Pondelok, 23. júl, 2018 | Meniny má Oľga

Chcete vidieť unikát na koľajniciach? Bude stáť vo Zvolene

Do konca uplynulého roka si Légiovlak pozrelo až 300-tisíc ľudí.

Jeden z trinástich vozňov Légiovlaku.(Zdroj: ŽSR)

ZVOLEN. Légiovlak, ktorý je vernou replikou legionárskeho vlaku ešalónu z rokov 1918-1920, bude mať v najbližších dňoch zastávku na hlavnej železničnej stanici vo Zvolene. Priaznivci histórie, žiaci škôl, ale aj bežní návštevníci si ho môžu pozrieť od 5. do 10. septembra. Informoval o tom hovorca Mestského úradu vo Zvolene Martin Svatuška.

Článok pokračuje pod video reklamou

Tepluška aj filmový vozeň

Vlak je súčasťou projektu Légie 100, ktorý sa začal v 2014 pri príležitosti 100. výročia začiatkov boja československých légií za samostatný štát. Hlavnou myšlienkou projektu je navrátiť do povedomia verejnosti odkaz zakladateľov moderného štátu.

Légiovlak tvorí 13 zrekonštruovaných vozňov a predstavuje vojenské ešalóny prepravované železnicou, ktorými sa desaťtisíce československých legionárov prepravili naprieč Ruskom po Transsibírskej magistrále. Pre čo najväčšiu autentickosť a priblíženie podoby legionárskych vlakov a životných podmienok legionárov, ich bojovej činnosti a zvykov, boli vybrané najčastejšie používané vagóny. Súprava vlaku sa skladá z vozňa poľnej pošty, teplušky, plukovnej predajne, ubytovacieho, filmového, dielenského, krajčírskeho, zdravotníckeho, štábneho, veliteľského, obrneného a dvoch plošinových vozňov.

Jeden dielenský sa do Légiovlaku podarilo zaradiť vďaka spolupráci slovenských partnerov Nadácie Milana Rastislava Štefánika v Bratislave a Klubu historickej techniky pri Rušňovom depe Zvolen. Jeho exteriér predstavuje vernú rekonštrukciu historického vozňa vyrobeného v roku 1906. N Nájdené stopy po guľkách sú nemými svedkami udalostí prvej svetovej vojny a jeho interiér tvoria dve expozície. Súčasťou výstavy je aj množstvo dobových dokumentov a artefaktov.

Posádka v dobových uniformách

Posádka vlaku v dobových uniformách sprevádza návštevníkov vlakom s odborným výkladom a vie pomôcť aj s dohľadaním predka legionára.

Pôvodná myšlienka vytvorenia takéhoto pojazdného múzea vznikla v roku 2008. Československá obec legionárska postupne nakupovala a zrekonštruovala 11 historických vyradených vozňov. Jeden vozeň dlhodobo zapožičali České dráhy, druhý v zrekonštruovanej podobe Klub historickej techniky Zvolen. Prvé tri zrekonštruované vozne boli predstavené v roku 2013 na vojenskom veľtrhu IDET v Brne. V roku 2014 mal Légiovlak už sedem zrekonštruovaných vozňov a bol pristavený v Nákladovém nádraží Žižkov. Za necelé tri týždne ho navštívilo 18-tisíc návštevníkov. Od mája 2015 absolvoval Légiovlak ako pojazdná expozícia cestu po železničných staniciach Českej republiky a krátku zastávku mal v decembri 2015 tiež v Bratislave.

Do konca roka 2016 si expozíciu Légiovlaku prišlo pozrieť viac ako 300-tisíc ľudí. Po Zvolene, do konca septembra, budú mať možnosť Légiovlak vidieť ešte na stanici v Nitre a Bratislave.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  3. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  4. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  5. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  6. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  7. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  1. Spomaľovači internetu v mobile – 5 tipov ako s nimi zatočíte
  2. Create your own map in a new museum
  3. Ako bojovať proti plesniam v interiéri
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  8. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  9. S dobrým pivom leto chutí
  10. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 25 218
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 23 999
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 22 510
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 10 519
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 016
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 521
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 4 055
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 209
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 963
  10. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 2 957

Hlavné správy z MY Novohrad

VIDEO: BKM Lučenec naďalej zbrojí. Predstavil ďalšiu posilu

Farby Lučenca budú hájiť aj štyria hráči, ktorí za BKM nastupovali v prvej lige.

Tento týždeň zažijeme mimoriadne nebeské úkazy

Čaká nás najdlhšie zatmenie Mesiaca v tomto storočí.

Koliesko sa blíži, hor sa do Kokavy

Program populárneho folklórneho festivalu je už tradične lákavý.

Obročník v kádri železiarov

Bývalý hráč Rimavskej Soboty začal podbrezovskú kapitolu svojej kariéry.

Múzeum bude pre rekonštrukciu do odvolania zatvorené

Výmena okien bude prebiehať v stálej vlastivednej expozícii a vo výstavných priestoroch múzea.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Aktualizované: Pre zrážku vlaku s kamiónom je zavedená náhradná autobusová doprava

V Zemianskych Kostoľanoch sa dnes dopoludnia zrazil osobný vlak s kamiónom. Vo vlaku bolo takmer šesťdesiat cestujúcich. Vodiča nákladiaku museli z vozidla vystrihávať.

V Limbašskej doline odhalili vinníkov čiernych skládok

Jedným z vinníkov je operný spevák z Bratislavy.

Na Oravskej priehrade pribudne ostrov, postavia ho pre vtáky

Ostrov vybuduje Chránená krajinná oblasť Horná Orava a bude slúžiť ako útočište pre vtáky. Nemajú kde hniezdiť.

Vybrali SME

Už ste čítali?