Stalinove sane sú ozdobou nejedného zrazu

Majiteľ historickej ruskej Volgy by skôr zvážil predaj obličky, ako svojho veterána.

Ruskú Volgu prezývali cárovná, alebo Stalinove sane. Ruskú Volgu prezývali cárovná, alebo Stalinove sane. (Zdroj: PIGMEDIA s.r.o. )

LUČENEC. Bežní ľudia kedysi o nej len snívali. Dovoliť si ju mohli len papaláši. Reč je o Volge GAZ 21, ktorá je dnes ozdobou nejedného zrazu veteránov. Aj v Novohrade nedávno jednu obdivovali. Bola vyrobená v roku 1970. Vozil sa na nej aj známy herec Štefan Kvietik. Majiteľom auta je Lukáš Hámorník.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Papierovo toto vozidlo nepatrilo známemu hercovi, no často sa aj so svojimi kolegami na ňom vozil na vystúpenia. Táto informácia je od jedného z predchádzajúcich majiteľov auta. Volgu kupoval práve z prostredia, v ktorom sa Štefan Kvietik pohyboval,“ upresnil terajší majiteľ veterána.

SkryťVypnúť reklamu

Cárovná, alebo Stalinove sane

Táto volga je jedinečná aj preto, že je jednou z posledných, ktoré sa vyrobili. V roku 1970 bola výroba vozidiel tohto typu ukončená. Začala sa vyrábať Volga GAZ 24. Volga 21, prezývaná tiež cárovná alebo Stalinove sane, je podľa Hámorníka mimoriadne atraktívne auto, najmä čo sa týka jeho vzhľadu. „Patrila medzi vrchol motorizmu vtedajšej doby. Pohodlím, materiálmi, výkonom a priestrannosťou jej mohli konkurovať len prezidentské limuzíny ZIL, GAZ 13 Chaika či kopřivnické Tatry,“ ozrejmil dôvod svojej investície.

Mladý Lučenčan kúpil vozidlo v  zanedbanom stave. Počas vyše štyridsaťročnej prevádzky ho poznačil zub času, neodborná údržba a opravy. „Renovoval sa interiér vozidla, počnúc prístrojovou doskou a kobercami končiac. Niektoré chrómové dekoračné prvky bolo treba vymeniť či renovovať. Pozornosť si vyžadovali aj motor, brzdy a elektroinštalácia,“ vysvetlil hrdý majiteľ volgy, ktorý si auto v prevažnej miere zrenovoval sám.

SkryťVypnúť reklamu

Do vzhľadu auta nezasahoval. „Aj tie najmenšie detaily som chcel zachovať pôvodné. Pri opravách som používal originálne diely a materiály,“ vysvetlil milovník veteránov. Dvadsaťsedemročný Novohradčan auto opravoval doma pod prístreškom. S náročnejšími opravami mu pomohli kamaráti. V minulosti sa venoval úpravám terénnych áut. Volga bola prvým veteránom, ktorý prešiel jeho rukami. „Pri pohľade na toto auto mám pocit, že jej tvorcovia neboli v ničom limitovaní. Zvezenie stojí za to, je to skutočne úžasný pocit. Máte pocit, akoby ste sedeli v priestrannej obývačke, ktorá sa vznáša nad vozovkou ako lietajúci koberec. Nečudo, veď bola určená pre spoločenskú elitu. Čo sa týka jej rozmerov a parametrov, určite sa nestratí ani v dnešnej premávke,“ ozrejmil Lukáš.

SkryťVypnúť reklamu

Nikdy neviete, či dorazíte do cieľa

Odborníci určite ocenia aj fakt, že Volga GAZ 21 získala na výstave Expo 1958 v Bruseli hlavnú cenu. Je to jediné medzinárodné vysoké ocenenie pre ruský automobilový priemysel. „Zaujímavosťou je, že po sklopení operadla predného sedadla vznikne 2,7 metrov štvorcových veľká plocha. Slúži pre prípad, keby si počas dlhej cesty chcela trojčlenná posádka pospať,“ vyzdvihol.

Byť za volantom Volgy GAZ 21 je skutočným zážitkom. „Toto auto nepozná posilňovač riadenia a bŕzd. V prípade bŕzd platí, že čo nejde silou, ide ešte väčšou silou. Okrem toho nikdy neviete, či dorazíte do cieľa,“ podotkol Hámorník, ktorého okrem jazdy na veteránoch baví aj ich opravovanie.

Historická hodnota a peniaze investované do renovácie zvyšujú cenu auta. Podľa majiteľa sa cena skvostného veterána môže priblížiť cene nového auta. Na otázku, či by Volgu predal, záporne pokrúti hlavou. „Je to môj prvý veterán. Veď viete, ako je to s prvou láskou...,“ zasmeje sa a vzápätí rozhodne dodá: „Ak mám byť úprimný, skôr by som zvážil predaj obličky než tohto auta.“

Vysnívaný Tatraplán

Svoj vozový park veteránov by rád rozšíril o ďalšie perly. Nemusia to byť zrovna Ferrari, Lamborhini či Bugatti. Postačí mu aj Tatraplán. „Je to nádherné auto s aerodynamickou karosériou. Navrhli ho v kopřivnickej Tatre,“ prezradil o vysnívanej Tatre 600.

Lukáš Hámorník sa zatiaľ pýši len spomínanou volgou. „Kto v nej nesedel, nevie, čo je to pohodlné auto. Nestarnúce tvary karosérie, štýlový interiér, vypracované detaily a pár múch ruského auta vyčaria každému úsmev na tvári,“ zakončil rozhovor Lukáš.

Milovník historických vozidiel plánuje svoju Volgu prezentovať aj na augustovom zraze Fotrova kára v Lučenci. Táto akcia bude pre neho ideálnou príležitosťou stretnúť sa s nadšencami veteránov a predstaviť krásu starých áut verejnosti.

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Novohrad

Komerčné články

  1. Praskajú vám steny? Nie vždy ide len o chybu omietky
  2. Ich drony lietali na koncerte Rammsteinu
  3. Chcete investovať? Začína sa predaj dlhopisov pre Istropolis
  4. Objavuj, cestuj, zaži – tu a TEAZZ!
  5. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026
  6. TOP exotické destinácie na dosah: Ktorú si vyberiete?
  7. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom
  8. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom
  1. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026
  2. Objavuj, cestuj, zaži – tu a TEAZZ!
  3. TOP exotické destinácie na dosah: Ktorú si vyberiete?
  4. Chcete investovať? Začína sa predaj dlhopisov pre Istropolis
  5. HAUS - Môžeš za to, že veci fungujú
  6. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom
  7. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  8. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom
  1. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 29 064
  2. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 25 431
  3. Ľuboš Fellner otvorene 8 078
  4. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 6 351
  5. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 541
  6. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 4 240
  7. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom 3 819
  8. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom 3 615
  1. Ján Otčenáš: Konsolidácia z pohľadu kopáča
  2. Monika Albertiová: Nomen omen: Fiala, Fico a Orbán. Mená, ktoré hovoria o osude krajín. Prečo Česko bohatne a Slovensko s Maďarskom stráca dych
  3. Erik Kiss: Táto krajina nie je pre nikoho
  4. Jaroslav Liptak: Aká je budúcnosť digitálnej meny?
  5. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny.
  6. Peter Vernarec: Zverejnili moju fotku bez súhlasu – čo s tým?
  7. Marcel Rebro: Ak sa má uzdraviť dieťa, potrebuje zdravú mamu
  8. Elena Antalová: Zvyšok života si nepokazím
  1. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 103 283
  2. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 24 555
  3. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 21 673
  4. Martin Sukupčák: Otvorený list ministrovi Blanárovi 14 229
  5. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje 6 970
  6. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 6 871
  7. Radoslav Záhumenský: Celé Slovensko v mini verzii? Park, kde prejdete celé Slovensko za pár minút! 6 002
  8. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 5 907
  1. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny.
  2. Marcel Rebro: Ak sa má uzdraviť dieťa, potrebuje zdravú mamu
  3. Věra Tepličková: Pravdepodobná reakcia Smeru na vylúčenie z PES alebo Načo mi je perie?
  4. Radko Mačuha: Dôležitá je miera demokracie.
  5. Věra Tepličková: A je to tu: Mars útočí
  6. Radko Mačuha: Dobrá správa pre Fica a Uhríka.
  7. Marian Nanias: Čerenkovovo žiarenie v ľudskom tele.
  8. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli...
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu