Pondelok, 8. august, 2022 | Meniny má Oskar

Lučenecká škola vzdeláva mentálne postihnutých žiakov

Príležitosť dávajú aj dospelým, ktorým bola v minulosti možnosť študovať odopretá.

Špeciálna základná škola v Lučenci.Špeciálna základná škola v Lučenci. (Zdroj: szslc.edu.sk)

LUČENEC. Špeciálna základná škola v Lučenci poskytuje vzdelanie pre mentálne postihnutých žiakov desiatky rokov. Svoje miesto tu našli deti s ľahším i ťažkým stupňom postihnutia, dokonca i s viacnásobným postihnutím. V roku 2010 školu opúšťali prvýkrát aj dospelí, ktorým bolo v minulosti právo na vzdelanie upierané.

Ako informoval Jozef Porubovič, riaditeľ školy, v súčasnosti majú viac ako 170 mentálne postihnutých žiakov a žiakov s pridruženými postihnutiami. „Naši žiaci počas roka objavujú svet prírody, zázrakov techniky, ale aj miesta človeka v ľudskej spoločnosti,“ povedal riaditeľ. Podľa neho si v škole zakladajú na individuálnom prístupe ku každému žiakovi. „Snahou všetkých vyučujúcich je v plnom rozsahu využiť a ďalej rozvíjať osobitné schopnosti, zručnosti a možnosti každého žiaka.“

SkryťVypnúť reklamu

Práve kvôli individuálnemu prístupu k potrebám jednotlivých žiakov v škole prebieha vyučovanie podľa variantov. V aktuálnom školskom roku poskytujú vzdelávanie v deviatich triedach pre žiakov s ľahkým stupňom mentálneho postihnutia- variant A, v dvoch triedach pre žiakov so stredným stupňom mentálneho postihnutia- variant B a v jednej triede pre žiakov s ťažkým alebo hlbokým stupňom mentálneho postihnutia- variant C. „Pre žiakov s viacnásobným postihnutím sme zriadili tri triedy.“ Už ôsmy rok funguje v škole aj trieda pre deti, ktoré majú okrem mentálneho postihnutia diagnostikovaný aj autizmus. „Táto špeciálna trieda mala prvý rok šesť žiakov. V tomto školskom roku je ich už sedemnásť,“ povedal riaditeľ s tým, že záujem o vzdelávanie svojich detí postihnutých autizmom majú aj rodičia z iných regiónov. „Ich žiadostiam však nemôžeme z kapacitných dôvodov vyhovieť. Uprednostňujú sa potreby žiakov a ich rodičov z mesta Lučenec a blízkeho okolia.“

SkryťVypnúť reklamu

Žiaci, ktorí nezvládajú učivo stanovené školským vzdelávacím programom v plnom rozsahu, majú podľa riaditeľa vypracovaný individuálny vzdelávací program, podľa ktorého špeciálni pedagógovia a ich asistenti postupujú. „V plnom rozsahu sa rešpektujú osobné schopnosti, možnosti a predpoklady žiakov.“ Vyučovanie sa strieda s odpočinkom. Prebieha v špeciálne upravených triedach a učebniach. „Žiaci majú k dispozícii odpočinkovú a relaxačnú miestnosť s prvkami snoezelenu. V odpoludňajších hodinách tiež žiaci navštevujú školský klub detí.“ Vo vyučovaní využívajú aj špeciálnu techniku na uľahčenie komunikácie, najmä pri ťažko postihnutých deťoch. „Pre rozvoj náhradnej komunikácie sme cez projekt Lenovo získali komunikátory, s ktorými bezreční žiaci pracujú. Na podporu rozvoja komunikácie a samotnej slovnej zásoby tiež pracujú s FONO programom,“ priblížil riaditeľ.

SkryťVypnúť reklamu

Aj keď v minulosti prešli mentálne ťažšie postihnuté deti základnou školou, pokračovať v štúdiu bolo pre nich mnohokrát problematické. Preto pre nich v roku 2007 otvorili triedu praktickej školy. „Poskytujeme vzdelanie mentálne ťažko postihnutým študentom, ktorí nemajú predpoklad zvládnuť vzdelávanie v odborných učilištiach. Túto možnosť sme dali aj klientom Domova sociálnych služieb v Slatinke, ktorým bolo v minulosti uprené právo na vzdelanie. Prví absolventi opustili školu v školskom roku 2009/2010,“ povedal riaditeľ s tým, že prvá trieda mala desať žiakov. V súčasnosti majú na škole dve takéto triedy, kde sa učí 17 študentov. „Pomáhame im napríklad so začlenením sa do spoločnosti a základnými úkonmi potrebnými pre prežitie čo najsamostatnejšieho života.“

Zuzana Pravdová učí na špeciálnej škole desať rokov. V súčasnosti učí žiakov s autizmom a mentálnym postihnutím v piatom až siedmom ročníku. „Učím bežné predmety i tie špeciálne, akými sú rozvíjanie komunikačných zručností a sociálnych schopností či rozvíjanie grafomotorických zručností žiakov,“ priblížila pedagogička.

Oproti vyučovaniu v bežných školách vyzdvihla najmä už spomínaný individuálny prístup. „Učiteľ má možnosť obsah učiva upraviť podľa špecifických potrieb žiaka pre jeho čo najväčší rozvoj. Žiak si osvojuje poznatky v činnostiach primeraných jeho postihnutiu.“ Výhodou je podľa nej aj menší počet žiakov v triedach. „Učiteľ má týmto spôsobom viac času venovať sa žiakovi, jeho osobnému rozvoju a zdokonaľovaniu sa. Lepšie ho spoznáva s jeho kvalitami aj nedostatkami a podľa toho s ním ďalej pracuje,“ priblížila.

Organizácia vyučovania je u nich tiež odlišná ako v bežných školách so 45-minútovými hodinami. „Vyučovaciu hodinu môžeme rozčleniť do kratších časových úsekov zaraďovaním prestávok či blokovým vyučovaním. Napríklad žiakom s autizmom lepšie vyhovuje členenie vyučovacieho procesu do kratších celkov, čo by v bežných školách narúšalo priebeh hodiny.“

Častokrát sa napriek tomu stretávame v spoločnosti s názorom, že nie je dobré postihnuté deti zo spoločnosti vyčleňovať a mali by sa vzdelávať s deťmi bez postihnutia. S tým však špeciálna pedagogička nesúhlasí. „Podľa môjho názoru sú špeciálne školy dôležité. Ak si zoberieme iba správanie žiakov s autizmom a ďalšími vývinovými pervazívnymi poruchami, tak väčšina žiakov bez postihnutia mu nerozumie. Ak niečomu nerozumieme a je nám to nepríjemné, odsudzujeme to,“ povedala. Postihnuté deti sa tak podľa nej v bežnom kolektíve dostávajú do pozície nepochopených a odstrkovaných. „To sa v našej škole nemôže stať. Žiak je totiž vzdelávaný medzi deťmi, ktoré majú podobné problémy. Nikto ho neberie ako hendikepované, nikto ho neodsudzuje.“

Vyučovanie v špeciálnych školách preto za vyčleňovanie zo spoločnosti neberie. Pre vývin detí je podľa nej najdôležitejší individuálny prístup, ktorý môžu dostať len v špeciálnych školách. „Začleňovanie do spoločnosti však považujem za nanajvýš vhodné. Deti ale potrebujú upraviť podmienky.“ Podľa nej by im mal štát vytvoriť vhodné podmienky pre ich ďalší život a začlenenie sa do spoločnosti. „Je to dôležité preto, aby nesedeli iba doma alebo v zariadeniach sociálnych služieb a nezabudli na všetko, čo sa v škole naučili.“ Jednou z možností sú podľa nej chránené dielne, kde môžu dospelí s postihnutím pracovať pod dozorom. „Využijú sa tu ich vedomosti a zručnosti, ktoré si osvojili v škole. Myslím si, že takýchto pracovísk by sa dalo vytvoriť viac.“

Pravdová svoju prácu berie doslova ako poslanie. Učila aj na bežnej škole, avšak tu sa cíti byť potrebnejšia. „Je to vzdelávanie, ale aj vychovávanie. Žiakom som učiteľkou, mamou aj spolužiačkou. Nechodím okolo nich akoby boli choré, chybné, postihnuté. Tieto deti si neuvedomujú, že sú iné a ja ich tak ani neberiem.“ Deti sa medzi sebou neporovnávajú, nevystatujú sa, nie sú chtivé ani namyslené. Správajú sa prirodzene. „Rovnako ako bežné deti potrebujú sa cítiť byť šikovné, výnimočné a dôležité. Potrebujú vedieť, čo je vhodné a nevhodné, správne a nesprávne. Potrebujú prísny pohľad, ale aj pohladenie a lásku,“ zakončila.

Najčítanejšie na My Novohrad

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  2. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  3. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  4. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  5. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha
  8. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina
  1. Dopyt v Bratislave mierne klesol, ceny však stále rástli
  2. Šéf PLANEO: Budúcnosť obchodu je v službách
  3. Čo robiť, aby dieťa neskončilo v nemocnici s črevnou virózou?
  4. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  5. Goralské folklórne slávnosti po prvýkrát priamo v horách
  6. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  7. Ktoré regionálne projekty podporí Nadácia COOP Jednota?
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  1. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 10 064
  2. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 7 495
  3. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 7 279
  4. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina 6 366
  5. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 5 707
  6. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 925
  7. Dobrá správa pre pacientov s cukrovkou 2 498
  8. Držanie peňazí na bežnom účte robí Slovákov chudobnejšími 1 889

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Vrchhora, priehrada Veľké Uherce
  2. Petronela Čellárová: Čo sa vlastne stalo
  3. Robert Štepaník: diel 72 - rubrika: moje najhranejšie v máji 2022
  4. Ján Valchár: Toto už je asi tretia svetová
  5. Vladimír Krátky: Ch o b o t i n y slovenské ( I. )
  6. Tupou Ceruzou: Pohodoví fašisti
  7. Ingrid Tkáčiková: VšZP rodičom pre dieťa ,,naškrabká“ 30 eur ročne na strojček na zuby
  8. Věra Tepličková: Sestry v akcii alebo Keď už blázinec, tak ako u nás v školstve
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 120 053
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 27 029
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 904
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 8 374
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 7 406
  6. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 4 228
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 034
  8. Ján Valchár: Ako Rusko na kozmonautov nemalo, ale flotilu lietadlových lodí budovať chcelo 2 660
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Novohrad - aktuálne správy

Expres Za horami, za dolami zdolá vyše 600 kilometrov, pričom prejde 40 tunelmi.


3 h

Poznáme výhercov veľkej záhradkárskej súťaže.


9 h

Spolupráca štátu s UNIPHARMOU sa osvedčila a počas pandémie ukázala ako spoľahlivá. Napriek tomu zákonodarcovia uvažujú o zmene, nad ktorou visí množstvo otáznikov, vládnu pochybnosti.


16 h
Nová cyklotrasa je ďalším lákadlom Horehronia.

Takmer 90 km dlhá cyklotrasa vedie horským prostredím s výhľadmi na Kráľovu hoľu.


7. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Takmer 90 km dlhá cyklotrasa vedie horským prostredím s výhľadmi na Kráľovu hoľu.


7. aug

Mesto v odvolaní spochybnilo výpoveď svedka.


13 h

Ani v oblastných futbalových súťažiach nebola núdza o zaujímavé zápasy.


a 1 ďalší 7. aug

Náklady za múku, ryžu alebo olej súpli prevádzkam o tristo percent.


15 h

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Vrchhora, priehrada Veľké Uherce
  2. Petronela Čellárová: Čo sa vlastne stalo
  3. Robert Štepaník: diel 72 - rubrika: moje najhranejšie v máji 2022
  4. Ján Valchár: Toto už je asi tretia svetová
  5. Vladimír Krátky: Ch o b o t i n y slovenské ( I. )
  6. Tupou Ceruzou: Pohodoví fašisti
  7. Ingrid Tkáčiková: VšZP rodičom pre dieťa ,,naškrabká“ 30 eur ročne na strojček na zuby
  8. Věra Tepličková: Sestry v akcii alebo Keď už blázinec, tak ako u nás v školstve
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 120 053
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 27 029
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 904
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 8 374
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 7 406
  6. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 4 228
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 034
  8. Ján Valchár: Ako Rusko na kozmonautov nemalo, ale flotilu lietadlových lodí budovať chcelo 2 660
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu