LUČENEC. V Materskej škole na Ulici partizánskej v Lučenci otvorili polytechnickú triedu. Jej cieľom má byť podľa samosprávy rozvíjanie zručností, koordinácie pohybov a motoriky u detí. Škôlkari v Sovičkovej triede dostali náradie a materiál, z ktorého na šiestich stanovištiach navrhujú a vyrábajú rôzne predmety.
Ako informovala Svetlana Hrončeková, zástupkyňa materskej školy, myšlienku polytechnického vzdelávania majú z prievidzskej materskej školy. „Boli sme sa tam pozrieť a veľmi nás táto myšlienka zaujala. U nich takéto vyučovanie prebieha už druhý rok. S projektom nám pomáhali, radili nám vo výbere nástrojov a podobne,“ povedala zástupkyňa.

Polytechnické vzdelávanie je pracovná výchova. Vďaka nej už deťom v predškolskom veku nebude neznáma práca s pílkou či hoblíkom. „Pracujeme s materiálom balza. Je to drevený materiál. Nástroje sú plne funkčné a prispôsobené detskej ruke. Sú bezpečné.“ V triede sa nachádza šesť pracovných kútikov. Každý z nich je zameraný na inú činnosť. Na prvom stanovišti sa deti oboznamujú s vytváraním plánov a šablón. „Deti sa tu učia postup, ako jednotlivé modely budeme vytvárať. Kreslia si tu, používajú napríklad pravítko a ceruzku,“ povedala zástupkyňa. K tomu, aby ale deti vedeli, aký projekt idú vytvárať, je podľa nej dôležité, aby daný predmet videli najprv naživo. „Chodíme preto na exkurzie. Ak od nich chceme, aby navrhli most, ideme sa naňho najprv pozrieť.“ Po vytvorení návrhu v ďalšom stanovišti deti svoje modeli reálne vyrobia. Tretie zastavenie je zamerané na dopravu. Malí konštruktéri si tu vytvárajú modely autíčok a dopravných prostriedkov. „Niekoľko ich už deti z balzy aj vyrobili. Použili tiež gombíky.“ Ďalšie sa venujú vede či knihám.

V súčasnosti je zo šiestich tried v materskej škole na pracovné vyučovanie zameraná len jedna z nich. „V budúcnosti uvažujeme aj o ostatných triedach.“ Projekt sa bude podľa nej časom vyvíjať. „Prejdeme možno na aj náročnejšie materiály, ako je drevo.“
Hlavným sponzorom projektu Technická škôlka je samospráva Lučenca. Do vybavenia triedy investovala približne tisíc eur. „Sme radi, že učiteľky a rodičia pochopili náš cieľ, ktorý sme zaregistrovali aj vo svete. Je dôležité zameriavať sa u detí na také zručnosti, ktoré im budú prinášať efekt aj v súvislosti s ich ďalším povolaním,“ povedala primátorka Alexandra Pivková.
Podľa samosprávy bolo hlavnou motiváciou tohto projektu nedostatok technicky vzdelaných mladých ľudí, zlý stav učňovského a stredného školstva a nezáujem detí o technické vedy. „Mnohí vo výchovno- vzdelávacích procesoch preferujeme len humanitné vedy- čítame a kreslíme. Polytechnický výchova by mala byť ďalšou prioritou, ktorou by sme sa mali uberať,“ povedala primátorka.

Predškolský vek má byť práve najvhodnejším obdobím pre vštepenie podobných zručností. V tomto období najrýchlejšie dozrieva mozog a jeho centrá a možnosť získavania nových vedomostí a zručností je na najvyššej úrovni. „Videli sme skúsenosti z iných škôlok a tu je realita. Dúfam, že z týchto detí raz vyrastú ľudia, ktorým tieto zručnosti prinesú benefity v rámci technickej prípravy,“ podotkla primátorka s tým, že podobné zameranie by chceli priniesť aj na ostatné škôlky. „Naším smerovaním je začať u 6 až 7 ročných detí. Vtedy sa rozvíjajú a ďalej kreujú psychomotorické zručnosti. Budem rada, ak prejavia záujem aj ďalšie škôlky. Ukázali sme, že sa to dá a budem rada, ak budeme môcť finančne podporiť takéto triedy,“ zakončila primátorka.