LUČENEC. Na Základnej škole s materskou školou na Bratríckej ulici v mestskej časti Opatová v Lučenci vznikla ďalšia trieda pre deti s autizmom. Po novom sa tu špeciálne venujú ôsmim žiakom.
Ako informovala Michaela Hrnčiarová, hovorkyňa mesta, pre tento krok sa spolu so školou rozhodli kvôli veľkému záujmu zo strany rodičov. „Potreba otvoriť novú triedu vznikla na základe požiadaviek rodičov žiakov s autizmom, ktorých počet neustále narastá a mesto má snahu im pomôcť a zabezpečiť ich špeciálne potreby.“ Rozhodli sa preto priestory bývalého školského bytu prestavať na špeciálne triedy. „Boli vybraté nové priestory, nakoľko rozšírenie o ďalšiu triedu nebolo možné uskutočniť v doterajších priestoroch.
Nové priestory museli byť stavebne upravené. Opravili sa podlahy v triedach, vykonali sa maliarske práce v priestoroch tried, toalety bolo potrebné prispôsobiť a upraviť na kapacitu pre sociálne zariadenie detí a opravilo sa tiež vonkajšie schodisko,“ vymenovala hovorkyňa. Cena týchto prác sa vyšplhala na viac ako 11-tisíc eur a mesto ich hradilo z vlastného rozpočtu. Investovali aj do vybavenia tried, ktoré musí byť prispôsobené špeciálnym potrebám žiakov. „Každý žiak musí mať svoj vlastný pracovný priestor a tiež priestor pre uvoľnenie a relaxáciu,“ doplnila.

Podľa riaditeľky Andrey Novotnej je ich škola jedinou v širokom okolí, ktorá sa venuje deťom s autizmom. Prvá trieda vznikla v roku 2015 na podnet samosprávy a rodičov. „Nevedeli si s nimi rady. Absolvovali predškolskú prípravu v špeciálnej základnej škole pre sluchovo postihnutých, kde majú triedu pre autistov. Ďalej však nemali možnosť ich na blízku zapísať do školy so špeciálnymi triedami,“ vysvetlila riaditeľka s tým, že integrácia detí s autizmom je veľmi náročná. Oslovili preto školu v Opatovej, ktorú si vybrali na základe vyhovujúceho prostredia.
V jednej triede sú štyria žiaci, o ktorých sa stará špeciálny pedagóg i asistent. Podľa riaditeľky nie je vylúčené, že v budúcom roku otvoria ďalšie dve triedy, nakoľko už teraz evidujú záujem rodičov zo širokého okolia. Podobné triedy na okolí absentujú, kvôli tomu sem aj dnes denne dochádzajú žiaci zo Zvolena, Poltára, Rimavskej Soboty či Dolnej Strehovej. Ďalší žiak sa podľa nej s rodinou presťahoval z Michaloviec späť do Lučenca práve vďaka tejto možnosti. „Vyzerá to na stúpajúci trend v počte detí s autizmom. Skôr si ale myslím, že aj v minulosti boli medzi nami mnohí, len sa tomu nevenovala dostatočná pozornosť. Väčšinou pravdepodobne končili v špeciálnych školách,“ konštatovala.
Deti s autizmom sa v mnohom nelíšia od ostatných rovesníkov, vo väčšine prípadov však majú poruchy vnímania a koncentrácie. Naopak, častokrát v niektorých oblastiach medzi ostatnými vynikajú. „Máme tu žiaka, ktorý je veľmi nadaný na jazyky. Je druhák a ovláda už tri jazyky,“ povedala riaditeľka. Problémy im však robí zvládnuť bežné praktické veci, ku ktorým ich v škole musia viesť.

Vyučovanie je pre deti s autizmom prispôsobené ich potrebám. Podľa Zuzany Svoradovej, špeciálnej pedagogičky, ktorá na škole učí, všetci žiaci majú individuálny program a rozvrh podľa ich vlastnej potreby. „Aj prestávky sú načasované tak, ako to dieťa potrebuje. Ak vidíme, že je rozrušené alebo unavené, môže si oddýchnuť v relaxačnej izbe.“ Väčšinu predmetov podľa nej preberajú klasicky ako v bežných triedach, tempo však určujú schopnosti žiakov.
„Mnohým ide ťažko písanie a čítanie. Nerozumenú napríklad tlačeným a písaným písmenám. Potrebujeme viac času ako v bežných triedach, kým ich to naučíme.“ V triede sú maximálne štyria žiaci práve kvôli tomu, aby sa všetkým vedeli plne venovať. Potrebujú však obmedziť aj rušivé elementy, ktoré by mohli negatívne vplývať na žiakov. „Vadí im zvonenie, smetiarske auto alebo keď spolužiak číta nahlas zle. Pokiaľ by bolo v triede viac žiakov, bolo by to pre nich stresujúce.“ Svoradová učí druhákov a za uplynulý rok na žiakoch badá zmeny. „Postupne ich vedieme k väčšej samostatnosti. Každého vlastným tempom, ale darí sa nám to,“ dodala na záver.

Autizmus je duševná porucha, ktorá postihuje deti už od útleho veku. Je to porucha, ktorá postihuje spôsob, akým dieťa komunikuje a nadväzuje vzťahy s ostatnými ľuďmi.Ako sa uvádza na stránke autisti.sk, podľa odborníkov ide o chorobu, ktorá sa prejavuje špecifickými príznakmi, v ktorých dominuje uzavretosť človeka v jeho vlastnom svete a neschopnosť vnímať a chápať pre zdravých ľudí bežné vnemy. Preto boli tieto deti v minulosti často označované ako nevzdelávateľné, čo je však nezmyslom. Potrebujú špeciálny typ starostlivosti a vzdelávania, vďaka ktorým sú schopné z veľkej časti vrátiť sa do “nášho sveta” a sú schopné plnohodnotného života.