LUČENEC. Bežní ľudia kedysi o nej len snívali. Dovoliť si ju mohli len papaláši. Reč je o Volge GAZ 21, ktorá je dnes ozdobou nejedného zrazu veteránov. Aj v Novohrade nedávno jednu obdivovali. Bola vyrobená v roku 1970. Vozil sa na nej aj známy herec Štefan Kvietik. Majiteľom auta je Lukáš Hámorník.
„Papierovo toto vozidlo nepatrilo známemu hercovi, no často sa aj so svojimi kolegami na ňom vozil na vystúpenia. Táto informácia je od jedného z predchádzajúcich majiteľov auta. Volgu kupoval práve z prostredia, v ktorom sa Štefan Kvietik pohyboval,“ upresnil terajší majiteľ veterána.
Cárovná, alebo Stalinove sane
Táto volga je jedinečná aj preto, že je jednou z posledných, ktoré sa vyrobili. V roku 1970 bola výroba vozidiel tohto typu ukončená. Začala sa vyrábať Volga GAZ 24. Volga 21, prezývaná tiež cárovná alebo Stalinove sane, je podľa Hámorníka mimoriadne atraktívne auto, najmä čo sa týka jeho vzhľadu. „Patrila medzi vrchol motorizmu vtedajšej doby. Pohodlím, materiálmi, výkonom a priestrannosťou jej mohli konkurovať len prezidentské limuzíny ZIL, GAZ 13 Chaika či kopřivnické Tatry,“ ozrejmil dôvod svojej investície.

Mladý Lučenčan kúpil vozidlo v zanedbanom stave. Počas vyše štyridsaťročnej prevádzky ho poznačil zub času, neodborná údržba a opravy. „Renovoval sa interiér vozidla, počnúc prístrojovou doskou a kobercami končiac. Niektoré chrómové dekoračné prvky bolo treba vymeniť či renovovať. Pozornosť si vyžadovali aj motor, brzdy a elektroinštalácia,“ vysvetlil hrdý majiteľ volgy, ktorý si auto v prevažnej miere zrenovoval sám.
Do vzhľadu auta nezasahoval. „Aj tie najmenšie detaily som chcel zachovať pôvodné. Pri opravách som používal originálne diely a materiály,“ vysvetlil milovník veteránov. Dvadsaťsedemročný Novohradčan auto opravoval doma pod prístreškom. S náročnejšími opravami mu pomohli kamaráti. V minulosti sa venoval úpravám terénnych áut. Volga bola prvým veteránom, ktorý prešiel jeho rukami. „Pri pohľade na toto auto mám pocit, že jej tvorcovia neboli v ničom limitovaní. Zvezenie stojí za to, je to skutočne úžasný pocit. Máte pocit, akoby ste sedeli v priestrannej obývačke, ktorá sa vznáša nad vozovkou ako lietajúci koberec. Nečudo, veď bola určená pre spoločenskú elitu. Čo sa týka jej rozmerov a parametrov, určite sa nestratí ani v dnešnej premávke,“ ozrejmil Lukáš.
Nikdy neviete, či dorazíte do cieľa
Odborníci určite ocenia aj fakt, že Volga GAZ 21 získala na výstave Expo 1958 v Bruseli hlavnú cenu. Je to jediné medzinárodné vysoké ocenenie pre ruský automobilový priemysel. „Zaujímavosťou je, že po sklopení operadla predného sedadla vznikne 2,7 metrov štvorcových veľká plocha. Slúži pre prípad, keby si počas dlhej cesty chcela trojčlenná posádka pospať,“ vyzdvihol.
Byť za volantom Volgy GAZ 21 je skutočným zážitkom. „Toto auto nepozná posilňovač riadenia a bŕzd. V prípade bŕzd platí, že čo nejde silou, ide ešte väčšou silou. Okrem toho nikdy neviete, či dorazíte do cieľa,“ podotkol Hámorník, ktorého okrem jazdy na veteránoch baví aj ich opravovanie.

Historická hodnota a peniaze investované do renovácie zvyšujú cenu auta. Podľa majiteľa sa cena skvostného veterána môže priblížiť cene nového auta. Na otázku, či by Volgu predal, záporne pokrúti hlavou. „Je to môj prvý veterán. Veď viete, ako je to s prvou láskou...,“ zasmeje sa a vzápätí rozhodne dodá: „Ak mám byť úprimný, skôr by som zvážil predaj obličky než tohto auta.“
Vysnívaný Tatraplán
Svoj vozový park veteránov by rád rozšíril o ďalšie perly. Nemusia to byť zrovna Ferrari, Lamborhini či Bugatti. Postačí mu aj Tatraplán. „Je to nádherné auto s aerodynamickou karosériou. Navrhli ho v kopřivnickej Tatre,“ prezradil o vysnívanej Tatre 600.
Lukáš Hámorník sa zatiaľ pýši len spomínanou volgou. „Kto v nej nesedel, nevie, čo je to pohodlné auto. Nestarnúce tvary karosérie, štýlový interiér, vypracované detaily a pár múch ruského auta vyčaria každému úsmev na tvári,“ zakončil rozhovor Lukáš.

Milovník historických vozidiel plánuje svoju Volgu prezentovať aj na augustovom zraze Fotrova kára v Lučenci. Táto akcia bude pre neho ideálnou príležitosťou stretnúť sa s nadšencami veteránov a predstaviť krásu starých áut verejnosti.