Sobota, 23. február, 2019 | Meniny má Roman, Romana

Vďaka ekologickému projektu pribudnú v regióne slovenské dreviny

Okrem výsadby nových stromov by mal projekt celkovo prispieť k zlepšeniu životného prostredia. Zmiznúť by mal odpad od ciest, potokov a kanálov.

Priestranstvo kolo Seleštianskeho mosta bolo zarastené roky.Priestranstvo kolo Seleštianskeho mosta bolo zarastené roky.(Zdroj: Archív GG)

VEĽKÁ ČALOMIJA. Gabriel Gaál z Veľkej Čalomije v okrese Veľký Krtíš spúšťa so svojou firmou rozsiahly projekt s názvom Green line. Vďaka nemu by mali byť priestory popri cestách, potokoch a kanáloch čistejšie. Postupne plánuje v regióne a neskôr v celej krajine vysádzať pôvodné druhy slovenských drevín. Vďaka projektu nájdu časom prácu desiatky ľudí a zlepší sa kvalita životného prostredia. Do projektu ide na vlastnú päsť, od štátu peniaze nežiada. Dokonca mu ušetrí množstvo výdavkov.

Pilotný projekt bol úspešný

Ako priblížil Gabriel Gaál, autor projektu, motívom je vyčistiť priestory popri cestách, potokoch a kanáloch od inváznych drevín a odpadu. „Na ich miesto potom po úprave terénu vysadíme rôzne druhy rýchlorastúcich energetických a pôvodných slovenských drevín. Niektoré ostanú na krajinotvorbu, iné sa v rámci ich údržby a obnovy predajú na ďalšie spracovanie,“ vysvetľuje Gaál. Predávať ich budú napríklad remeselníkom a drevospracujúcim firmám.

Z vedľajších produktov vznikne biomasa, ktorú budú rovnako poskytovať odberateľom ako ekologické palivo. „Tento projekt má naozaj iba samé výhody. Kruh sa ním uzavrie. Verejné priestory budú čistejšie, vytvoríme pracovné miesta, z odpadu vznikne biomasa, z niektorých drevín nové výrobky. Ochránime cesty od vody a prívalových vôd. Za to nežiadam od štátu žiadne peniaze. Budeme však potrebovať podporu jeho úradov a organizácií,“ povedal Gaál.

Projekt plánuje spustiť v okresoch Lučenec a Veľký Krtíš ešte v tomto roku. „Pri Seleštianskom moste ponad potok Krtíš sme už urobili pilotný projekt, ktorý mal veľmi dobré ohlasy. Prostredie pred a po revitalizácii sa tam nedá ani porovnať. Obyvatelia sú veľmi spokojní.“ Spustenie projektu je výsledkom sedemročnej ťažkej práce, ktorú musel Gaál urobiť. „Potreboval som strašne veľa povolení, dohôd, podpisov. Veľa dvier mi pred nosom zabuchli, no nevzdal som sa. Je za nami kus práce,“ povedal Gaál.

Za posledné roky sa mu podarilo získať súhlas a potvrdiť spoluprácu so štátnym podnikom Hydromeliorizácie , Slovenským vodohospodárskym podnikom, Slovenskou správou ciest a Štátnou ochranou prírody. „Všetko sú to výdavkové organizácie štátu, nemajú príjem. My im týmto projektom ušetríme nemalé peniaze, ktoré míňajú na terénne úpravy spomínaných pozemkov, ako sú kosenie či čistenie a spevňovanie brehov potokov,“ vysvetlil Gaál s tým, že súčasťou projektu nie je len vyčistenie pozemkov a vysadenie drevín, ale aj ich údržba počas ďalších minimálne 15 rokov. Cesta k podpísaniu zmlúv bola tŕnistá. „Na začiatku mi hovorili: Gabo, to sa nedá donútiť spolupracovať toľkoto orgánov, je to strata času. A predsa. Je za tým drina, ale máme to,“ povedal Gaál s radosťou.

