LUČENEC/RIMAVSKÁ SOBOTA. Na výstavbu deviatich nových úsekov rýchlostných komunikácií na ťahu R1, R2 a R4 potrebuje Národná diaľničná spoločnosť (NDS) do konca volebného obdobia 510 miliónov eur. Sú to peniaze nad rámec obvyklej výšky štátneho rozpočtu, pridelenej na výstavbu diaľnic. MY Novohrad o tom informovala Zuzana Teplická z odboru marketingu a služieb verejnosti NDS.

„Sú to nové stavby, ktoré NDS môže začať súťažiť do roku 2019. Spomínanú sumu tvoria finančné potreby, ktoré sa týkajú len diaľničných úsekov Bratislava – Senec, skapacitnenie, I. etapa (BA-Triblavina), Mýtna – Lovinobaňa, Košice, Šaca – Košické Olšany, Rožňava – Jabloňov nad Turňou, Kriváň – Mýtna, Zacharovce – Bátka, Bátka – Figa, Prešov – severný obchvat I. etapa, Prešov – severný obchvat II. etapa. Je to teda len časť celkových investičných potrieb NDS,“ ozrejmila Teplická s tým, že na dokončenie týchto stavieb bude potrebné od roku 2020 hľadať peniaze v budúcich štátnych rozpočtoch, prípadne iných zdrojoch.

„Stavebné náklady deviatich prioritných úsekov predstavujú cca 1,47 miliardy eur. Celkové investičné náklady, teda stavebné náklady, prípravu a majetkovo právne vysporiadanie, dosahujú sumu cca 1,74 miliardy eur,“ upresnila.
Celková dĺžka spomínaných diaľničných úsekov je 90,5 kilometra, z toho Mýtna – Lovinobaňa predstavuje 13,5 km, Kriváň – Mýtna 9,15 km, Zacharovce – Bátka 8,32 km a Bátka – Figa 6,18 km.
Podľa utorňajšieho (19. 9.) vyjadrenia šéfa rezortu dopravy Árpada Érseka by na úsek rýchlostnej cesty R2 Mýtna – Lovinobaňa mohlo ministerstvo spustiť súťaž ešte tento rok. Výstavba by mala byť financovaná zo štátneho rozpočtu. Érsek zdôraznil, že požiada ministerstvo financií o krytie, pretože podľa zákona bez neho nemôže vypísať súťaž.
Náklady na spomínaný úsek, vedúci cez Novohrad, zatiaľ diaľničiari nemajú vyčíslené. Aktuálne prebieha rokovanie s projektantom. „Predpokladanú hodnotu zákazky bude možné určiť až na základe finálnej dokumentácie na stavebné povolenie a dokumentácie na ponuku,“ pripomenula hovorkyňa NDS Michaela Michalová.
Medzi úsekmi, ktoré sú pripravené na spustenie súťaže do konca volebného obdobia, sú aj Kriváň – Mýtna, Zacharovce Bátka a Bátka – Figa. Podľa Erséka je jednou z možností ich financovania uvoľnenie dlhovej brzdy. Výstavba by tak bola financovaná na úkor vyššieho zadĺženia štátu. S tým však opoziční poslanci nesúhlasia. Minister dal do pozornosti aj využitie PPP projektov.
Pripomíname, že čo sa týka uvoľnenia dlhovej brzdy, tak so zmenou ústavného zákona je potrebné 90 hlasov našich zákonodarcov.