Múzeum pripomenie zašlú slávu hliny a keramiky

„Fenomén Gemer, retrospektíva“ je výstava, ktorá približuje posledné ročníky keramického sympózia.

Tvorba z hliny.Tvorba z hliny. (Zdroj: TASR)

RIMAVSKÁ SOBOTA.  Gemersko - malohontské múzeum v Rimavskej Sobote pripravuje vernisáž výstavy s názvom „Fenomén Gemer, retrospektíva“. Na veľkoformátových fotografiách predstavia posledné ročníky keramického sympózia "Fenomén Gemer".

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako informovala Martina Mareková, PR - referentka múzea, výstava návštevníkom pripomenie hlinu, ktorá v minulosti v Gemeri-Malohonte podnietila rozvoj hrnčiarstva a tvorila dôležitú súčasť života ľudí. "Výstava prinesie prostredníctvom fotografií výsledky prác účastníkov keramického sympózia – Fenomén Gemer, ktoré reflektujú minulosť a súčasnosť využitia hliny a oživujú zabudnutú slávu hrnčiarstva v súčasnom, modernom ponímaní," priblížila manažérka.

SkryťVypnúť reklamu

Ako doplnila, „Fenomén Gemer“ je názov mladého keramického sympózia. Zúčastňujú sa ho mladí výtvarníci a študenti, so zameraním na keramiku, zo Slovenska i zahraničia- Česká republika, Poľsko, Nemecko, Anglicko, Ukrajina. Podujatie usporadúvajú každý druhý rok od roku 2009. Organizátorom je Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave, OZ kRaj a Gemersko-malohontské múzeum v Rimavskej Sobote. "Organizačný tím vedú akademici Rudolf Malacký, Michal Kušík, Veronika Selingerová. "Centrálou sympózia je Zelený mlyn v Ožďanoch a výtvarné práce prebiehajú na ložiskách Breznička, Gregorova Vieska a Vidiná. Jeho zámerom je vytvorenie priestoru pre tvorbu mladých výtvarníkov v regiónoch Gemer-Malohont a Novohrad, ktoré sú na Slovensku známe bohatými náleziskami keramických ílov," povedala manažérka.

SkryťVypnúť reklamu

Z pohľadu keramiky boli tieto regióny podľa nej aj oblasťou významných stretov kultúr východnej Európy. Slováci, Maďari, Rusíni, Rumuni, Poliaci, Česi, Nemci- všetky národnosti sa odzrkadlili v tvorbe a výrobkoch miestnych hrnčiarov. Keramické ložiská sú u nás malé, ale neobyčajne pestré, najmä chemickým zložením, farbou a vlastnosťami. "To, čo nachádzame v tzv. geologicky starých krajinách rozložené v okresoch, nájdeme tu v jednej utešenej dolinke naskladané vedľa seba alebo nad sebou. Preto nosnou ideou mladého keramického sympózia je oživenie ducha Gemera-Malohontu a Novohradu v súčasnom ponímaní."  Ako dodala, podstatou a zároveň výnimočnosťou akcie je, že výtvarné diela vznikajú priamo v teréne, v keramických ložiskách pod holým nebom, aby sa tvorca lepšie vžil s prostredím a materiálom. 

SkryťVypnúť reklamu

Výstava „Fenomén Gemer, retrospektíva“ je zhrnutím doterajších ročníkov, ktoré sa konali v rokoch 2009, 2011, 2013 a 2015. Ich výsledky budú prezentované prostredníctvom veľkoformátových fotografií. "V rámci tejto retrospektívnej výstavy sa pripravuje aj vydanie katalógu, ktorý verejnosti jeho tvorcovia predstavia v závere výstavy," zakončila. Vernisáž výstavy sa uskutoční vo štvrtok 11. augusta o 15.00 hodine. Výstava potrvá do 30. septembra

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Novohrad

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  2. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  3. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  4. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  5. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 256
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 10 614
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 236
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 305
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 334
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 929
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 148
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 030
  1. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  2. Viktor Pamula: Sociálny štát ? Vtip roka
  3. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  4. Martin Škopec Antal: Slovenská opozičná politika: "Nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa..."
  5. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  6. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 502
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 148
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 67 400
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 222
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 555
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 691
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 297
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 811
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  2. Viktor Pamula: Sociálny štát ? Vtip roka
  3. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  4. Martin Škopec Antal: Slovenská opozičná politika: "Nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa..."
  5. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  6. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 502
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 148
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 67 400
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 222
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 555
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 691
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 297
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 811
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu