TISOVEC. Na prvú tohtoročnú jazdu sa síce vydá až v apríli, no už dnes je o výlet tisovskou zubačkou záujem. Prví cestujúci si už objednali lístky. Európsky unikát začne kilometre na stodvadsaťročnej ozubnicovej trati Tisovec – Zbojská ukrajovať 30. apríla. Dovtedy bude odpočívať v depe, kde majú jeho údržbu pod palcom dobrovoľníci z občianskeho združenia Zubačka. Servisné práce im znepríjemňuje mrazivé počasie.
„Nemáme vyhriatu halu. Depo je v podstate len prístreškom. Prevádzať údržbu vlaku v čase, keď ortuť teplomera klesne dvadsať stupňov pod nulu a cez deň ukáže mínus desať, nie je vôbec jednoduché. Práve preto je dôležité zubačku zbaviť akejkoľvej vody,“ povedal Zdenko Lopušný, predseda OZ Zubačka. „Okrem vlaku rekonštruujeme aj depo, udržiavame jeho okolie,“ podotkol.
V pláne sú aj mimoriadne jazdy
Partia dobrovoľníkov, pre ktorú je zubačka srdcovkou, sa schádza raz za dva týždne. Servisné práce sú financované z dvoch percent daní od darcov a z peňazí, ktoré sa počas sezóny vyberú za lístky. „Vlani zubačka previezla 2600 ľudí,“ pripomenul Lopušný. Zároveň poznamenal, že príjem z dvoch percent daní tvorí len desatinu z čiastky, ktorá je na údržbu parného aj motorového vlaku potrebná. Cestovné je individuálne. Jeho výška sa pohybuje od 3 do 12 eur.
Termíny tohtoročných jázd sú už známe. Prví cestujúci si jazdu historickým skvostom užijú 30. apríla. Potom sa zubačka vydá na trať 3. júna, 1. júla, 5. augusta, 19. augusta, 2. a 16. septembra. „V pláne sú aj mimoriadne jazdy. Vlani boli počas dní miest Tisovec a Hnúšťa. V decembri nebude chýbať Mikulášsky vlak na trati Tisovec – Zbojská a späť,“ doplnil Lopušný.
Jedinečná atrakcia
Ozubnicová trať, po ktorej premáva tisovská zubačka, je zapísaná v zozname národných kultúrnych pamiatok. Stúpanie dosahuje miestami až 52 promile. Meria 16 kilometrov, pričom vlak prechádza tunelom dlhým 786 metrov. Je na nej osem menších mostov a dva 36-metrové viadukty. Pred pár rokmi sa zdalo, že osud parnej lokomotívy je spečatený. Stála na šrotovisku v Subcetate, odkiaľ ju kúpil Bodo Hauswald, Nemec žijúci v Bratislave. Rušeň pochádza z dielne rakúskeho Floridsdorfu, kde ho vyrobili v roku 1908. Lokomotíva je na Slovensku od roku 2002. Po náročnej oprave vo Vrútkach zakotvila na jar 2014 v Tisovci. K starému rušňu pripojili vozeň z roku 1916. Obidva stroje sú dnes súčasťou tisovskej ozubnicovej atrakcie.