Gaál: Vymaľujem Slovensko

Nápad využiť pozemky popri cestách a potokoch prišiel spontánne. „Otcov bratranec je poľnohospodár. Keď som sa vrátil zo zahraničia, prišiel som za ním s nápadom, aby sme na pár hektároch zasadili energetické dreviny. Vysvetlil mi ale, že poľnohospodári už majú dnes beztak málo pôdy a ani jeden z nich by nebol takýmto nápadom nadšený,“ ozrejmil začiatky Gaál. „Vtedy som šiel autom domov a uvedomil som si, že priestory popri ceste sú neudržiavané a nevyužívané. Tak som si povedal, že sa do toho pustíme.“

Ako však dodal, popri cestách budú vysádzať kvôli bezpečnosti len kríkovité porasty. „Keď tam nebudú stromy, ktoré tam nepatria, popri cestách bude menej krížikov.“ Pomôcť by mali aj pri udržiavaní životnosti ciest, nakoľko ich koreňový systém bude vysávať nadbytočnú vodu, ktorá by cesty mohla poškodiť. Popri potokoch budú spevňovať brehy a vysádzať pôvodné slovenské energetické dreviny, akými sú vŕby.

„Takýchto kríkov a stromov je veľa druhov rôznych farieb. Ako ja hovorím, vymaľujeme Slovensko. Okrem ich užitočnosti bude krajina aj estetickejšia a príjemnejšia.“ Životnému prostrediu budú pomáhať aj stálou údržbou týchto pozemkov a ich čistením od odpadov.

Pešo do Bratislavy

Aby Gaál upozornil na tento problém, rozhodol sa v minulom roku absolvovať cestu pešo z Veľkého Krtíša až do Bratislavy a popri ceste zbieral a triedil odpad. „Chcel som ukázať, že ja sa napriek problémom nevzdávam a dotiahnem projekt do úspešného konca. Pretože verím, že je veľmi užitočný a potrebný,“ vysvetlil Gaál.

Rozsiahly projekt by sa časom mal rozrásť na takmer celé územie Slovenska a mohol by priniesť desiatky pracovných miest. Okrem našej krajiny oň prejavili záujem už aj Rumuni a Maďari. Predstaviť by ho chceli aj v rámci Európskeho parlamentu ako jedno z efektívnych riešení ekologických problémov Európy. „Zatiaľ na to máme veľmi dobré ohlasy a o naše nápady je záujem. Budeme sa snažiť, aby sa čo najviac rozšírili. Určite však začneme Slovenskom a najmä Novohradom,“ dodal. Projekt chcú verejnosti predstaviť na ekologickom festivale, ktorý pripravujú na 22. a 23. júla vo Veľkej Čalomiji.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štefánka by Pulitzer
  2. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  6. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  7. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  10. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  1. Na Slovensku sa vydáva najviac učiteľských preukazov
  2. Prihlásili ste sa ako dobrovoľník na Olympiádu v Tokiu?
  3. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  4. Štefánka by Pulitzer
  5. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  6. Konferencia - EU support for research
  7. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  8. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  10. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 24 598
  2. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 18 898
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 7 678
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 7 051
  5. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 6 823
  6. Štefánka by Pulitzer 5 344
  7. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 5 320
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 510
  9. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 3 490
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 2 954

Hlavné správy z MY Novohrad

Futbalový turnaj vo Fiľakove

Sily si zmerajú kategórie U15.

ilustračné

Dajú priestor amatérskym silákom

Na nedeľu naplánovali amatérsku regionálnu súťaž v tlaku na lavičke.

Ilustračné foto.

Folklórne parádnice spojili moderné s odkazom predkov

V Lučeneckom obchodnom centre sa konala originálna módna prehliadka inšpirovaná regionálnym folklórom.

Folklórne parádnice, spojenie moderného z minulosťou.

Do Hnúšte by mohol prísť nový investor

V prvej fáze by mohlo vzniknúť približne 60 pracovných miest.

Mestský úrad v Hnúšti.

Attila Garamszeghy mladší vymenil hokej za bojové športy

„Bojové športy ma bavia. Najradšej by som sa naučil všetky,“ tvrdí 25-ročný kickboxer a zápasník MMA z Mikušoviec pri Lučenci.

Attila Garamszeghy ml.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pozrite si najkrajšie hrady, zámky a zrúcaniny Malých Karpát z neba I.

Prinášame vám prvý diel hradov, zámkov a zrúcanín Malých Karpát z neba.

Mentálny kouč: Rozdiel medzi hráčmi Slovana a zvyškom

V Slovane sa zlepšila komunikácia na trase vedenie-tréneri-hráči.

Vybrali SME

Už ste čítali?