Spor dopravcov a župy ohrozuje fungovanie dopravy v Banskobystrickom kraji

Kraj sa ocitol v krízovej situácii. Nevie, ako bude mať zabezpečenú verejnú autobusovú dopravu po 31. decembri 2018.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Ján Krošlák)

B. BYSTRICA/LUČENEC/ZVOLEN. Stabilita vo verejnej doprave je nevyhnutná pre celú cestujúcu verejnosť. V reakcii na problematickú situáciu v Banskobystrickom samosprávnom kraji (BBSK) sa na tom v týchto dňoch zhodli autobusoví dopravcovia združení vo Zväze autobusovej dopravy (ZAD), ktorý má 17 členov - najväčších autobusových dopravcov na Slovensku. Informovala o tom hovorkyňa
ZAD Eva Vozárová.

BBSK sa totiž ocitol v krízovej situácii a nevie, ako bude mať zabezpečenú verejnú autobusovú dopravu po 31. decembri 2018. Dopravcom SAD Zvolen a SAD Lučenec sa podľa vedenia Úradu BBSK na konci roka končia zmluvy a dodatky, na základe ktorých by mali dopravu zabezpečovať ešte ďalších päť rokov. Údajne sú nezákonné, uzatvorilo ich ešte bývalé vedenie kraja.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dopravcovia však tvrdia opak. Nové dočasné dvojročné zmluvy odmietajú. Rokovania zastali na mŕtvom bode. ZAD považuje za nevyhnutné, aby BBSK a dopravcovia konštruktívne rokovali.

„Je v záujme cestujúcej verejnosti, aby si obe strany zasadli za rokovací stôl a čím skôr uzatvorili dohodu, ktorá jasne zastabilizuje situáciu v prímestskej doprave v BBSK," uviedol prezident ZAD Peter Sádovský.

Prečítajte si tiež: Dopravcovia považujú zmluvy za platné, rokovania so župou sú na mŕtvom bode Čítajte 

Podľa neho je možné ohrozenie základnej služby vo verejnom záujme, teda dopravy ľudí do práce či do škôl, znepokojivým signálom. ZAD vníma celú situáciu aj ako dôsledok "nevhodnej komunikácie problematiky s následným vyvolaním prílišných emócií, čo určite neprospieva verejnej doprave".

Župan aj advokát argumentujú

Podľa predsedu BBSK Jána Luntera však predĺženie platnosti zmlúv zo strany bývalého vedenia kraja na ďalších päť rokov je v príkrom rozpore s európskou i slovenskou legislatívou, a teda je neplatné.

SkryťVypnúť reklamu

„Predĺženie desaťročnej zmluvy o ďalších päť rokov by bolo možné iba v prípade záväzku dopravcov na poskytnutie významného majetku, investícií. Keďže dodatok žiadne takéto záväzky neobsahuje, je v rozpore s európskym nariadením. Nemôže byť základom pre ďalšie pokračovanie zmluvného vzťahu bez toho, aby sa BBSK nevystavil ďalekosiahlym právnym rizikám," vysvetlil Radovan Pala, advokát a partner advokátskej kancelárie Taylor Wessing.

„O týchto zisteniach sme informovali dopravcov a pozvali ich na rokovanie s cieľom podpísať nové zmluvy s platnosťou na dva roky, čo nám legislatíva týkajúca sa núdzových opatrení dovoľuje. Tieto zmluvy zachovávajú podmienky v rozsahu objednaných služieb, ako aj ceny za jeden kilometer. Ich úlohou je zabezpečiť legálnu dopravnú obslužnosť do chvíle, kým bude môcť byť vykonané riadne verejné obstarávanie a budú podpísané štandardné nové zmluvy s platnosťou na desať rokov," doplnil Lunter s tým, že dvere k rokovaciemu stolu sú pre SAD Zvolen a SAD Lučenec naďalej otvorené.

SkryťVypnúť reklamu

ZAD hovorí o vecnej nesprávnosti

Spochybňovanie platnosti zmlúv predĺžených formou dodatku hodnotí však ZAD ako vecne nesprávne.

Prečítajte si tiež: V Lučenci budú premávať moderné ekologické autobusy Čítajte 

„Zmluvy o službách vo verejnom záujme boli s dopravcami v BBSK predĺžené formou dodatku, a to v súlade s nariadením Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1370/2007. Tento právny predpis prešiel do slovenskej legislatívy priamo. Stanovil tiež desaťročnú lehotu, aby bola situácia v členských štátoch EÚ po roku 2019 v súlade s nariadením. Implementácia tohto nariadenia do praxe vytvára na
Slovensku stabilizovaný priestor, v ktorom sa bude zvyšovať kvalita služieb verejnej dopravy, zabezpečí jej spoľahlivosť a dlhodobá udržateľnosť," podčiarkuje ZAD.

Zdôraznil tiež, že jednorazové predlžovanie zmlúv najviac o 50 percent ich pôvodnej dĺžky je možným spôsobom, ako riešiť deficity dopravného trhu a samotné nariadenie s tým vraj počíta.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Novohrad

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 100 410
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 231
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 972
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 463
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 187
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 134
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 956
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 4 505
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu