MÝTNA. Je rozhodnuté. Po dlhých bojoch, diskusiách, stretnutiach a hľadaní možností a riešení kompetentní konečne rozhodli o výstavbe dávno sľubovaného úseku rýchlostnej cesty R2 Kriváň – Tomášovce. Podľa najnovších informácií sa výstavba zaháji budúci rok vo februári.
„Po rokovaniach so splnomocnencom vlády pre výstavbu RC na Slovensku Igorom Janckulíkom, investičným riaditeľom NDS Ladislavom Dudášom a za podpory poslanca NR SR Eduarda Adamčíka sme sa vrátili k riešeniu, ktoré Obec Mýtna navrhovala pred desiatimi rokmi,“ konštatoval starosta obce Mýtna Pavel Greksa.
Padlo záverečné stanovisko
Podľa jeho slov na ceste I/65 medzi obcami Mýtna a Divín, v k.ú. Mýtna bude vybudovaná mimoúrovňová križovatka s možnosťou predprípravy pre odpočívadlo. Výstavba sa začne od motorestu Javor nad obcou Mýtna smerom na Lučenec. Po vybudovaní obchvatu Mýtnej sa bude pokračovať od motorestu Javor smerom na Zvolen.
Záverečné stanovisko bolo prijaté vo štvrtok 12. januára 2017. „Toto stanovisko je nemenné,“ zdôraznil Greksa. „Som rád, že o čom sme ešte minulý týždeň pochybovali, dnes môžeme považovať za vyriešené,“ dodal.
Projekt usporí 100 miliónov
Najväčším problémom, ktorý dosiaľ bránil výstavbe boli financie. Náklady na tento úsek boli podľa vlády predražené. Podľa novej projektovej dokumentácie boli znížené o 100 mil. eur. „Pôvodný projekt plánoval cestu na pilieroch, čo výrazne navýšilo náklady na výstavbu,“ vysvetlil Greksa.
Išlo o splnenie požiadavky štátu zo strany Národnej diaľničnej spoločnosti. Vláda sa snaží o odblokovanie dlhovej brzdy. „Toto by nemal byť problém. Opozícia argumentuje tým, že peniaze by sa rozkradli a preto nesúhlasí s uvoľnením brzdy. Zo strany vlády máme zelenú, výstavbu by mohla zabrzdiť len opozícia,“ domnieva sa Greksa.
Cesta bude v plnom profile
Táto cesta je podľa neho najlepšie pripravená zo všetkých rýchlostných ciest na Slovensku. „Úspora 100 miliónov nie je zanedbateľná. Budeme pracovať na tom, aby tieto peniaze boli využité na dostavbu úseku až po križovatku Opatová pri Lučenci,“ uviedol.
V novej projektovej dokumentácii je úsek cesty v plnom profile. Kým predchádzajúce projekty počítali so šírkou 17,5 metra, v nových bola preprojektovaná na 24,5 metra, ktorá bude mať úroveň diaľnice. Ukončenie úseku je plánovaný na rok 2021.
Rozhodujúci bol tlak verejnosti
V minulosti boli síce vyhotovené projekty, no nepredpokladalo sa, že sa cesta bude stavať. Pôvodný projekt mal stáť 460 miliónov eur, ale nikto sa ho nesnažil dotiahnuť do konca. Termín začatia výstavby sa neustále posúval. Posledné rozhodnutie znelo, že cesta sa zrealizuje v roku 2046. To pobúrilo obyvateľov aj predstaviteľov dotknutých samospráv. Na kompetentných začali tlačiť aktivisti, predstavitelia samospráv aj tunajší obyvatelia. Ich boj bol úspešný. „Na pracovných stretnutiach mi bolo viackrát prízvukované, že nové rozhodnutie bolo možné dosiahnuť len zásluhou obyvateľov,“ vyzdvihol Greksa.
Ako na záver dodal, ich boj pokračuje ďalej, až do Košíc.