dodá: „Ak mám byť úprimný, skôr by som zvážil predaj obličky než tohto auta.“

Vysnívaný Tatraplán

Svoj vozový park veteránov by rád rozšíril o ďalšie perly. Nemusia to byť zrovna Ferrari, Lamborhini či Bugatti. Postačí mu aj Tatraplán. „Je to nádherné auto s aerodynamickou karosériou. Navrhli ho v kopřivnickej Tatre,“ prezradil o vysnívanej Tatre 600.

Lukáš Hámorník sa zatiaľ pýši len spomínanou volgou. „Kto v nej nesedel, nevie, čo je to pohodlné auto. Nestarnúce tvary karosérie, štýlový interiér, vypracované detaily a pár múch ruského auta vyčaria každému úsmev na tvári,“ zakončil rozhovor Lukáš.

Milovník historických vozidiel plánuje svoju Volgu prezentovať aj na augustovom zraze Fotrova kára v Lučenci. Táto akcia bude pre neho ideálnou príležitosťou stretnúť sa s nadšencami veteránov a predstaviť krásu starých áut verejnosti.

 

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  9. Zelená Bratislava
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  3. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  4. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  5. Bezbariérové vozidlo
  6. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Zelená Bratislava
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 560
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 15 669
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 537
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 226
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 088
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 480
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 520
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 395
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 299
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 060
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Novohrad - aktuálne správy

Marek Penksa dal vo vrcholovom futbale vyše 70 gólov. Nadviaže na neho syn Marco?

ROZHOVOR: Supertalent Le Giang chodil do repre z tretej ligy. Profi kariéru vymenil aj za prácu na vleku

Futbalovému klenotu z Novohradu Emilovi Le Giangovi predpovedali veľkú budúcnosť.

Emil Le Giang.

Na Gemeri má vzniknúť nová turistická atrakcia

Mala by sa ňou stať desaťročia nevyužívaná banská štôlňa Ladislav v Železníku, časti obce Sirk v Revúckom okrese.

Štôlňa Ladislav v Železníku.

V Banskobystrickom kraji sú už tri zariadenia sociálnych služieb v karanténe

Župa pripravuje aj pravidelné preventívne testovanie zamestnancov svojich zariadení sociálnych služieb.

Ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koronavírus si vyžiadal prvú obeť z radov zdravotníkov

Obvodný lekár v Lokci podľahol ochoreniu COVID-19, mal len 48 rokov.

Vojaci kontrolujú miesta určené na testovanie Oravcov

Samosprávy musia do piatka rána pripraviť priestory, kde sa uskutočnia odbery. Oravcov budú testovať trikrát.

V nemocnici v Čadci zomrel pacient na COVID-19

Čadca je červeným okresom, Kysucké Nové Mesto ostáva oranžovým.

Už ste čítali?