LUČENEC. Najväčší poskytovateľ záchrannej zdravotnej služby na Slovensku spoločnosť Falck, uskutočňuje v týchto dňoch v rôznych častiach Slovenska kontrolné výjazdy sanitiek. To, že sa v mestách a obciach vo väčšej miere ozýva ich výstražná zvuková signalizácia, neznamená zvýšenie zásahov zdravotných záchranárov. V tomto prípade ide o tréning profesionálnych vodičov.
Skúšajú vodičov v praktickej jazde
Začal sa už v januári a postupne sa bude uskutočňovať v rôznych oblastiach Slovenska až do apríla. "Vodiči sú preskúšavaní v teoretickej časti, ako aj v praktickej jazde s použitím výstražného zvukového zariadenia, informovala PR manažérka spoločnosti Katarína Načiniaková.
Kontrolné jazdy vodičov záchranárov realizuje edukačné a tréningové centrum skupiny. "Ich úlohou je preveriť nielen vodičov v sanitkách, ale aj ostatných účastníkov cestnej premávky, ktorí často nevedia, ako sa vyhnúť
prichádzajúcej sanitke," ozrejmila Načiniaková.
Sanitke treba správne uvoľniť cestu
Zákon o cestnej premávke hovorí, že vodič iného auta je povinný vozidlu s právom prednostnej jazdy a vozidlu, ktoré sprevádza, umožniť bezpečný a plynulý prejazd. Ak je to potrebné, je povinný aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby neprekážalo. Skutočnosť však býva podľa Načiniakovej často iná. Pre správne a bezpečné vyhnutie sa sanitke je dôležité aj zachovať pokoj, prudko nebrzdiť, nepridávať plyn, neodbáčať.

Počas jazdy na dvojprúdovej ceste je vhodné sa stiahnuť s vozidlom na pravý okraj vozovky. Ak je na ceste prekážka alebo zúžený úsek, treba zastaviť na krajnici ešte pred ňou, nie vedľa nej. Na dvojprúdovej komunikácii platí zásada V ktorom pruhu som, na tú stranu sa uhnem. Takto vznikne pre sanitku dostatok miesta v strede vozovky.
Na trojprúdovej diaľnici platí rovnaká zásada. Autá vľavo sa stiahnu na ľavú stranu, autá vpravo na pravú stranu. Vodiči v strednom pruhu majú sledovať, ako sa vyhnú šoféri idúci za nimi a vyhnúť sa prichádzajúcej sanitke rovnako.