Utorok, 15. október, 2019 | Meniny má Terézia

Cinobanský tankodrom. Cestu do Hrnčiarok nemá kto opraviť

Ľudia spísali petíciu, o pomoc žiadali aj premiéra. Zatiaľ neúspešne. Kompetentní sa nevedia dohodnúť.

Hrnčiarky.Hrnčiarky.(Zdroj: Klaudia Kovácsová)

HRNČIARKY. Cesta z Katarínskej Huty do Hrnčiarok v okrese Poltár má približne sedem kilometrov. Prejsť ju autom však trvá takmer pol hodinu. Je v dezolátnom stave. Na tankodrome si miestni ničia autá, kvôli ceste im prestali voziť chlieb, autobus k nim chodí už iba dvakrát za deň. Obyvatelia Hrnčiarok sú bezradní. Spisujú petície, posielajú listy premiérovi i župe. Majú pocit, že od ich dlhoročného problému dáva každý ruky preč.

Cesta ľudí trápi desaťročia

Cesta z Katarínskej Huty do Hrnčiarok má necelých sedem kilometrov. Vedie cez les, popri nej tečie potôčik. Idylku však narúša samotná cesta. Výtlkom sa tu vyhnúť nedá. Ísť viac ako tridsiatkou je hazard. Na bezútešnú situáciu nás upozornil Tibor Virág, ktorý cestu využíva denne. „Je to katastrofa, samý výtlk. Upozorňujeme na tento problém neustále, ale nič sa nedeje,“ ozrejmí nám problematiku Virág.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Och, to ste ešte prišli v období, keď je luxusná. Akurát zasypávali výtlky. Keby ste prišli pred týždňom, to by ste len videli. Ľuďom vtedy až protézy vypadávajú,“ vítajú nás miestni. Rozdrvená cesta obyvateľov trápi celé desaťročia. „Pred dvanástimi rokmi sem nabehli mechanizmy, že idú robiť cestu. Takí sme boli šťastní. A zrazu sa zo dňa na deň popakovali a odišli. Dodnes nevieme prečo. Odvtedy sa situácia stále len zhoršuje,“ hovorí Ján Gombala.

Rozbitá cesta je jedinou prístupovou cestou, ktorá sem vedie z Cinobane, pod ktorú Hrnčiarky patria. „Obchod tu nemáme, do dediny musíme chodiť takmer každý deň. Vozili nám sem dvakrát za týždeň chlieb, ale v súčasnosti už ani to. Šofér povedal, že zase si kvôli nám nápravu opravovať nebude,“ hovorí Pavel Sliška. Autom chodí na nákupy niekoľkokrát do týždňa. „Ale pre tých starších je to najhoršie. Tým musia nosiť chlieb deti alebo susedia.“ Autobusy sem chodia sporadicky tiež. „Niekedy chodili aj sedemkrát za deň, ale ani títo šoféri si ich nechcú úplne zničiť. Dokonca pohrozili, že prestanú chodiť úplne,“ hovorí Sliška.

Petícia nepomohla

Do servisu chodia miestni ako na klavír. „Autá sa nám veľmi ničia. Kolesá, nápravy a tlmiče odchádzajú rad radom.“ Okrem toho však podľa miestnych cesta môže niekoho stáť aj život. Záchranka má problém sa k nim dostať. „Veď aj ja keď som si ich zavolal, strašne dlho to trvalo. A aj nadávali, akú to tu máme cestu, nech si to dáme spraviť. Ale čo my s tým môžeme?“ pýta sa Gombala trpko. Dedinka učupená v malebnej prírode má podľa miestnych veľký potenciál na vidiecky cestovný ruch. „Už teraz tu máme chatárov z Lučenca aj z Bratislavy. Ale keď sem prídu noví obzrieť si chalupy po tej zlej ceste, dvakrát si premyslia, či sem ešte niekedy zavítajú,“ zhodnú sa.

Miestni v minulom roku spisovali aj petíciu. Iniciátorom bola rodina Cibuľovcov. Pod petíciu za rekonštrukciu cesty sa podpísali takmer všetci domáci i chalupári. „Písali sme aj na úrad vlády Róbertovi Ficovi, na Regionálnu správu ciest i na obecný úrad. Žiadali sme o pomoc aj starostu, ktorému sme dali petičné podpisy,“ hovorí iniciátor petície Juraj Cibuľa. Odpoveď im podľa jeho slov prišla iba zo správy ciest. „Napísali na obecný úrad, že na celkovú rekonštrukciu by bolo potrebných dva milióny eur. Že na to peniaze nemajú. Ale tam uvádzajú desaťkilometrový úsek. Nám by stačilo opraviť tých kritických šesť.“

Podľa Cibuľu sa často konajú pracovné stretnutia zainteresovaných, ktoré zjavne k ničomu nevedú. „Teraz po májovom stretnutí urobili v niektorých častiach vysprávky, ale to veľmi nepomôže. Pre dcéru chodím do školy každý deň. Zničil som tu už asi päť áut,“ hovorí Cibuľa. Všetci sa zhodnú v tom, že cestu najviac ničia ťažké mechanizmy na zvážanie dreva. „To keď majú viacej dreva, otočia sa aj trikrát za deň. Keď cestu zasypú, raz-dva sa to znova vytlčie,“ hovoria domáci.

Cesta patrí pod správu župy

Cesta patrí do správy Banskobystrického samosprávneho kraja. „Predmetná cesta III/2710 je v zlom technickom stave z dôvodu jej poškodzovania lesnou technikou subdodávateľmi Lesov SR, š.p.,“ potvrdí slová domácich Michaela Piliarová, zástupkyňa riaditeľa Úradu Banskobystrického samosprávneho kraja. Ako ďalej uviedla, kvôli ceste absolvovali pracovné stretnutia so zamestnancami regionálnej správy ciest, starostom Jozefom Melicherom, zástupcami Lesov SR a Lesnej správy Poltár ako i obyvateľmi Hrnčiarok v marci a začiatkom mája.

Rekonštrukcia cesty však podľa nej stále nie je zaradená medzi plánované investície na rok 2017. „O tom, ktoré investičné akcie sa do registra investícií dostanú, rozhodujú poslanci zastupiteľstva kraja. Nevyhovujúci aktuálny stav cesty sa preto snažíme nateraz odstrániť aspoň prostredníctvom lokálnych vysprávok vozovky a čistenia- hĺbenia priekop nad 10 cm,“ hovorí Piliarová.

Lesy investovať do cudzieho nemôžu

Podľa Vlastimila Rezka, hovorcu Lesov SR, štátny podnik už v minulosti urobil v rámci svojich možností opatrenia na zníženie zaťaženia cesty. „Lesy SR vybudovali v minulosti na pozemkoch, ktoré majú v správe, odvozné miesta pri tejto ceste a výjazdy na cestu za viac ako 130-tisíc eur. To zníži záťaž pri manipulácii s drevom a tiež prípadné znečistenie cesty pri zvážaní dreva. Autá, ktoré drevo zvážajú, sú v zmysle vnútropodnikových predpisov pravidelne kontrolované na dodržiavanie maximálnej povolenej hmotnosti, aby nedochádzalo k preťažovaniu vozidiel a poškodzovaniu ciest,“ informuje Rezek. Uznáva, že predmetná cesta je dlhodobo v zlom stave a potrebuje komplexnú rekonštrukciu.

Zodpovednosť za to však podľa Lesov SR nesie župa. „Cesty 2. a 3. triedy sú v správe samosprávnych krajov, ktoré na plnenie týchto kompetencií dostávajú príspevok zo štátneho rozpočtu nielen z podielu daní z príjmov, ale aj z výberu dane z motorových vozidiel. Tú platia, samozrejme, za svoje vozidlá nielen LESY SR, ale aj všetci ich dodávatelia služieb. Ďalšou možnosťou financovania opráv ciest je využitie fondov Európskej únie,“ hovorí Rezek s tým, že podnik nemôže investovať do rekonštrukcie cudzieho majetku. „Navyše nie je jeho kompetenciou prevádzkovanie verejnej cestnej siete. Podnik LESY SR je prostredníctvom odštepného závodu Kriváň ústretový každému reálnemu a legislatívne čistému návrhu, ktorý by prispel k zlepšeniu súčasného stavu,“ dodá.

V otázke rekonštrukcie cesty však starosta Jozef Melicher optimista nie je. „Celkovú rekonštrukciu cesty nevidím celkom reálne, hoci by bola potrebná. Samosprávny kraj na to v súčasnosti peniaze nemá a je logické, že peniaze rozdeľujú skôr na frekventovanejšie cesty. Zároveň rozumiem aj argumentácii Lesov, že oni nemôžu investovať do cesty, ktorá im nepatrí. Každý má svoju pravdu. Je to zložitá situácia pripomínajúca začarovaný kruh,“ zakončí starosta.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  2. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  3. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  4. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  5. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  6. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  8. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  9. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy
  10. Nestarnú, ale dozrievajú
  1. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  2. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  3. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  4. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  5. Nestarnú, ale dozrievajú
  6. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  7. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  8. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy
  9. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 15 762
  2. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 15 249
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 12 368
  4. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 11 882
  5. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 9 698
  6. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 9 060
  7. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 8 697
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 7 891
  9. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 7 168
  10. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 7 021

Hlavné správy z SME | MY Novohrad - aktuálne správy

Ľudia chcú kaštieľ v Ožďanoch zachrániť, uvažujú o zbierke

Podľa slov štátneho tajomníka rezortu kultúry Konráda Rigóa majiteľ historickej stavby napokon projekt v novembri podá.

Strecha zhorela, múry sú popraskané.

V Balogu nad Ipľom postavia 10 nájomných bytov za takmer 700-tisíc eur

Byty v dvojposchodovom dome budú určené pre miestnych obyvateľov.

Výstavba nájomných bytov na Kráľovskej ulici v Šali.

Jazzové lístie hralo všetkými farbami

Že sa nejedná o štýl pre hŕstku fanúšikov potvrdila zaplnená sála v lučeneckom mestskom múzeu.

Plná sála Radnice pozorne načúvala "padajúcemuô jazzovému lístiu.

Výhry Keramu a Old Boys, Točnica opäť nenastúpila

Generali liga mesta Lučenec má za sebou siedme kolo.

ilustračné

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Čo bude s prázdnou Hypernovou

Majiteľ chce získať jedného silného nájomcu.

Zomrel významný piešťanský lekár, bol i držiteľom medaile Dérera

Vo veku nedožitých 67 rokov zomrel bývalý štátny tajomník ministerstva zdravotníctva, piešťanský lekár - ortopéd Peter Ottinger.

Je isté, že práca na nočné zmeny škodí zdraviu, tvrdí psychiater

Kým v Európskej únii pracuje na nočné zmeny v priemere len šesť percent ľudí, na Slovensku pracuje aj v noci takmer trikrát viac ľudí.

Vypil si a sadol do traktora

Policajti zastavili vodiča traktora pre niečo celkom iné.

Vybrali SME

Už ste čítali?