Nedeľa, 20. august, 2017 | Meniny má Anabela

Cinobanský tankodrom. Cestu do Hrnčiarok nemá kto opraviť

Ľudia spísali petíciu, o pomoc žiadali aj premiéra. Zatiaľ neúspešne. Kompetentní sa nevedia dohodnúť.

Hrnčiarky.(Zdroj: Klaudia Kovácsová)

HRNČIARKY. Cesta z Katarínskej Huty do Hrnčiarok v okrese Poltár má približne sedem kilometrov. Prejsť ju autom však trvá takmer pol hodinu. Je v dezolátnom stave. Na tankodrome si miestni ničia autá, kvôli ceste im prestali voziť chlieb, autobus k nim chodí už iba dvakrát za deň. Obyvatelia Hrnčiarok sú bezradní. Spisujú petície, posielajú listy premiérovi i župe. Majú pocit, že od ich dlhoročného problému dáva každý ruky preč.

Cesta ľudí trápi desaťročia

Cesta z Katarínskej Huty do Hrnčiarok má necelých sedem kilometrov. Vedie cez les, popri nej tečie potôčik. Idylku však narúša samotná cesta. Výtlkom sa tu vyhnúť nedá. Ísť viac ako tridsiatkou je hazard. Na bezútešnú situáciu nás upozornil Tibor Virág, ktorý cestu využíva denne. „Je to katastrofa, samý výtlk. Upozorňujeme na tento problém neustále, ale nič sa nedeje,“ ozrejmí nám problematiku Virág.

„Och, to ste ešte prišli v období, keď je luxusná. Akurát zasypávali výtlky. Keby ste prišli pred týždňom, to by ste len videli. Ľuďom vtedy až protézy vypadávajú,“ vítajú nás miestni. Rozdrvená cesta obyvateľov trápi celé desaťročia. „Pred dvanástimi rokmi sem nabehli mechanizmy, že idú robiť cestu. Takí sme boli šťastní. A zrazu sa zo dňa na deň popakovali a odišli. Dodnes nevieme prečo. Odvtedy sa situácia stále len zhoršuje,“ hovorí Ján Gombala.

Rozbitá cesta je jedinou prístupovou cestou, ktorá sem vedie z Cinobane, pod ktorú Hrnčiarky patria. „Obchod tu nemáme, do dediny musíme chodiť takmer každý deň. Vozili nám sem dvakrát za týždeň chlieb, ale v súčasnosti už ani to. Šofér povedal, že zase si kvôli nám nápravu opravovať nebude,“ hovorí Pavel Sliška. Autom chodí na nákupy niekoľkokrát do týždňa. „Ale pre tých starších je to najhoršie. Tým musia nosiť chlieb deti alebo susedia.“ Autobusy sem chodia sporadicky tiež. „Niekedy chodili aj sedemkrát za deň, ale ani títo šoféri si ich nechcú úplne zničiť. Dokonca pohrozili, že prestanú chodiť úplne,“ hovorí Sliška.

Petícia nepomohla

Do servisu chodia miestni ako na klavír. „Autá sa nám veľmi ničia. Kolesá, nápravy a tlmiče odchádzajú rad radom.“ Okrem toho však podľa miestnych cesta môže niekoho stáť aj život. Záchranka má problém sa k nim dostať. „Veď aj ja keď som si ich zavolal, strašne dlho to trvalo. A aj nadávali, akú to tu máme cestu, nech si to dáme spraviť. Ale čo my s tým môžeme?“ pýta sa Gombala trpko. Dedinka učupená v malebnej prírode má podľa miestnych veľký potenciál na vidiecky cestovný ruch. „Už teraz tu máme chatárov z Lučenca aj z Bratislavy. Ale keď sem prídu noví obzrieť si chalupy po tej zlej ceste, dvakrát si premyslia, či sem ešte niekedy zavítajú,“ zhodnú sa.

Miestni v minulom roku spisovali aj petíciu. Iniciátorom bola rodina Cibuľovcov. Pod petíciu za rekonštrukciu cesty sa podpísali takmer všetci domáci i chalupári. „Písali sme aj na úrad vlády Róbertovi Ficovi, na Regionálnu správu ciest i na obecný úrad. Žiadali sme o pomoc aj starostu, ktorému sme dali petičné podpisy,“ hovorí iniciátor petície Juraj Cibuľa. Odpoveď im podľa jeho slov prišla iba zo správy ciest. „Napísali na obecný úrad, že na celkovú rekonštrukciu by bolo potrebných dva milióny eur. Že na to peniaze nemajú. Ale tam uvádzajú desaťkilometrový úsek. Nám by stačilo opraviť tých kritických šesť.“

Podľa Cibuľu sa často konajú pracovné stretnutia zainteresovaných, ktoré zjavne k ničomu nevedú. „Teraz po májovom stretnutí urobili v niektorých častiach vysprávky, ale to veľmi nepomôže. Pre dcéru chodím do školy každý deň. Zničil som tu už asi päť áut,“ hovorí Cibuľa. Všetci sa zhodnú v tom, že cestu najviac ničia ťažké mechanizmy na zvážanie dreva. „To keď majú viacej dreva, otočia sa aj trikrát za deň. Keď cestu zasypú, raz-dva sa to znova vytlčie,“ hovoria domáci.

Cesta patrí pod správu župy

Cesta patrí do správy Banskobystrického samosprávneho kraja. „Predmetná cesta III/2710 je v zlom technickom stave z dôvodu jej poškodzovania lesnou technikou subdodávateľmi Lesov SR, š.p.,“ potvrdí slová domácich Michaela Piliarová, zástupkyňa riaditeľa Úradu Banskobystrického samosprávneho kraja. Ako ďalej uviedla, kvôli ceste absolvovali pracovné stretnutia so zamestnancami regionálnej správy ciest, starostom Jozefom Melicherom, zástupcami Lesov SR a Lesnej správy Poltár ako i obyvateľmi Hrnčiarok v marci a začiatkom mája.

Rekonštrukcia cesty však podľa nej stále nie je zaradená medzi plánované investície na rok 2017. „O tom, ktoré investičné akcie sa do registra investícií dostanú, rozhodujú poslanci zastupiteľstva kraja. Nevyhovujúci aktuálny stav cesty sa preto snažíme nateraz odstrániť aspoň prostredníctvom lokálnych vysprávok vozovky a čistenia- hĺbenia priekop nad 10 cm,“ hovorí Piliarová.

Lesy investovať do cudzieho nemôžu

Podľa Vlastimila Rezka, hovorcu Lesov SR, štátny podnik už v minulosti urobil v rámci svojich možností opatrenia na zníženie zaťaženia cesty. „Lesy SR vybudovali v minulosti na pozemkoch, ktoré majú v správe, odvozné miesta pri tejto ceste a výjazdy na cestu za viac ako 130-tisíc eur. To zníži záťaž pri manipulácii s drevom a tiež prípadné znečistenie cesty pri zvážaní dreva. Autá, ktoré drevo zvážajú, sú v zmysle vnútropodnikových predpisov pravidelne kontrolované na dodržiavanie maximálnej povolenej hmotnosti, aby nedochádzalo k preťažovaniu vozidiel a poškodzovaniu ciest,“ informuje Rezek. Uznáva, že predmetná cesta je dlhodobo v zlom stave a potrebuje komplexnú rekonštrukciu.

Zodpovednosť za to však podľa Lesov SR nesie župa. „Cesty 2. a 3. triedy sú v správe samosprávnych krajov, ktoré na plnenie týchto kompetencií dostávajú príspevok zo štátneho rozpočtu nielen z podielu daní z príjmov, ale aj z výberu dane z motorových vozidiel. Tú platia, samozrejme, za svoje vozidlá nielen LESY SR, ale aj všetci ich dodávatelia služieb. Ďalšou možnosťou financovania opráv ciest je využitie fondov Európskej únie,“ hovorí Rezek s tým, že podnik nemôže investovať do rekonštrukcie cudzieho majetku. „Navyše nie je jeho kompetenciou prevádzkovanie verejnej cestnej siete. Podnik LESY SR je prostredníctvom odštepného závodu Kriváň ústretový každému reálnemu a legislatívne čistému návrhu, ktorý by prispel k zlepšeniu súčasného stavu,“ dodá.

V otázke rekonštrukcie cesty však starosta Jozef Melicher optimista nie je. „Celkovú rekonštrukciu cesty nevidím celkom reálne, hoci by bola potrebná. Samosprávny kraj na to v súčasnosti peniaze nemá a je logické, že peniaze rozdeľujú skôr na frekventovanejšie cesty. Zároveň rozumiem aj argumentácii Lesov, že oni nemôžu investovať do cesty, ktorá im nepatrí. Každý má svoju pravdu. Je to zložitá situácia pripomínajúca začarovaný kruh,“ zakončí starosta.


  1. Dobre si uhla a vyrazila na cesty. Ďaleko nedošla 840
  2. Ocenili športovcov i športový kolektív roka Foto 432
  3. Starosta potvrdil, že situácia je katastrofálna. Číslo ukázal diaľničiarom 213
  4. V okrese Lučenec žije viac žien ako mužov 189
  5. V centre Novohradu sa bude opäť hodovať 187
  6. Trialista Marek Nagy je v svetovej desiatke Foto 143
  7. Slávne Labutie jazero aj v našom regióne 139
  8. K výstavbe haly je z regiónu zatiaľ najbližšie Hnúšťa 91
  9. O Fiľakove vzniká nová brožúra pre turistov 81
  10. V Ratke sa chystá zábava, prídu aj zahraniční hostia 63

Najčítanejšie správy

Novohrad

Dobre si uhla a vyrazila na cesty. Ďaleko nedošla

Mladá žena nafúkala vyše dve promile.

Ocenili športovcov i športový kolektív roka

Tituly si odniesli lučeneckí futsalisti a silový trojbojár.

V okrese Lučenec žije viac žien ako mužov

Sú však staršie ako muži. Priemerný vek ženy bol vlani 42,25 roka.

V centre Novohradu sa bude opäť hodovať

Organizátori Lučenského hodovania pripravili pre návštevníkov bohatý program.

Blízke regióny

Foťte rýchlo. Najznámejšia drevenička Horehronia to má spočítané

Chamkova stodola, pravdepodobne najfotografovanejšia drevená stavba Horehronia, je podľa odborníka v značne narušenom stave.

Po horúčavách prídu búrky, intenzívny dážď a prudké ochladenie

Pre okresy Banská Bystrica a Brezno platí výstraha druhého stupňa.

Zákaz kúpania hygiena vydala pre kúpalisko v Detve

Napriek tomu je kúpalisko otvorené.

Mladá žena nabúrala do stromu. Nafúkala viac ako dve promile

Pijú a následne šoférujú nielen muži. Z času na čas si dobre „uhnú“ aj ženy.

Muž z Predajnej našiel pri kosení granát

Na miesto vyrazil policajný pyrotechnik.

Všetky správy

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Starosta Raslavíc Marek Rakoš dokázal za dva roky vybudovať 80 pracovných miest pre sociálne slabé skupiny.

Podnikajú na hranici prežitia. V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili dvaja Bratislavčania svojho tvorivého ducha i značnú časť finančných úspor.

Zomrel účastník motoristického podujatia v Lehote pod Vtáčnikom

Smrť tridsaťjedenročného pretekára nezapríčinila nehoda.

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.

Sagan má výraznú tvár, je fotogenický. Je to prosto chlap, tvrdí fotografka z Tour

Češka Markéta Navrátilová bola dlhé roky jedinou ženou, ktorá fotila Tour de France z motorky.

Kam vyraziť