Historická lokomotíva ešte odpočíva, o lístky je však už záujem

Plán tohtoročných jázd je už známy.

Záujem o jazdu historickým vlakom z roka na rok stúpaZáujem o jazdu historickým vlakom z roka na rok stúpa (Zdroj: Archív MY Novohradských novín)

TISOVEC. Na prvú tohtoročnú jazdu sa síce vydá až v apríli, no už dnes je o výlet tisovskou zubačkou záujem. Prví cestujúci si už objednali lístky. Európsky unikát začne kilometre na stodvadsaťročnej ozubnicovej trati Tisovec – Zbojská ukrajovať 30. apríla. Dovtedy bude odpočívať v depe, kde majú jeho údržbu pod palcom dobrovoľníci z občianskeho združenia Zubačka. Servisné práce im znepríjemňuje mrazivé počasie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Nemáme vyhriatu halu. Depo je v podstate len prístreškom. Prevádzať údržbu vlaku v čase, keď ortuť teplomera klesne dvadsať stupňov pod nulu a cez deň ukáže mínus desať, nie je vôbec jednoduché. Práve preto je dôležité zubačku zbaviť akejkoľvej vody,“ povedal Zdenko Lopušný, predseda OZ Zubačka. „Okrem vlaku rekonštruujeme aj depo, udržiavame jeho okolie,“ podotkol.

SkryťVypnúť reklamu

V pláne sú aj mimoriadne jazdy

Partia dobrovoľníkov, pre ktorú je zubačka srdcovkou, sa schádza raz za dva týždne. Servisné práce sú financované z dvoch percent daní od darcov a z peňazí, ktoré sa počas sezóny vyberú za lístky. „Vlani zubačka previezla 2600 ľudí,“ pripomenul Lopušný. Zároveň poznamenal, že príjem z dvoch percent daní tvorí len desatinu z čiastky, ktorá je na údržbu parného aj motorového vlaku potrebná. Cestovné je individuálne. Jeho výška sa pohybuje od 3 do 12 eur.

Termíny tohtoročných jázd sú už známe. Prví cestujúci si jazdu historickým skvostom užijú 30. apríla. Potom sa zubačka vydá na trať 3. júna, 1. júla, 5. augusta, 19. augusta, 2. a 16. septembra. „V pláne sú aj mimoriadne jazdy. Vlani boli počas dní miest Tisovec a Hnúšťa. V decembri nebude chýbať Mikulášsky vlak na trati Tisovec – Zbojská a späť,“ doplnil Lopušný.

SkryťVypnúť reklamu

Jedinečná atrakcia

Ozubnicová trať, po ktorej premáva tisovská zubačka, je zapísaná v zozname národných kultúrnych pamiatok. Stúpanie dosahuje miestami až 52 promile. Meria 16 kilometrov, pričom vlak prechádza tunelom dlhým 786 metrov. Je na nej osem menších mostov a dva 36-metrové viadukty. Pred pár rokmi sa zdalo, že osud parnej lokomotívy je spečatený. Stála na šrotovisku v Subcetate, odkiaľ ju kúpil Bodo Hauswald, Nemec žijúci v Bratislave. Rušeň pochádza z dielne rakúskeho Floridsdorfu, kde ho vyrobili v roku 1908. Lokomotíva je na Slovensku od roku 2002. Po náročnej oprave vo Vrútkach zakotvila na jar 2014 v Tisovci. K starému rušňu pripojili vozeň z roku 1916. Obidva stroje sú dnes súčasťou tisovskej ozubnicovej atrakcie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Novohrad

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 14 296
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 201
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 289
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 8 193
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 775
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 000
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 199
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 064
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  3. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  4. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  5. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  6. Vlado Jakubkovič: Andrej, poď k nám.
  7. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  8. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 447
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 011
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 65 531
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 199
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 528
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 680
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 158
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 735
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  3. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  4. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  5. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  6. Vlado Jakubkovič: Andrej, poď k nám.
  7. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  8. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 447
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 011
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 65 531
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 199
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 528
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 680
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 158
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 735
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu