Cinobanský tankodrom. Cestu do Hrnčiarok nemá kto opraviť

Ľudia spísali petíciu, o pomoc žiadali aj premiéra. Zatiaľ neúspešne. Kompetentní sa nevedia dohodnúť.

Hrnčiarky.Hrnčiarky. (Zdroj: Klaudia Kovácsová)

HRNČIARKY. Cesta z Katarínskej Huty do Hrnčiarok v okrese Poltár má približne sedem kilometrov. Prejsť ju autom však trvá takmer pol hodinu. Je v dezolátnom stave. Na tankodrome si miestni ničia autá, kvôli ceste im prestali voziť chlieb, autobus k nim chodí už iba dvakrát za deň. Obyvatelia Hrnčiarok sú bezradní. Spisujú petície, posielajú listy premiérovi i župe. Majú pocit, že od ich dlhoročného problému dáva každý ruky preč.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cesta ľudí trápi desaťročia

Cesta z Katarínskej Huty do Hrnčiarok má necelých sedem kilometrov. Vedie cez les, popri nej tečie potôčik. Idylku však narúša samotná cesta. Výtlkom sa tu vyhnúť nedá. Ísť viac ako tridsiatkou je hazard. Na bezútešnú situáciu nás upozornil Tibor Virág, ktorý cestu využíva denne. „Je to katastrofa, samý výtlk. Upozorňujeme na tento problém neustále, ale nič sa nedeje,“ ozrejmí nám problematiku Virág.

SkryťVypnúť reklamu

„Och, to ste ešte prišli v období, keď je luxusná. Akurát zasypávali výtlky. Keby ste prišli pred týždňom, to by ste len videli. Ľuďom vtedy až protézy vypadávajú,“ vítajú nás miestni. Rozdrvená cesta obyvateľov trápi celé desaťročia. „Pred dvanástimi rokmi sem nabehli mechanizmy, že idú robiť cestu. Takí sme boli šťastní. A zrazu sa zo dňa na deň popakovali a odišli. Dodnes nevieme prečo. Odvtedy sa situácia stále len zhoršuje,“ hovorí Ján Gombala.

Rozbitá cesta je jedinou prístupovou cestou, ktorá sem vedie z Cinobane, pod ktorú Hrnčiarky patria. „Obchod tu nemáme, do dediny musíme chodiť takmer každý deň. Vozili nám sem dvakrát za týždeň chlieb, ale v súčasnosti už ani to. Šofér povedal, že zase si kvôli nám nápravu opravovať nebude,“ hovorí Pavel Sliška. Autom chodí na nákupy niekoľkokrát do týždňa. „Ale pre tých starších je to najhoršie. Tým musia nosiť chlieb deti alebo susedia.“ Autobusy sem chodia sporadicky tiež. „Niekedy chodili aj sedemkrát za deň, ale ani títo šoféri si ich nechcú úplne zničiť. Dokonca pohrozili, že prestanú chodiť úplne,“ hovorí Sliška.

SkryťVypnúť reklamu

Petícia nepomohla

Do servisu chodia miestni ako na klavír. „Autá sa nám veľmi ničia. Kolesá, nápravy a tlmiče odchádzajú rad radom.“ Okrem toho však podľa miestnych cesta môže niekoho stáť aj život. Záchranka má problém sa k nim dostať. „Veď aj ja keď som si ich zavolal, strašne dlho to trvalo. A aj nadávali, akú to tu máme cestu, nech si to dáme spraviť. Ale čo my s tým môžeme?“ pýta sa Gombala trpko. Dedinka učupená v malebnej prírode má podľa miestnych veľký potenciál na vidiecky cestovný ruch. „Už teraz tu máme chatárov z Lučenca aj z Bratislavy. Ale keď sem prídu noví obzrieť si chalupy po tej zlej ceste, dvakrát si premyslia, či sem ešte niekedy zavítajú,“ zhodnú sa.

Miestni v minulom roku spisovali aj petíciu. Iniciátorom bola rodina Cibuľovcov. Pod petíciu za rekonštrukciu cesty sa podpísali takmer všetci domáci i chalupári. „Písali sme aj na úrad vlády Róbertovi Ficovi, na Regionálnu správu ciest i na obecný úrad. Žiadali sme o pomoc aj starostu, ktorému sme dali petičné podpisy,“ hovorí iniciátor petície Juraj Cibuľa. Odpoveď im podľa jeho slov prišla iba zo správy ciest. „Napísali na obecný úrad, že na celkovú rekonštrukciu by bolo potrebných dva milióny eur. Že na to peniaze nemajú. Ale tam uvádzajú desaťkilometrový úsek. Nám by stačilo opraviť tých kritických šesť.“

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Cibuľu sa často konajú pracovné stretnutia zainteresovaných, ktoré zjavne k ničomu nevedú. „Teraz po májovom stretnutí urobili v niektorých častiach vysprávky, ale to veľmi nepomôže. Pre dcéru chodím do školy každý deň. Zničil som tu už asi päť áut,“ hovorí Cibuľa. Všetci sa zhodnú v tom, že cestu najviac ničia ťažké mechanizmy na zvážanie dreva. „To keď majú viacej dreva, otočia sa aj trikrát za deň. Keď cestu zasypú, raz-dva sa to znova vytlčie,“ hovoria domáci.

Cesta patrí pod správu župy

Cesta patrí do správy Banskobystrického samosprávneho kraja. „Predmetná cesta III/2710 je v zlom technickom stave z dôvodu jej poškodzovania lesnou technikou subdodávateľmi Lesov SR, š.p.,“ potvrdí slová domácich Michaela Piliarová, zástupkyňa riaditeľa Úradu Banskobystrického samosprávneho kraja. Ako ďalej uviedla, kvôli ceste absolvovali pracovné stretnutia so zamestnancami regionálnej správy ciest, starostom Jozefom Melicherom, zástupcami Lesov SR a Lesnej správy Poltár ako i obyvateľmi Hrnčiarok v marci a začiatkom mája.

Rekonštrukcia cesty však podľa nej stále nie je zaradená medzi plánované investície na rok 2017. „O tom, ktoré investičné akcie sa do registra investícií dostanú, rozhodujú poslanci zastupiteľstva kraja. Nevyhovujúci aktuálny stav cesty sa preto snažíme nateraz odstrániť aspoň prostredníctvom lokálnych vysprávok vozovky a čistenia- hĺbenia priekop nad 10 cm,“ hovorí Piliarová.

Lesy investovať do cudzieho nemôžu

Podľa Vlastimila Rezka, hovorcu Lesov SR, štátny podnik už v minulosti urobil v rámci svojich možností opatrenia na zníženie zaťaženia cesty. „Lesy SR vybudovali v minulosti na pozemkoch, ktoré majú v správe, odvozné miesta pri tejto ceste a výjazdy na cestu za viac ako 130-tisíc eur. To zníži záťaž pri manipulácii s drevom a tiež prípadné znečistenie cesty pri zvážaní dreva. Autá, ktoré drevo zvážajú, sú v zmysle vnútropodnikových predpisov pravidelne kontrolované na dodržiavanie maximálnej povolenej hmotnosti, aby nedochádzalo k preťažovaniu vozidiel a poškodzovaniu ciest,“ informuje Rezek. Uznáva, že predmetná cesta je dlhodobo v zlom stave a potrebuje komplexnú rekonštrukciu.

Zodpovednosť za to však podľa Lesov SR nesie župa. „Cesty 2. a 3. triedy sú v správe samosprávnych krajov, ktoré na plnenie týchto kompetencií dostávajú príspevok zo štátneho rozpočtu nielen z podielu daní z príjmov, ale aj z výberu dane z motorových vozidiel. Tú platia, samozrejme, za svoje vozidlá nielen LESY SR, ale aj všetci ich dodávatelia služieb. Ďalšou možnosťou financovania opráv ciest je využitie fondov Európskej únie,“ hovorí Rezek s tým, že podnik nemôže investovať do rekonštrukcie cudzieho majetku. „Navyše nie je jeho kompetenciou prevádzkovanie verejnej cestnej siete. Podnik LESY SR je prostredníctvom odštepného závodu Kriváň ústretový každému reálnemu a legislatívne čistému návrhu, ktorý by prispel k zlepšeniu súčasného stavu,“ dodá.

V otázke rekonštrukcie cesty však starosta Jozef Melicher optimista nie je. „Celkovú rekonštrukciu cesty nevidím celkom reálne, hoci by bola potrebná. Samosprávny kraj na to v súčasnosti peniaze nemá a je logické, že peniaze rozdeľujú skôr na frekventovanejšie cesty. Zároveň rozumiem aj argumentácii Lesov, že oni nemôžu investovať do cesty, ktorá im nepatrí. Každý má svoju pravdu. Je to zložitá situácia pripomínajúca začarovaný kruh,“ zakončí starosta.

Najčítanejšie na My Novohrad

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 27 907
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 474
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 919
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 297
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 159
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 866
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 719
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 121
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 649
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 722
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 457
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 368
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 276
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 121
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 649
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 722
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 457
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 368
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 276
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu