HRADIŠTE. Zborník zo Stretnutia regionálnej histórie je obohatený prácami študentov, ktorí sa zapojili do súťaže História Novohradu. V minulom roku sa uskutočnil jeho prvý ročník a zúčastnilo sa ho šestnásť študentov z dvoch lučenských gymnázií. „Treba povedať, že väčšina prác mala prekvapivo dobrú úroveň a splnila svoj cieľ,“ uviedol organizátor súťaže Mišo Šesták.
Aktuálne prebieha druhý ročník súťaže. Študenti, ktorí sa zaujímajú o regionálnu históriu sa môžu zapojiť do konca apríla.
Mirka Macháčková je študentkou Gymnázia Boženy Slančíkovej Timravy v Lučenci. Vo svojej práci sa zaujímala o učiteľa Júliusa Pástora. Vznikol tak zaujímavý obraz osobnosti z poltárskych školských kroník.
Svoje pôsobenie v škole opísal v kronikách
Založenie poltárskej Cirkevnej evanjelickej a. v. ľudovej školy sa datuje do roku 1674 – teda do obdobia krátko po vzniku poltárskej evanjelickej cirkvi v roku 1615.1 Zoznam učiteľov je doložený od roku 1734, ako prvý sa uvádza Pavel Poltársky.
Július Pástor nastúpil ako učiteľ od 1. októbra 1907 Július Pástor. V Poltári strávil niekoľko desaťročí, čo v tom období nebývalo vždy pravidlom. Svoje účinkovanie na miestnej škole veľmi podrobne opísal v školských kronikách a zanechal tak cenné svedectvo o fungovaní poltárskej školy v prvej polovici 20. storočia. Prvých 27 rokov jeho pôsobenia bola poltárska škola školou cirkevnou ev. a. v. (1907 – 1934), v ďalších rokoch obecnou (1934 – 1945) a napokon štátnou (1945 – 1949).
Menil sa aj počet tried v škole. Až do roku 1930 mala škola len tri triedy, následne sa rozšírila na štvortriednu a od roku 1932 sa žiaci učili v piatich triedach (1. až 8. ročník). Od roku 1943 bolo na škole otvorených šesť tried, tento stav však trval len tri roky. Po vzniku meštianskej školy, kam odišli vyššie ročníky národnej školy, sa táto stala opäť päťtriednou. Podľa počtu tried sa úmerne menil aj počet vyučujú- cich v jednotlivých rokoch.
Najlepšia práca je v štátnej škole
Na tému školského zriadenia zapísal do školskej kroniky: „Nielen preto, že behom celého svojho učiteľovania bol som prívržencom a bojovníkom myšlienky zoštátnenia (zjednotenia) škôl, ale po priamej skúsenosti tvrdím (pracujúc v tej istej cirkvi, obci a škole, v trojakej kategórii školy), rozhodne najskvelejšie ide práca v škole štátnej. Laikovia i politikovia sa márne rvú o školu! Gustáv Styk Béla Henriczy Tu platí presvedčivý názor 40-ročnej bohatej skúsenosti starého pedagóga, pozorovateľa a bedlivého bojovníka o štátnu školu a táto rozhodne sa staví za školu štátu!“