Piatok, 30. september, 2022 | Meniny má Jarolím

Tatra pre Josifa Vissarionoviča Stalina dorazila na nesprávne letisko

Maličké letisko v srdci Novohradu vychovalo množstvo osobností parašutistického športu, ale bolo aj domovom úspešných pilotov.

Junkers Ju-352Junkers Ju-352 (Zdroj: ZDROJ: KNIHA KRÍDLA NAD NOVOHRADOM)

BOĽKOVCE. Letisko v Boľkovciach v minulosti zažilo časy slávy. Nielen vtedy, keď sa tu na majstrovstvách sveta v parašutizme stretávali špičkoví športovci. Preslávili ho aj významné osobnosti. Vo svojej knihe Krídla nad Novohradom ich spomína autor Tibor Kotek. Pozornosť si zaslúžia napríklad tí, ktorí začali lietať profesionálne a v rámci svojej profesie sa stali aktérmi zaujímavých udalostí.

Jozef Jokl sa stal obeťou únosu

Niekedy v roku 1953 sa nad Lučencom začal udomácňovať zvuk dvojmotorového dopravného lietadla Aero-45. Linka viedla z Lučenca do Bratislavy-Ivánky a späť. V roku 1958 bol na tejto linke pilotom Jozef Jokl, ktorý zažil nemilú príhodu – stal sa obeťou únosu. „Únosca, sediaci na sedadle vedľa pilota, vytiahol z aktovky injekčnú striekačku a nervózne ňou šermoval okolo pilota.

SkryťVypnúť reklamu

Žiadal cestu von z republiky. Pilot nestratil duchaprítomnosť, vysvetlil svojim ‚zákazníkom‘, že v záujme stratenia sa z obrazoviek radarov musí zostúpiť z letovej hladiny a cez hranice – ponad Dunaj preletieť v minimálnej výške.
Sám vynervovaný nevedel, do akej miery sú vystresovaní pasažieri schopní orientovať sa, prudko zostúpil, uhýbal pred prekážkami, vyhýbal sa kostolným vežiam, menil smer, z Váhu sa stal Dunaj a po krátkom motaní sa pristál na prvom ‚zahraničnom‘ letisku – v Nových Zámkoch. Ostatné už bolo vecou verejnej bezpečnosti.“

Ladislav Varga pristál na bruchu

Ďalší Lučenčan Ladislav Varga nastúpil v roku 1968 ako rádiotelegrafista na IL-14. V decembri 1971 začal na tomto type robiť výcvik ako pilot. Striedavo menil sedadlo rá-diotelegrafistu za pravé sedadlo dopravného Iľjušina. Pamätná udalosť sa stala 1. apríla 1972. Letel ako radista. V ťažkých meteorologických podmienkach urobila v Karlových Varoch posádka tri zostupy podľa prístrojov.

SkryťVypnúť reklamu

„Pri prvom pokuse boli už dosť ďaleko od predpokladaného miesta dotyku, preto pilot zasunul podvozok a okruh opakovali. Podvozok opäť vysunúť a úzkostlivo držať zostupovú os. Hmla si s nimi opäť zašpásovala. Presunula sa do miest, kde ju najmenej potrebovali. Bod dotyku už bol opäť za nimi, opäť podvozok zasunúť, plný plyn a ešte raz!

Konečne výška v poriadku, smer a vzdialenosť od bodu dotyku dobrá. Kapitán si vydýchol. Jemné podrovnanie a pozvoľným priťahovaním volantu lietadlo postupne stráca rýchlosť. Nejako ‚dlho padá‘ – horizont je vyššie ako zvyčajne – a hrmot! Po stranách kabíny stoja ohnuté vrtule, motory stíchli, ale škrípanie neprestáva! Štrnástka sa valí po VPD – po bruchu! Konečne ticho. Z prekvapenia a šoku sa len ťažko preberalo.

SkryťVypnúť reklamu

To pristátie si zapamätali aj kapitán Pavel Tauber a druhý pilot Honza Janda. Nad letiskom, z ktorého sa medzičasom hmla odsunula, letel a na uvoľnenie dráhy čakal ďalší Lučenčan, kapitán Jokl so svojou posádkou. Bolo im maximálne čudné, že cestujúci vystupujú na plochu, hoci schodíky nikde na okolí nevideli. A navyše, štrnástka ľudí nevyložila pred budovou ako zvyčajne, ale kdesi v polovici VPD. Keďže lietadlo zavadzalo, dostal Jokl usmernenie o novom diverznom letisku, kde má pristáť. Pochopili.“

Eugen Čech viezol vzácny náklad

Koncom päťdesiatych rokov prichádzal občas na letisko Ľadovo v Lučenci starší pomenší pán s manželkou. Postavili sa k parkujúcim lietadlám a sledovali leteckú prevádzku. Starší piloti s nimi často srdečne debatovali. Mladi bolo vysvetlené, že ide o bývalého pilota. Bol to pán pilot Eugen Čech. Jeho letecké skúsenosti boli skutočne bohaté.
„Do povedomia verejnosti sa Eugen Čech dostal najmä ako pilot transportného Junkersa Ju-352, ktorý bol technikmi prispôsobený na let, pri ktorom Eugen Čech viezol v jeho útrobách dar československej vlády J. V. Stalinovi, Tatru 87.

Prečítajte si tiež: Kachle a latrína patria k základnému vybaveniu obecného úradu Čítajte 

Bolo to krátko po oslobodení 28. augusta 1945. Let bol sprevádzaný rôznymi epizódnymi príhodami. Junkers bol označený červenými päťcípimi hviezdami. Inak by sa do Moskvy nebol dostal. Aj tak zažili všeličo! Menší Ju-52 3M, v ktorom cestovali reprezentanti továrne Tatra v Kopřivnici a zástupca vlády pristál v dôsledku poruchy navigačných prístrojov a rádiostanice kdesi v Poľsku na lúke a posádka sa informovala u pribehnuvších občanov, ktorým smerom je Moskva.

Veľký Ju-352 pristál na moskovskom letisku. Nie tam, kde ho čakali so všetkou slávou, ale na akejsi miniatúre takmer uprostred mesta. Len vďaka pilotnému umeniu pilota Čecha a vynikajúcim letovým vlastnostiam obrovského transportéra sa tu podarilo pristáť a včas pred budovami zastaviť. Lietadlo dokázalo robiť zostup s plnými klapkami pod extrémnym uhlom klesania a najmä pri veľmi malej rýchlosti. Dnes sa takémuto pristátiu hovorí ‚sarajevské‘, používali ho piloti dovážajúci pomoc trpiacemu obyvateľstvu počas občianskej vojny. Aerodynamika je však už na inej úrovni, vrtule majú reverz. Ale tento obor to dokázal aj na úrovni vtedajších možností aerodynamiky.

Náklad počkal na novinárov

Pristávalo sa ponad vysoké viacposchodové činžiaky, pristávacia plocha bola enormne krátka! Lietali tu väčšinou len vládne PO-2 Kukuruzniky, ktoré VIP činiteľov prevážali vzduchom na iné letiská, k väčším lietadlám. Keď vrtule zastali, posádka si vydýchla.

Vykladať nesmeli nič, muselo sa čakať, kým sa novinári a filmárske štáby presunú na miesto pristátia. Veselo pôsobila požiadavka šéfa filmového štábu, aby ešte raz odštartovali a pristáli, aby pamätná udalosť mohla byť zdokumentovaná vo filme! Napokon sa dohodli na kompromise. Pilot nahodil motory, ‚pochodil‘ popred kameru, a teda akože pristál. Až potom došlo k vyloženiu vzácneho nákladu. Otváral sa celý spodok trupu, ktorý počas otvárania súčasne dvíhal zadnú časť trupu do výšky. Rampa bola takto súčasne zdvihákom. Po nej vyšla Tatra z útrob lietadla sama.

Ešte kratučký dodatok k vlastnostiam lietadla. Napriek svojím rozmerom lietalo v horizonte pomerne rýchlo, takže mu sprievodný Ju-52 nijako nestačil. Pán Eugen Čech bol pozoruhodný aj tým, že ako prvý na Slovensku absolvoval zoskok z lietadla. Bolo to v roku 1929 nad letiskom Vajnory.

Počas svojej leteckej kariéry strávil vo vzduchu 5 700 letových hodín a lietal na viac ako 80 typoch lietadiel. Bol vyznamenaný Radom SNP, medailou Za zásluhy II. stupňa, československou Pamätnou vojenskou medailou, osvedčením ako účastník národného boja za oslobodenie, bol členom Zväzu vojakov SNP, príslušníkom 1. čsl. zmiešanej leteckej divízie v ZSSR. Z tohto sveta odišiel vo veku 83 rokov – 29. júla 1986,“uvádza vo svojej knihe Kotek.

Najčítanejšie na My Novohrad

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  5. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  7. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  8. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  1. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  2. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  4. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  5. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  7. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  8. Jablone prinášajú už tretiu úrodu. A je rovnako bohatá.
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 068
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 795
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 789
  4. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 4 592
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 746
  6. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 3 671
  7. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 651
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 484

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (30.9. - 6.10.1922)
  2. Jozef Sitko: Náhoda? Či reálne avízo o krádeže mojich blogov?
  3. Miroslav Lukáč: Hyeny útočia vo svorke, tak ako i politici. Aj u nás sme zaznamenali mobilizáciu. Aj psy sa bránia útokom.
  4. Ľubomír Maretta: Samota
  5. Tupou Ceruzou: Ukrajinské referendum
  6. Marián Betík: Veselo o slovenskom futbale
  7. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom?
  8. Mirka Polohová: O jeseni, prvých gaštanoch a radosti
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 12 599
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 10 496
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 942
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 398
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 630
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 610
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 544
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 349
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Novohrad - aktuálne správy

Tisovec.

Povinnosťou v tomto projekte je ukončiť realizáciu stavby do konca bud.úceho roka


TASR 11 h
ilustračné foto - Budova mestského úradu vo Fiľakove.

Samospráva čaká na opatrenia štátu či európske riešenie.


TASR 13 h

Tipujte bez rizika a vyhrajte.


14 h
U Ľahkej Múzy je podstatnou zložkou ich vystúpenia aj ich imidž.

V lučeneckej synagóge sa uskutoční v sobotu zaujímavé spojenie hudby, fotiek a priestoru.


(vr) 29. sep

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vodiči musia rátať s obmedzeniami.


20 h

Fakultná nemocnica Nitra plne rešpektuje rozhodnutie krajského súdu, povedala hovorkyňa.


13 h

Trenčianska železničná polícia obvinila 34-ročného muža z okresu Nové Mesto nad Váhom z prečinu výtržníctva.


SITA 28. sep

Levičanka radí ľuďom, aby si faktúry kontrolovali.


12 h

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (30.9. - 6.10.1922)
  2. Jozef Sitko: Náhoda? Či reálne avízo o krádeže mojich blogov?
  3. Miroslav Lukáč: Hyeny útočia vo svorke, tak ako i politici. Aj u nás sme zaznamenali mobilizáciu. Aj psy sa bránia útokom.
  4. Ľubomír Maretta: Samota
  5. Tupou Ceruzou: Ukrajinské referendum
  6. Marián Betík: Veselo o slovenskom futbale
  7. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom?
  8. Mirka Polohová: O jeseni, prvých gaštanoch a radosti
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 12 599
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 10 496
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 942
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 398
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 630
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 610
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 544
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 349
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu