LUČENEC/HALIČ. Seriál o regionálnej histórii vzniká z príspevkov uverejnených v Zborníku zo stretnutia priateľov regionálnej histórie. Tento vznikol v rámci súťaže študentov stredných škôl História Novohradu. Jeho autorkou je Dominika Belková. V zborníku ho nájdete pod názvom Zabudnutá železničná stanica Halič a trať Halič – Lučenec. Ide o jeho skrátenú podobu s citáciami z pôvodného textu. V prípade záujmu odporúčame navštíviť plánované besedy, kde sa budú zborníky rozdávať. Môžete sa tak bližšie zoznámiť nielen s týmto kúskom histórie.
Štyri zastávky a trinásť priecestí
Vďaka prudkému rozvoju priemyslu došlo v okolí Lučenca k stavbe regionálnych tratí. Patrila medzi ne aj trať Lučenec – Halič.
„Vybudovaná bola v rokoch 1905 – 1906 najmä pre potreby haličskej textilnej továrne a tiež na dopravu dreva z okolitých lesov. Železničná stanica Halič – budova, ako aj samotná trať, bola uvedená do prevádzky 18. decembra 1906 a na druhý deň na trati začali premávať prvé vlaky. Prevádzku zabezpečovali MÁV (Maďarské štátne železnice).“

Trať mala dĺžku 9,5 kilometra a nachádzali sa na nej štyri zastávky: Stanica Lučenec, Lučenec tržište, Ľadovo a stanica Halič. Na trati bolo 13 priecestí (jedno vybavené závorami). K nej postupne pripojili odbočky tzv. vlečky. V roku 1912 pribudla vlečka vedúca do Parného mlyna a v roku 1916 do továrne na poľnohospodárske stroje v Lučenci.