Greksa: Chýbali informácie z prvej ruky, medzi ľuďmi rástlo napätie

Spolupráca trojuholníka pracovné skupiny - Národná diaľničná spoločnosť - vláda by mala prispieť k urýchleniu prípravy výstavby rýchlostných komunikácií.

Pavel Greksa, starosta Mýtnej a vedúci pracovnej skupiny pre výstavbu R2 Stred.Pavel Greksa, starosta Mýtnej a vedúci pracovnej skupiny pre výstavbu R2 Stred. (Zdroj: Marcela Ballová)

MÝTNA. Ľudia z Mýtnej sú už roky rozhorčení. Najmä tí, ktorí žijú pri hlavnom cestnom ťahu spájajúcom západ s východom, hovoria o ráznych opatreniach. „Keď to nepôjde po dobrom, tak cestu jednoducho zatarasíme!“ Práve s takýmito návrhmi sa Pavel Greksa, starosta Mýtnej, v poslednej dobe stretáva najčastejšie. Tvrdí, že je za tým neinformovanosť. Tá by však už mala byť pasé, pretože v regiónoch dotknutých pripravovanou výstavbou úseku rýchlostnej komunikácie R2, budú od marca pôsobiť pracovné skupiny skupiny. Jednu z nich povedie on.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

„Budú zložené z primátorov a starostov dotknutých miest a obcí, pretože tí najlepšie poznajú problémy a potreby svojho regiónu. Zamerajú sa najmä na výmenu informácií a spoluprácu samospráv s Národnou diaľničnou spoločnosťou počas prípravy aj samotnej výstavby rýchlostnej cesty,“ objasnil Greksa s tým, že rokovania budú prebiehať aj na pôde rezortu dopravy, v súčinnosti s ministerstvom financií. Jeho pracovná skupina bude siahať od Zvolena až po Rožňavu. „Aktuálne sú v nej zainteresovaní starostka Plešivca, starosta Bátky, primátorky Lučenca a Zvolena a primátor Sliača. Do skupiny som zaradil aj jedného občianskeho aktivistu z Banskej Bystrice, ktorý dlhodobo so mnou spolupracuje a je znalý tejto problematiky,“ ozrejmil vedúci pracovnej skupiny R2 Stred a pozornosť opäť upriamil na ľudí, ktorí už zatrpkli a projektu jednoducho neveria.

SkryťVypnúť reklamu

„Ako som už povedal, chýbala informovanosť. Veď medzi Zvolenom a Sliačom diskusia na túto tému úplne absentovala. Projektová dokumentácia na úsek Zamarovce – Bátka – Figa je už pripravená, blíži sa vyhlásenie verejného obstarávania a tamojší ľudia o tom nič nevedia. Nečudo, že sa živili fámami a množili sa katastrofické scenáre. Určite sa to zmení a dostanú fundované informácie z prvej ruky,“ potvrdil Greksa.

Mýtnu nechcú ešte viac zaťažiť dopravou

Začiatok výstavby rýchlostného úseku R2 Kriváň – Tomášovce je naplánovaný na február 2018. Bude prebiehať v dvoch etapách. Toto riešenie je výhodné najmä pre Mýtnu, ktorá je jednou z obcí neúmerne zaťaženými dopravou.

„Naši ľudia v dedine trpia už roky. Hlučnosť, prašnosť, praskajúce domy znášajú statočne. Situácia je však z roka na rok neúnosnejšia a verím, že konečne sa to všetko zmení. Výstavbu úseku R2 už pretrpíme. Okrem toho je pripravený variant, ktorý zmierni nepriaznivý dopad stavebných prác a všetkého, čo s nimi súvisí, na našu obec,“ zdôraznil starosta. Potvrdil, že výstavba úseku Kriváň – Tomášovce bude prebiehať v dvoch etapách. Obidve sa začnú v Mýtnej. „Stavať sa začne z Mýtnej smerom na Tomášovce a Mýtnej smerom na Kriváň. Aby bola dedina čo najmenej zaťažená dopravou, v pláne je mimoúrovňová križovatka. V prípade, že úsek Mýtna – Tomášovce bude odovzdaný skôr, automaticky sa naň presmeruje doprava. Rovnako pri vytvorení pracovných ciest budú stavebné mechanizmy používať tieto a nebudú zaťažovať aktuálne existujúce komunikácie. Takže ľudia nemusia mať žiadne obavy. V podstate je to realizácia variantu, ktorý sme požadovali už v roku 2010.“

SkryťVypnúť reklamu

Greksa tiež pripomenul, že úlohou pracovnej skupiny nebude len zabezpečovanie informovanosť. Bude môcť aktívne vstupovať do jednaní ohľadom hľadania najideálnejších spôsobov riešenia pripravovaných úsekov. „My poznáme najlepšie potreby nášho regiónu. Vieme posúdiť, čo je pre nás výhodnejšie. Nevylučujem, že sa nájdu aj finančne menej náročné riešenia. Ohľadom výstavby úseku Kriváň – Tomášovce sa aktuálne hovorí o čiastke 460-miliónov eur. Môže byť, že sa táto sume ešte skreše.“

Voľby by nemali negatívne ovplyvniť výstavbu

Kým sa ukončí výstavba spomínaného úseku R2, prebehnú v našej krajine aj parlamentné voľby, ktoré by mohli priamo ovplyvniť dokončenie tohto projektu. „Určite budeme trvať na tom, aby bola koncepcia výstavby postavená tak, že ani prípadné zmeny v parlamente, by nemohli oddialiť alebo znegovať výstavbu R2,“ podotkol Greksa a na záver doplnil: „Stal som sa vedúcim pracovnej skupiny a chcem, aby sme všetci ťahali za jeden koniec povrazu. Verím, že predstavitelia dotknutých samospráv aj inštitúcií nám budú nápomocní. Bez spolupráce nedosiahneme nič. Nechcem, aby tento veľký projekt stroskotal na žabomyších vojnách. Napokon, odskákali by si to len ľudia, ktorí už bez tak roky trpia a čakajú, že si konečne vydýchnu.“

Princíp fungovania a zloženie pracovných skupín potvrdil aj Igor Janckulík, splnomocnenec vlády SR pre rýchlostné cesty. „Budú v nich pôsobiť aktívni ľudia, ktorí to robia dobrovoľne, pretože cítia mnoho neriešených problémov v infraštruktúre. Kolabujúca doprava spôsobuje napätie v mnohých regiónoch. Verím, že spolupráca na takejto úrovni bude predchádzať verejným protestom a blokovaniu ciest. Tiež prispeje k urýchleniu prípravy výstavby rýchlostných komunikácií.“

Ako sme už spomenuli, vedúcim pracovnej skupiny R2 Stred sa stal starosta Mýtnej Pavel Greksa. Skupinu, ktorá bude mať pod palcom výstavbu rýchlostnej cesty R1 povedie primátor Ružomberka Igor Čombor. Činnosť skupiny R2 Západ bude mať na starosti primátorka Prievidze Katarína Macháčková. Východ povedie Ján Serbin, starosta obce Baška. Úsek R3 v Turci bude dirigovať prednosta Mestského úradu v Martine Marcel Maťovčík. Vedúcim skupiny R3 Orava sa stal Ján Kamas, starosta Dlhej nad Oravou. Skupinu R3 Juh bude viesť primátor Krupiny Radoslav Vazan, R4 poslanec mestského zastupiteľstva v Prešove Martin Ďurišin. Mená zástupcov pre úsek R7 zatiaľ nie sú známe.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Novohrad

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  2. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  4. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  5. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  6. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  7. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  8. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 428
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 592
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 362
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 418
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 6 020
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 593
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 555
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 074
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu