LUČENEC. Železnice Slovenskej republiky kompletne zrekonštruujú železničnú stanicu v Lučenci. Do budovy stanice, nástupíšť a okolia plánujú investovať približne tri milióny eur. Začiatkom novembra odovzdali stavbu dodávateľovi a s prácami by mali začať v najbližších dňoch. Budú prebiehať za prevádzky a ukončiť ich chcú do desiatich mesiacov.
Investovať chcú tri milióny eur
Ako v minulosti informovala Martina Pavliková, hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), hlavným dodávateľom je spoločnosť AŽD, a. s. Bratislava. Stavbu zhotoviteľovi odovzdali 8. novembra. „Momentálne sa realizujú technologické postupy prác spolu s organizáciou v železničnej stanici,“ priblížila hovorkyňa. Práce by mali začať 21. novembra na koľaji číslo 4 spolu s rekonštrukciou jeho nástupišťa. Celkovo plánujú železnice do rekonštrukcie investovať približne tri milióny eur. Práce budú podľa nej vykonávané za prevádzky. „Podľa požiadaviek zhotoviteľa budú etapovite zavedené dopravné opatrenia v časti stanice a dôjde k dočasnému obmedzeniu užívania priestorov v stanici zo strany dopravných zamestnancov aj cestujúcej verejnosti,“ ozrejmila.

Hlavným dôvodom rekonštrukcie je podľa Pavlikovej zvýšenie štandardu budovy a bezpečnosti pohybu cestujúcich pri nastupovaní a vystupovaní z vlakov. „Účelom úprav nástupíšť, predstaničných priestorov a staničnej budovy je skvalitnenie služieb a skultúrnenie prostredia pre cestujúcu verejnosť. Železničná stanica v Lučenci je uzlová stanica, ktorá má nedostatočnú infraštruktúru,“ uviedla v minulosti.
V súčasnosti podľa nej na stanici absentujú bezpečné nástupištia s vyhovujúcimi prístupovými bodmi. Budova zároveň nepôsobí vábne ani na prvý pohľad. „Stanica nadväzuje na zrekonštruovanú historickú časť mesta, ale stav staničných budov je výrazne horší ako okolité objekty mesta.“ Rekonštrukciou stanice chcú zároveň vytvoriť vhodné prostredie aj pre samotných zamestnancov železníc.
Zvýši sa bezpečnosť cestujúcich a pohodlie zamestnancov
Radomír Grexa, prednosta železničnej stanice v Lučenci, sa v minulosti vyjadril, že budova stanice je v takmer rovnakom stave ako pred 50 rokmi. „Je potrebné zlepšiť možnosti pohybu cestujúcich po koľajisku. Máme tu len jedno nástupište, ktoré má spevnenú hranu a je vyložené betónovými doskami. Ostatné sú len zasypané štrkom. Rekonštrukciou sa zvýši bezpečnosť cestujúcich na koľajisku,“ uviedol. Inžinierske siete stanice sú podľa neho zastaralé, pracovníci majú v budove nevyhovujúce podmienky. „Sú takmer v pôvodnom stave. V posledných rokoch nám pribudlo veľa výpočtovej techniky a z jedného miesta musíme pripájať aj desať spotrebičov na elektrinu. Budova je vykurovaná elektrickými ohrievačmi v každej miestnosti osobitne.“

Podľa hovorkyne rekonštrukcia vyrieši všetky spomenuté nedostatky. Plány zahrňujú modernizáciu nástupíšť a komunikácií pre cestujúcich. „Vybuduje sa päť nových nástupištných hrán v celkovej dĺžke 940 metrov a zrekonštruuje sa aj železničný zvršok- upraví sa priestorová poloha staničných koľají vrátane vydláždenia časti krajnej koľaje pri výpravnej budove,“ uviedla hovorkyňa, podľa ktorej to zvýši bezpečnosť pohybu cestujúcich. Práce zabezpečia aj lepšie osvetlenie priestorov. „Vybuduje sa 12 osvetľovacích veží a 21 osvetľovacích stožiarov.“ Rekonštrukcia samotnej staničnej budovy zahrňuje stavebnú časť, výmenu elektroinštalácie a bleskozvodu, plynofikáciu a ústredné vykurovanie, zdravotechnickú inštaláciu, štruktúrovanú kabeláž a zavedenie plynovej prípojky kotolne. Kompletne zrekonštruujú aj toalety a vonkajšiu kanalizáciu.

Majú na to desať mesiacov
Okrem budovy a nástupíšť zrevitalizujú aj okolie stanice. „V rámci nej sa upravia oplotenia na hranici pozemku ŽSR a mesta Lučenec v celkovej dĺžke 653 metrov, odstránia sa náletové dreviny, ktoré prerástli do existujúceho oplotenia a upraví sa predstaničný priestor.“
Ďalším nedostatkom, ktorý má rekonštrukcia vyriešiť, je zlá informovanosť cestujúcich. Železnice zabezpečia podľa hovorkyne informačný systém HaVIS- hlasový a vizuálny informačný systém pre cestujúcich. „Vybudovaním informačného systému budú cestujúci lepšie orientovaní medzi pristavenými vlakmi,“ zakončila hovorkyňa.
Dodávateľ má na rekonštrukciu desať mesiacov odo dňa odovzdania staveniska.