Štvrtok, 24. máj, 2018 | Meniny má Ela

Jednotné čipové karty by zjednodušili cestovanie

Ondrej Lunter: To, čo je možné urobiť hneď, závisí od vôle SAD Zvolen a SAD Lučenec.

(Zdroj: Ilustračné foto: Ján Krošlák)

BANSKÁ BYSTRICA. Fungujúca a efektívna integrovaná doprava v Banskobystrickom kraji (BBSK) zatiaľ absentuje. Predstavitelia župy hovoria o krokoch, ktoré sú v tomto smere realizovateľné v krátkom časovom horizonte, aplikácia niektorých potrvá roky. S poskytovateľmi verejnej dopravy sa však zhodujú v tom, že kvalita služieb musí byť na takej úrovni, aby čoraz viac ľudí preferovalo cestovanie vlakmi, respektíve autobusmi.

Článok pokračuje pod video reklamou

Mazán: Potrebujeme zdatný tím

„My ponúkame službu, ktorú musia zabezpečiť samosprávy, ktoré sú finančne limitované. Ich rozpočty nie sú bezodné. Ak chceme ľudí motivovať, aby viac cestovali autobusmi a vlakmi, tak im musíme vytvoriť podmienky. Spolupráca v oblasti integrovanej dopravy je skutočne dôležitá,“ vyjadril sa počas nedávneho diskusného fóra MY S VAMI - Stretnutie so županom, Anton Mazán, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ akciovej spoločnosti Slovenská autobusová doprava Zvolen (SAD). Zdôraznil potrebu vytvorenia zdatného tímu, ktorý sa bude intenzívne touto problematikou zaoberať. „Musia to byť ľudia, ktorí nebudú do práce len chodiť, ale budú to skutočne chcieť robiť. Inak to nemá zmysel,“ podotkol.

Podľa Mazána sa SAD môže do integrovaného dopravného systému zapojiť. „Musí byť prioritne vytvorený objednávateľmi, pretože tí to budú financovať,“ pripomenul s tým, že všetko to závisí aj od rokovaní zainteresovaných strán, teda samospráv, žúp a dopravcov.

Stačí administratívny ťah

Poradca župana BBSK Ondrej Lunter potvrdil, že niektoré kroky v oblasti integrovanej dopravy sú realizovateľné takmer okamžite, niektoré potrvajú dlhšie. Bude potrebné investovať.

„To, čo je možné urobiť hneď, závisí od vôle SAD Zvolen a Lučenec. Mám na mysli tarifnú integráciu, keďže cestujúci dnes používajú čipové karty. Obidve spoločnosti ich síce majú, no nie sú kompatibilné. Používajú však systémy, ktoré kompatibilné sú. Takže stačí len administratívna úprava a cestujúcim, využívajúcim služby týchto spoločností, postačí jedna karta,“ vyjadril sa Lunter mladší. Tiež ozrejmil, čo má župa v pláne v tomto smere podniknúť. „Určite sa ideme bližšie pozrieť na nadväznosť spojov. Necháme si vypracovať analýzu spádovosti jednotlivých oblastí. Zaujíma nás prepojenie autobusovej a vlakovej dopravy v kraji, pretože tam máme aktuálne medzery. Pripomínam, že svoj podiel viny má na tom nekoncepčný prístup bývalého vedenia kraja, ktoré šetrilo na úkor kvality.“

Župa chce spolupracovať s odborníkmi z oblasti dopravy a mať v tomto smere na zreteli aj ekonomický aspekt. „Určite nie je efektívne posielať do malých dedín, odkiaľ cestuje 5 – 6 ľudí, veľké autobusy,“ zdôraznil poradca župana.

Mazán potvrdil, že zjednotenie čipových kariet v prípade SAD Zvolen a SAD Lučenec je krok, ktorý skutočne možno urobiť okamžite. V tomto smere však pripomenul odlišnosti autobusovej a vlakovej dopravy.

„V SAD máme vydaných 270-tisíc čipových kariet. V podstate ich používa 90 percent našich cestujúcich. Keď sa však chceme baviť o mestskej, prímestskej či vlakovej doprave, tak v prvom rade musíme zladiť tarifné systémy Tie majú mestá, župy aj dopravcovia rozdielne. Nevidím v tom technický problém, ale určite je to na diskusii poslancov, aby sa vyjadrili, čo chcú podporovať.“

Dôležitá je prepojenosť systémov

Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ, Železnicná spoločnosť Slovensko, otázku zladenia čipových kariet nevníma ako problém.

„Hovoríme, že niekto čipové karty má, niekto nie. Rovnaké ich určite nikdy nebudeme mať. Dôležité je, aby boli kompatibilné a aby boli systémy prepojené. Keby skutočne všetky zainteresované strany chceli, mám tým na mysli samosprávy, župy a dopravcov, tak do dvoch rokov je to vyriešené.“

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.


  1. Letnú kúpeľnú sezónu otvoria v Dudinciach vo veľkom štýle 626
  2. Jazero pri Lučenci ovládli motosurferi, Kubinec mieri za titulom majstra sveta Foto 577
  3. Ich obetavá práca nezostala bez povšimnutia, pýšia sa titulom Sestra roka 445
  4. Na slovenský trh vstupuje nový investor v automobilovom priemysle 389
  5. Policajti budú intenzívnejšie kontrolovať vodičov 297
  6. Pod Fiľakovským hradom sa opäť športovalo Foto 137
  7. Na ceste pri Lučenci vyhasol ďalší život (+FOTO) 80
  8. Šok v Rimavskej Sobote. Na kostol niekto nastriekal satanistické symboly a vulgárny nápis 73
  9. Tretie finále rozhodli až penalty. Mimel vracia sériu do Lučenca 66
  10. Obyvatelia nechceli mať v obci námestie Masaryka 65

Najčítanejšie správy

Novohrad

Letnú kúpeľnú sezónu otvoria v Dudinciach vo veľkom štýle

Akcia už tradične láka atraktívnym programom.

Jazero pri Lučenci ovládli motosurferi, Kubinec mieri za titulom majstra sveta

Po roku do Novohradu zavítal Motosurf Continental Cup.

Ich obetavá práca nezostala bez povšimnutia, pýšia sa titulom Sestra roka

Pri príležitosti Medzinárodného dňa sestier sa v lučeneckej nemocnici oceňovalo. Plaketa a finančná odmena potešila tri sestry.

Policajti budú intenzívnejšie kontrolovať vodičov

Rozhodnutie o pokute môže prísť poštou.

Blízke regióny

Počas jarmočného víkendu prepadli na rôznych miestach centra Levíc dvoch ľudí

Trojčlenná skupina si vytypovala 20-ročného muža. O hodinu neskôr iná trojica prepadla 23-ročnú ženu.

Sliač dáva podnet na prokuratúru pre obchvat Zvolena

Mesto kritizuje postup Národnej diaľničnej spoločnosti.

Toto všetko nás čaká. A je toho naozaj dosť

Zvolen znova ožije. Počas dvoch dní prídu známi umelci

Všetky správy

Prieskum AKO: Smeru sa nedarí zvrátiť pokles, nové strany výraznejšie nestúpli

Agentúra robila prieskum po ohlásení prezidenta Andreja Kisku, že nebude opätovne kandidovať.

Vláda schválila jednorazový štátny sviatok

Návrh zákona predloží do parlamantu ministerka kultúry.