Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

Geopark má nového predsedu. Attila Agócs zavádza zmeny

V kresle vystriedal svoju sestru Eriku Anderkovú.

Primátor Fiľakova Attila Agócs.Primátor Fiľakova Attila Agócs. (Zdroj: Mesto Fiľakovo)

FIĽAKOVO. Manažment UNESCO Geoparku Novohrad-Nógrád má nového predsedu. Eriku Anderkovú v kresle vystriedal Attila Agócs, primátor Fiľakova. Porozprávali sme sa s ním o jeho plánoch, víziách a budúcnosti prvého cezhraničného geoparku na svete.

Predsedom manažmentu geoparku ste sa stali v marci. Ako prišlo k tomuto rozhodnutiu? Iniciovali ste túto zmenu vy?

Nie, sám určite nie. Bol som zvolený valným zhromaždením geoparku za člena správnej rady, ktorá ma zvolila za predsedu združenia právnických osôb. Iniciátorom, ktorý mi už pred rokom spomínal, že by som to mohlo zobrať, bol jeden zo zakladateľov geoparku, čestný predseda Jozef Klinda. Spočiatku som však nevedel, čo by som vedel geoparku ponúknuť. Napokon som sa nechal nahovoriť.

SkryťVypnúť reklamu

Je zaujímavé, že geopark spoluzakladal váš otec, potom ho viedla vaša sestra a teraz ste ju vystriedali vy. To už znie ako rodinný podnik.

(smiech) Ja vlastne ani neviem, ako sa to takto vyvinulo. Sestra fungovala ako manažérka v tomto projekte od začiatku . Po odchode otca ju preto nejako prirodzene zvolili za predsedkyňu. U mňa to súviselo skôr s tým, že som primátorom mesta, ktoré je centrom slovenskej časti geoparku.

Viedli vás k rozhodnutiu kandidovať aj nejaké finančné pohnútky? Vynesie vám to niečo?

Vôbec (smiech). Nemám vedomosť o tom, že by táto funkcia bola niekedy platená. Nie je ani teraz. Robím to v rámci svojej občianskej angažovanosti.

Ste primátorom, pôsobíte v rozvojovej rade okresu, ste predsedom Klastra južných hradov a teraz aj geoparku. Dá sa to vôbec všetko stíhať?

SkryťVypnúť reklamu

Keď sa chce, tak sa dá. Čo sa týka geoparku, sú tam šikovní ľudia, ja riešim skôr veci operatívnejšieho charakteru. Aj z pozície primátora s celkom dobrými kontaktmi sa mi darí dávať potrebné veci do pohybu.

Viac ste sa v činnosti geoparku začali angažovať pred rokom. Nastal odvtedy nejaký posun?

Viac som sa začal činiť po parlamentných voľbách. Absolvoval som mnoho stretnutí na niekoľkých úrovniach a všade som sa snažil tlačiť myšlienku geoparku. Najprv cez médiá, potom sme kontaktovali ministra životného prostredia, zahraničných vecí, stretli sme sa so štátnymi tajomníkmi aj s veľvyslankyňou pri UNESCO. Nadobudol som pocit, že ani na ministerstvách celkom nemali jasno v tom, čo je to geopark a aký má potenciál. Tlačím tú myšlienku na viacerých platformách, rozvoj je zahrnutý aj v akčnom pláne. Podľa mňa sme za ten čas spravili pokrok a vedieme ďalšie rokovania. Musia však prebehnúť nejaké zmeny.

SkryťVypnúť reklamu

Aké zmeny? Súvisí to s tým, že naša strana nefunguje tak ako maďarská?

Áno, aj. Ako sme už v minulosti spomínali, v Maďarsku majú bohatú podporu štátu. Kým my vydáme nejakú brožúrku, oni postavia návštevnícke centrum. Tam to funguje dobre. Stojí za nimi štát cez národné parky. Sú preto priamo financovaní zo štátneho rozpočtu.

Dá sa to nejako zmeniť?

Rozhodne potrebujeme fungujúcejšiu platformu na chod geoparkov. Ak sa tu stále len budeme skladať po sto a päťdesiatich eurách, pričom členské v Globálnej sieti geoparkov a v UNESCO stojí ročne 2000 eur, nikam sa nepohneme. Radi by sme preto do budúcna intenzívnejšie spolupracovali aj s Lesmi Slovenskej republiky či CHKO Cerovou vrchovinou. Je to dôležité nielen z toho hľadiska, ako vieme združiť finančné prostriedky, ale aj na báze odbornej spolupráce a cestovného ruchu.

Prvoradá je teda spolupráca. Aké máte okrem nej ciele na najbližšie obdobie?

Prišli sme na to, že súčasná forma cezhraničného manažmentu pre nás nie je výhodná. Maďarská a slovenská časť geoparku funguje v dvoch odlišných prostrediach, pri dvoch odlišných legislatívach. Spočiatku vznikla v Maďarsku neziskovka, ktorá je ale eseročka. My sme do nej vstúpili ako člen, ona zastrešuje cezhraničný manažment. Keďže na začiatku dali väčší finančný vklad Maďari, vznikol obrovský nepomer. Bolo by na dlhšiu debatu to celé rozobrať. Hlavnou myšlienkou však je, že si chceme byť na medzinárodnej úrovni rovní. Keď začneme spolupracovať aj s inými organizáciami na našej strane, napríklad spomenutými dvomi, môžeme vytvoriť novú vyrovnanejšiu platformu. Budeme tak fungovať efektívnejšie a koordinovanejšie. Neskôr tiež budeme musieť tvrdšou rukou riešiť aj vlastné štruktúry.

Koho máte na mysli?

Musíme porozmýšľať nad tým, kto bude v budúcnosti môcť používať ochrannú značku geoparku. Pretože je to pridaná hodnota, UNESCO dedičstvo je na okolí takmer nulové. Z praktického hľadiska sa napríklad zohľadňuje aj pri schvaľovaní projektov. V tomto musíme spraviť prehľadnejší systém. Niektoré obce sú totiž v združení geoparku, roky však neprispievajú na členskom. A potom, keď im to vyhovuje, práve tieto obce využijú ochrannú značku, ktorú si my, ostatní, ťažko budujeme. Nie je mysliteľné, aby niekto neprispieval finančne a možno ani úsilím a mal z toho taký istý, alebo ešte väčší osoh, ako ostatní.

Plány na najbližšie mesiace sú teda jasné. Ako ale vidíte budúcnosť geoparku o niekoľko rokov? Čo by ste chceli dosiahnuť?

Nuž, realistické. Nerátam s tým, že by sem kvôli geoparku začali prúdiť státisícové davy turistov. V každom prípade chceme lepšie a kvalitnejšie fungovať. Popracovať na lepšom sprístupnení a zatraktívnení jednotlivých lokalít, či už výstavbou náučných chodníkov alebo cyklotrás. Radi by sme postavili i návštevnícke centrum. Podstatné však bude, aby vznikla nová platforma. V akčnom pláne rátame so vznikom akejsi cestovnej agentúry pod Regiónom Neogradiensis, ktorá nám sem bude vybavovať zájazdy. Ak by sa to podarilo, budeme mať čo turistom ponúknuť - či už kultúrne pamiatky, hrady, prírodné dedičstvo a mnoho iného. Tým by sa rozvinuli aj ubytovacie či stravovacie zariadenia. Je to však hudba budúcnosti a pred nami je ešte dlhá a náročná cesta.

Najčítanejšie na My Novohrad

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  6. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  7. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Shell myslí na slovenské komunity
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  6. Agrokomplex 2022
  7. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  8. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 38 366
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 23 855
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 12 115
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 748
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 503
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 204
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 621
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou 2 496

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (19. - 25.8.1922)
  2. Štefan Vidlár: Zasek zle
  3. Olívia Lacenová: Priplatíme si za letenky? Šéf Ryanairu v tom má jasno
  4. Helena Smihulova Laucikova: Kufor
  5. Michala Guľasová: Anna Metisová – Daj každému dňu šancu – knižná recenzia
  6. Věra Tepličková: Ďalšia bomba alebo Keď Matovič už ani nespí...
  7. Peter Slamenik: Panelákoví psíčkari
  8. Martin Majzlan: Mestá krvi, otrokov a obchodu
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 13 637
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 636
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 540
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 147
  5. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 962
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 941
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 878
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922) 3 431
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Novohrad - aktuálne správy

Posádka dodávky, s ktorou šofér unikal po nehode vo Veľkom Krtíši.

Ochrancovia zákona zasahovali vo Veľkom Krtíši aj pod Pustým hradom.


4 h
Premiér Eduard Heger, napravo primátorka mesta Lučenec Alexandra Pivková.

Ak ju získa, pôjde už o jej štvrté volebné obdobie.


SITA 12 h
Gotická cesta bola otvorená aj v Rimavskom Brezove.

Už tradičné podujatie opäť otvorilo brány unikátnych kostolov.


17. aug
Historický vlak na jeden deň znovu oživí opustenú trať Lučenec - Kalonda.

Doplní ju aj autobus v kristových rokoch.


17. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Väčšina nezvestných sa skrýva, pretože je na nich vydaný príkaz na zatknutie.


16. aug

Jedna z hľadaných osôb uniká pred spravodlivosťou od roku 1999.


17. aug

Mladý Sihelňan mal novú motorku len tri dni.


17. aug

Páchateľa zadržali niekoľko hodín po čine.


17. aug

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (19. - 25.8.1922)
  2. Štefan Vidlár: Zasek zle
  3. Olívia Lacenová: Priplatíme si za letenky? Šéf Ryanairu v tom má jasno
  4. Helena Smihulova Laucikova: Kufor
  5. Michala Guľasová: Anna Metisová – Daj každému dňu šancu – knižná recenzia
  6. Věra Tepličková: Ďalšia bomba alebo Keď Matovič už ani nespí...
  7. Peter Slamenik: Panelákoví psíčkari
  8. Martin Majzlan: Mestá krvi, otrokov a obchodu
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 13 637
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 636
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 540
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 147
  5. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 962
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 941
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 878
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922) 3 431
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu