LUČENEC. Samospráva Lučenca vyhlásila v tomto roku súťaž na vytvorenie loga a vizuálneho štýlu mesta. Odborným garantom súťaže bolo Slovenské centrum dizajnu v Bratislave. Víťazom sa stala dvojica Dávid Koronczi a Martina Szabóová zo štúdia Pinchof, ktorí za odmenu získali od mesta 2000 eur.
Logo a vizuálna identita museli spĺňať prísne kritériá
Ako informovala Michaela Hrnčiarová, hovorkyňa mesta, logo a jednotný vizuálny štýl mesta predstavujú dôležitú súčasť komunikácie samosprávy s jej obyvateľmi, obyvateľmi ostatných regiónov či návštevníkmi zo zahraničia. „Logo bude integrálnym doplnkom klasických komunikačných prvkov mesta, ktorými sú erb, vlajka a pečať. Jednotný vizuálny štýl a logo sa budú používať v internej komunikácii orgánov samosprávy mesta, pri kultúrno- spoločenských a marketingových podujatiach či pri komunikácii mesta so zahraničím a partnerskými mestami,“ priblížila hovorkyňa. Logo bude podľa nej zohrávať významnú úlohu pri prezentácii mesta v oblasti cestovného ruchu, obchodu, športu a kultúry a budú ho využívať na propagačných materiáloch, darčekových predmetoch, tlačovinách či na webe. „V súčasnosti je bežným štandardom nielen na Slovensku, ale aj v krajinách Európskej únie, že mestá majú vypracovaný svoj dizajnový manuál.“
Účastníci súťaže to vôbec nemali jednoduché. Mohli predložiť maximálne dva návrhy, ktoré však museli spĺňať prísne kritériá. Všetky museli obsahovali návrh loga, rozkreslenie loga na sieti, jeho farebné a čiernobiele varianty, použitie na rôznych pozadiach, zadefinovanie písma, písomné zdôvodnenie významu navrhnutého loga a ďalšie. „Logo muselo spĺňať kritériá, akými sú vysoká výpovedná hodnota, jasná koncepcia a otvorenosť systému pre ďalšie rozvíjanie, ľahká identifikácia a zapamätateľnosť, dynamickosť, aktuálnosť, modernosť, zároveň však dôraz na históriu mesta.“
Porota bola zložená z dizajnérov a zástupcov mesta
Podľa hovorkyne posudzovali 24 návrhov, ktoré splnili všetky predpísané podmienky. Odborná komisia bola zložená z troch grafických dizajnérov- Martina Úradníčka, Emila Drličiaka a Róberta Parša, ktorí boli odporučení Slovenským centrom dizajnu. V porote boli aj zástupcovia mesta- poslankyňa Eva Balážová a Stanislav Spišiak, odborný referent oddelenia kultúry a športu z mestského úradu. Porota napokon vybrala návrh autorského tímu zo štúdia Pinchof- Dávida Koroncziho a Martiny Szabóovej, ktorí za odmenu získali 2000 eur. „Logo a vizuálny štýl mesta Lučenec sa už začína aplikovať postupne do praxe vo forme plagátov, letákov a propagačných materiálov. Novú vizuálnu identitu mesta je možné nájsť na našej webovej stránke, v časti Informácie,“ doplnila hovorkyňa.
Autori víťazného návrhu sa potešili, že vznikla iniciatíva na vytvorenie nového loga a vizuálnej identity. „ S Martinou, partnerkou a kolegyňou v jednom, sme obaja rodení Lučenčania a vzhľadom na to, že sa venujeme grafickému dizajnu a výtvarnému umeniu, bolo pre nás prirodzené, že sme sa do súťaže prihlásili, iste s veľkou chuťou vyhrať,“ povedal Dávid. Ako ďalej ozrejmil, súťaži, ktorá prebiehala od novembra 2015 do mája 2016, predchádzala niekoľkoročná diskusia s vedením mesta o dôležitosti takejto zmeny. „Keďže roky v meste organizujeme literárny festival MEDZIHMLA a donedávna sme prevádzkovali aj galériu PRIESTOR, naša komunikácia s vedením na poli vizuálneho umenia a dizajnu je celkom čulá. Preto sme hovorili aj o nutnosti osvieženia vizuálnej identity mesta, nielen pre domácich obyvateľov, ale aj pre potenciálnych návštevníkov.“
Autorov čaká ďalší rok práce
Prvé kolo súťaže prebehlo koncom minulého roka a návrh Dávida a Martiny po ňom postúpil medzi troch finalistov. „Potom sme získali dva-tri mesiace na prepracovanie, doladenie a vyčistenie návrhov, ktoré sme odovzdávali na jar tohto roku.“ To, že zvíťazili, sa dozvedeli v priebehu apríla.
„Veľmi nás to potešilo. Tam sa ale naša práca neskončila, pretože práce je na identite ďaleko viac. Aktuálne pracujeme na dorobení návrhu novozrekonštruovanej synagógy, radnice, alebo aj mestského informačného centra či mestského parku.“ Na návrhoch spolupracujú s ďalšou lučeneckou dizajnérkou Ivicou Čampovou, ktorá sa v súťaži o logo umiestnila tesne za víťazmi, zároveň s ich kolegom Romanom Miklášom.
Spojili a porovnávali minulosť a súčasnosť mesta
„Je to pre nás veľká výzva a tak isto si uvedomujeme zodpovednosť, ktorú nám vedenie mesta zverilo. Tešíme sa na výsledok a pretavenie identity do živého organizmu. Už sa o to snažíme zhruba desať mesiacov a ešte nás čaká viac než ročná práca,“ doplnil Dávid.
Vo vytvorení návrhu autori vychádzali zo spojenia i porovnávania minulosti a súčasnosti mesta. Ako opísala Martina, ich základný logotyp vychádza z hrdosti na bohatú minulosť Lučenca, ktorý za čias monarchie zastával dôležitú obchodnú, výrobnú i kultúrnu úlohu. „Naše mesto má významnú a dlhú minulosť. Nezabúdame avšak na to, že dnes sa mesto dynamicky rozvíja a tým nemyslíme klišé, ale skutočne cítime posun a otvorenosť novým výzvam. Hľadali sme teda spôsob, ako stvárniť čas a dynamiku,“ priblížila. Autori to v návrhu vyjadrili gradáciou medzi renesančným a súčasným písmom. „Vzniká tak postupný prechod od serifového (pätkového) písma ku grotesknému (nepätkovému), rovnako sa zosilňuje duktus ťahu písma, teda jeho hrúbka, tmavosť. Tým naznačujeme krehkosť minulosti a silu súčasnosti.“ Farebnosť identity vychádza podľa Martiny z erbu mesta, farby sú ale osviežené. Snažili sa tiež nájsť identitu, ktorá je odlišná od ostatných miest na Slovensku i za jeho hranicami.
„Budeme sa veľmi tešiť, ak sa nám podarí dokončiť čo najväčšia časť identity a budeme môcť debatovať s občanmi a sledovať ich reakcie a názory,“ dodal Dávid na záver.
Dizajnový manuál mesta Lučenec nájdete TU.