Vďaka ekologickému projektu pribudnú v regióne slovenské dreviny

Okrem výsadby nových stromov by mal projekt celkovo prispieť k zlepšeniu životného prostredia. Zmiznúť by mal odpad od ciest, potokov a kanálov.

Priestranstvo kolo Seleštianskeho mosta bolo zarastené roky.Priestranstvo kolo Seleštianskeho mosta bolo zarastené roky. (Zdroj: Archív GG)

VEĽKÁ ČALOMIJA. Gabriel Gaál z Veľkej Čalomije v okrese Veľký Krtíš spúšťa so svojou firmou rozsiahly projekt s názvom Green line. Vďaka nemu by mali byť priestory popri cestách, potokoch a kanáloch čistejšie. Postupne plánuje v regióne a neskôr v celej krajine vysádzať pôvodné druhy slovenských drevín. Vďaka projektu nájdu časom prácu desiatky ľudí a zlepší sa kvalita životného prostredia. Do projektu ide na vlastnú päsť, od štátu peniaze nežiada. Dokonca mu ušetrí množstvo výdavkov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pilotný projekt bol úspešný

Ako priblížil Gabriel Gaál, autor projektu, motívom je vyčistiť priestory popri cestách, potokoch a kanáloch od inváznych drevín a odpadu. „Na ich miesto potom po úprave terénu vysadíme rôzne druhy rýchlorastúcich energetických a pôvodných slovenských drevín. Niektoré ostanú na krajinotvorbu, iné sa v rámci ich údržby a obnovy predajú na ďalšie spracovanie,“ vysvetľuje Gaál. Predávať ich budú napríklad remeselníkom a drevospracujúcim firmám.

SkryťVypnúť reklamu

Z vedľajších produktov vznikne biomasa, ktorú budú rovnako poskytovať odberateľom ako ekologické palivo. „Tento projekt má naozaj iba samé výhody. Kruh sa ním uzavrie. Verejné priestory budú čistejšie, vytvoríme pracovné miesta, z odpadu vznikne biomasa, z niektorých drevín nové výrobky. Ochránime cesty od vody a prívalových vôd. Za to nežiadam od štátu žiadne peniaze. Budeme však potrebovať podporu jeho úradov a organizácií,“ povedal Gaál.

Projekt plánuje spustiť v okresoch Lučenec a Veľký Krtíš ešte v tomto roku. „Pri Seleštianskom moste ponad potok Krtíš sme už urobili pilotný projekt, ktorý mal veľmi dobré ohlasy. Prostredie pred a po revitalizácii sa tam nedá ani porovnať. Obyvatelia sú veľmi spokojní.“ Spustenie projektu je výsledkom sedemročnej ťažkej práce, ktorú musel Gaál urobiť. „Potreboval som strašne veľa povolení, dohôd, podpisov. Veľa dvier mi pred nosom zabuchli, no nevzdal som sa. Je za nami kus práce,“ povedal Gaál.

SkryťVypnúť reklamu

Za posledné roky sa mu podarilo získať súhlas a potvrdiť spoluprácu so štátnym podnikom Hydromeliorizácie , Slovenským vodohospodárskym podnikom, Slovenskou správou ciest a Štátnou ochranou prírody. „Všetko sú to výdavkové organizácie štátu, nemajú príjem. My im týmto projektom ušetríme nemalé peniaze, ktoré míňajú na terénne úpravy spomínaných pozemkov, ako sú kosenie či čistenie a spevňovanie brehov potokov,“ vysvetlil Gaál s tým, že súčasťou projektu nie je len vyčistenie pozemkov a vysadenie drevín, ale aj ich údržba počas ďalších minimálne 15 rokov. Cesta k podpísaniu zmlúv bola tŕnistá. „Na začiatku mi hovorili: Gabo, to sa nedá donútiť spolupracovať toľkoto orgánov, je to strata času. A predsa. Je za tým drina, ale máme to,“ povedal Gaál s radosťou.

SkryťVypnúť reklamu

Gaál: Vymaľujem Slovensko

Nápad využiť pozemky popri cestách a potokoch prišiel spontánne. „Otcov bratranec je poľnohospodár. Keď som sa vrátil zo zahraničia, prišiel som za ním s nápadom, aby sme na pár hektároch zasadili energetické dreviny. Vysvetlil mi ale, že poľnohospodári už majú dnes beztak málo pôdy a ani jeden z nich by nebol takýmto nápadom nadšený,“ ozrejmil začiatky Gaál. „Vtedy som šiel autom domov a uvedomil som si, že priestory popri ceste sú neudržiavané a nevyužívané. Tak som si povedal, že sa do toho pustíme.“

Ako však dodal, popri cestách budú vysádzať kvôli bezpečnosti len kríkovité porasty. „Keď tam nebudú stromy, ktoré tam nepatria, popri cestách bude menej krížikov.“ Pomôcť by mali aj pri udržiavaní životnosti ciest, nakoľko ich koreňový systém bude vysávať nadbytočnú vodu, ktorá by cesty mohla poškodiť. Popri potokoch budú spevňovať brehy a vysádzať pôvodné slovenské energetické dreviny, akými sú vŕby.

„Takýchto kríkov a stromov je veľa druhov rôznych farieb. Ako ja hovorím, vymaľujeme Slovensko. Okrem ich užitočnosti bude krajina aj estetickejšia a príjemnejšia.“ Životnému prostrediu budú pomáhať aj stálou údržbou týchto pozemkov a ich čistením od odpadov.

Pešo do Bratislavy

Aby Gaál upozornil na tento problém, rozhodol sa v minulom roku absolvovať cestu pešo z Veľkého Krtíša až do Bratislavy a popri ceste zbieral a triedil odpad. „Chcel som ukázať, že ja sa napriek problémom nevzdávam a dotiahnem projekt do úspešného konca. Pretože verím, že je veľmi užitočný a potrebný,“ vysvetlil Gaál.

Rozsiahly projekt by sa časom mal rozrásť na takmer celé územie Slovenska a mohol by priniesť desiatky pracovných miest. Okrem našej krajiny oň prejavili záujem už aj Rumuni a Maďari. Predstaviť by ho chceli aj v rámci Európskeho parlamentu ako jedno z efektívnych riešení ekologických problémov Európy. „Zatiaľ na to máme veľmi dobré ohlasy a o naše nápady je záujem. Budeme sa snažiť, aby sa čo najviac rozšírili. Určite však začneme Slovenskom a najmä Novohradom,“ dodal. Projekt chcú verejnosti predstaviť na ekologickom festivale, ktorý pripravujú na 22. a 23. júla vo Veľkej Čalomiji.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Novohrad

Komerčné články

  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  4. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  5. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  6. Keď sa z brigády stane kariéra
  7. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  8. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  4. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  5. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  6. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  8. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  1. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 10 180
  2. Keď sa z brigády stane kariéra 5 532
  3. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 2 639
  4. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 508
  5. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 177
  6. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 1 482
  7. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 1 440
  8. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom 1 425
  1. Anton Kovalčík: Kresťania v strednej Európe v boji proti fašizmu. Prvá časť - Nemecko a Rakúsko.
  2. Rado Surovka: Od pondelka bude chlieb a benzín za polovicu
  3. Štefan Šturdzík: Pohľad na politikov po hektickom mesiaci je čisté zúfalstvo.
  4. Jaroslav Liptak: Slovensko, krajina skepticizmu. Prečo?
  5. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  6. Marian Mudrák: Ako spoznať pravú starožitnosť?
  7. Marian Mudrák: Chróm, Bauhaus a Art deco: Extravagantný dizajn moderného bytu
  8. Jozef Kurty: Hodnoty naruby, otroctvo je sloboda
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 18 020
  2. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 16 296
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 14 278
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 560
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 584
  6. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 9 475
  7. Marian Faktor: Pravda o tom, kto zderie pracujúcich a kde naozaj skončia ich zdravotné odvody 5 357
  8. Rado Surovka: Vám, v parlamente, už naozaj hrabe.... 5 194
  1. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  2. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  3. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  4. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  5. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  6. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  7. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
  8. Marian Nanias: Dopláca Slovensko na členstvo v EÚ, alebo získava?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Novohrad - aktuálne správy

Policajti aktuálne udalosť dokumentujú.


1
BKM Lučenec.

Pelikáni privítajú Prievidzu.


Viete, v ktorých krajinách afrického kontinentu realizujú slovenské organizácie svoje projekty v rámci Oficiálnej rozvojovej spolupráce pod značkou SlovakAid?


Kominár Ladislav Szilágyi.

Ľudia často podcenia kontrolu komína.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu