Nedeľa, 28. máj, 2023 | Meniny má Viliam

Rodina je alfou a omegou, tvrdí psychológ v súvislosti s riešením problémov mladých

Deti preberajú správanie rodičov.

Róbert Rácz, pedagóg a školský psychológ na Gymnáziu B. S. Timravy v Lučenci.Róbert Rácz, pedagóg a školský psychológ na Gymnáziu B. S. Timravy v Lučenci. (Zdroj: Z albumu R. Rácza)

LUČENEC. Prípady neplnoletých, prekračujúcich hranice zákona, pribúdajú. Šikanujúci školák z Tornale či agresívni tínedžeri v Tisovci sú toho dôkazom. V tejto súvislosti sme oslovili školského psychológa Róberta Rácza z Lučenca.

Ste pedagógom, školským psychológom, máte skúsenosti s futbalovým trénerstvom. Mladých teda môžete hodnotiť z viacerých uhlov pohľadu. Aká je podľa vás dnešná mládež? Je náročné s ňou pracovať?
Na vysokej škole nás učili, že psychológ by nemal hodnotiť. Preto poviem svoj názor bez prvku hodnotenia: Bolo by nekorektné zovšeobecniť tvrdenie, že práca s mládežou je náročná. Niekedy je jednoduchá a bezproblémová, inokedy náročnejšia. Záleží to od mnohých faktorov. Každopádne, doba sa výrazne zmenila a priniesla veľmi špecifickú generáciu mladých.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Môžete byť konkrétnejší?
Zdá sa mi, že súčasná mládež rieši často úplne iné veci ako ja a moji rovesníci, keď boli v jej veku. A to je medzi nami neraz nie generačný, ale len polgeneračný rozdiel. Je za tým najmä vplyv technológií, masmédií a v nich prezentovaných vzorov, zmena hodnôt, orientácia na seba, svoj výkon, výsledky a potreba uznania inými, tiež potreba vlastniť všetko hneď, najlepšie bez vynaloženia úsilia. Rodinné systémy sa tiež výrazne zmenili. Výchova je buď príliš liberálna, alebo, naopak, direktívna. Dôležitý je aj vplyv rozvodovosti, nejednotnej výchovy a tiež rôznych „závadových“ skupín. A to je len zlomok faktorov, ktoré ak sa vhodne zmixujú, potvrdzujú spomínanú náročnosť práce s mládežou.

Znamená to, že dnešná mládež je značne komplikovaná?
Samozrejme, že nemôžeme všetkých hádzať do jedného vreca a hovoriť len o negatívach. Mnohí mladí sú nesmierne inteligentní, rozhľadení, cieľavedomí, ambiciózni a šikovní v mnohých oblastiach.

SkryťVypnúť reklamu

Zohráva podľa vás podstatnú úlohu rodina alebo stačí na riešenie problémov psychológ?
Rodina je alfou a omegou všetkého. V odbornej praxi, či už v pozícii pedagóga, alebo psychológa, sa mi to potvrdzuje. V drvivej väčšine prípadov je potrebné pracovať s rodinou ako systémom, teda jednoliatym celkom. Bez bližšieho poznania fungovania konkrétnej rodiny žiaka neraz tápeme v neznámych vodách.

Čo to teda znamená v praktickej rovine?
Každý žiak prichádza do školy z výsostne špecifického prostredia. Len v jednej triede je ich 20 – 30, v škole stovky, čo je už pomerne slušný priestor na problémy najrozličnejšieho charakteru. A povedzme si na rovinu – my pedagógovia často máme tendenciu vnímať skôr problémy zo strany žiakov než to pozitívne v nich či ich práci. Málokedy však vidíme hlbšie súvislosti a kontext každého žiaka.

SkryťVypnúť reklamu

Konzultácia s psychológom, psychiatrom či absolvovanie dlhodobejšej psychoterapie už nie je vnímané ako nálepka pre bláznov. Rozhodne neodporúčam dusiť problémy v sebe. Tak sa nič nevyrieši.

RÓBERT RÁCZ, ŠKOLSKÝ PSYCHOLÓG

Aký kontext máte na mysli?
Kontext rodinného prostredia, pretože to, čo je bežné pre jednu rodinu, pre druhú môže byť neprípustným. Ak je žiak doma neustále svedkom konfliktov, vulgárností, jeho výchova nie je jednotná alebo vidí, že rodičia stále len pracujú, respektíve sú „prilepení“ k notebooku, smartfónu či tabletu, môžeme očakávať, že v školskom prostredí sa bude správať podobne. Psychológovia často poukazujú na výrazný vplyv tzv. sociálneho učenia. Zjednodušene povedané, deti prirodzene kopírujú rodičov a blízkych. Takže vrátim sa k otázke, či je postačujúce, ak s problémovým žiakom pracuje len psychológ. Nie, nie je, pretože ak mám s ním nastavené sedenia povedzme raz do týždňa, tak dosiahnuť pozitívnu zmenu v priebehu 50 minút bez súčinnosti rodiny, sa podarí len málokedy, resp. len minimálne. V tejto súvislosti by som citoval jedného z významných slovenských psychológov, nedávno zosnulého akademika a praktika, profesora Ivana Štúra, ktorý povedal: Netreba ani tak veľmi vychovávať, treba pekne žiť. Dieťa sa k vám prirodzene pridá.

Sú rodičia ochotní spolupracovať s psychológom?
Aj v tomto prípade sa to nedá zovšeobecniť. Som však rád, že mnohí z nich pochopili, že školský psychológ môže byť akýmsi spojovacím článkom a predĺženou rukou medzi nimi, ich dieťaťom a školou. Je potrebné, aby si uvedomili, že ja ako psychológ a škola ako inštitúcia sa snažíme vždy konať v najlepšom záujme žiaka a to aj za predpokladu, že dôsledky sa môžu javiť ako negatívne vo forme rôznych výchovných opatrení. Teší ma, že za štyri roky, počas ktorým pôsobím na lučeneckom Gymnáziu B. S. Timravy aj v pozícii školského psychológa, ma nevyhľadávajú len rodičia, ale z vlastnej iniciatívy prichádzajú aj samotní žiaci. Niekomu stačia jedno-dve sedenia. S inými pracujem v priebehu školského roka dlhšie. A práve v tejto kategórii je nevyhnuté zapojenie rodiny. Ak je rodina otvorená spolupráci, máme na 50 percent vyhraté. Zvyšná polovica je na samotnom žiakovi.

Sú školáci ochotní prijímať rady psychológa?
Slovné spojenie „rady psychológa“ treba najprv uviesť na správnu mieru. Je pravdou, že jednou z piatich oblastí – diagnostickej, intervenčnej, preventívnej, výskumnej – je v práci školského psychológa aj poradensko-konzultačná. Dokonca často dominuje. Nemalo by to však fungovať tak, že žiak, ktorý má problém, zaklope na dvere, ja mu poskytnem radu, on odíde s vyriešeným problémom. Tak to skrátka nefunguje. Predsa ja ako psychológ netuším, čo je pre neho tým

Dočítajte tento článok
s predplatným MYregiony.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na My Novohrad

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Miro Šatan: Nechajme deti robiť viacero športov
  3. Slováci pomáhajú s digitalizáciou školstva doma aj v zahraničí
  4. Moravák, ktorý ukázal svetu, ako sa robí „nové umenie“
  5. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné
  6. Plánujete si dokonalú rodinnú dovolenku?
  7. Martin Cígler zo Seyforu: Rast IT sektora predbieha počet odborn
  8. Byty v Rakyte s dotovanou hypotékou a zvýhodnenými cenami
  1. Na trhu jazdeniek pribudli kabriolety
  2. Slováci pomáhajú s digitalizáciou školstva doma aj v zahraničí
  3. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné
  4. Päť rád, ako si po vysokej škole nájsť vysnívanú prácu
  5. Moravák, ktorý ukázal svetu, ako sa robí „nové umenie“
  6. Miro Šatan: Nechajme deti robiť viacero športov
  7. 7 dôvodov, že investícia do bezpečnostných dverí sa vypláca
  8. Dualisti o praxi: Sme súčasťou všetkých procesov
  1. Odvážte sa vystúpiť z komfortnej zóny. Zažijete iné Chorvátsko 9 641
  2. Existuje viac spôsobov, ako znížiť mesačnú splátku na hypotéke 8 108
  3. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné 7 520
  4. Byty v Rakyte s dotovanou hypotékou a zvýhodnenými cenami 5 078
  5. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 4 851
  6. Ďurákovci a ich biznis: Z malého e-shopu k státisícovým tržbám 4 229
  7. Čeľustní ortopédi bijú na poplach: Pacienti potrebujú ochranu 3 313
  8. Tipy na výlety po letnom Rakúsku 2 463

Blogy SME

  1. Ján Šubák: Prepúšťanie a vysoké ceny automobilov môžu prísť oveľa skôr, ako si myslíme
  2. Jozef Sitko: Azda mi chce admin zakázať v SME publikovať? (1.)
  3. Peter Kubica: Kniha o tom, ako odbehnúť maratóny
  4. Ján Škerko: Smero-hlasácko-fašistická Hydra. Herkules, kde si?
  5. Anna Miľanová: V zálive...
  6. Ján Šeďo: "Putin dostal dve facky a povedal, že sa Ukrajine pomstí".
  7. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 28. /
  8. Silvia Smolková: Ako hasia problémy v republike naše „stopäťdesiatky“?
  1. Ján Šeďo: Americkí vojaci zaútočili na predajňu Billa vo Zvolene. 107 037
  2. Ján Šeďo: V Jasenovaci omdlievali aj vrahovia z SS, tromfli ich bývalí mnísi. 37 647
  3. Jozef Varga: Prečo nemám rád Rusko 30 259
  4. Ján Šeďo: Mrak skazy úraduje aj na severozápade Slovenska a keby len tam... 28 637
  5. Ján Šeďo: Nové ruské zbrane sú desiatky rokov pred zahraničnou konkurenciou... 28 374
  6. Ľudmila Križanovská: Zase ste nič nepochopili, pán Fico 12 838
  7. Miroslav Kocúr: Kočner a zahmlievanie okolo skutku, ktorý sa stal 7 337
  8. Ivan Bilohuščin: Igor Matovič: génius anti-intelektuálneho populizmu 7 010
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Novohrad - aktuálne správy

Rimavská Sobota

Situáciu ešte viac sťažilo zvýšenie úrokov na hypotékach.


20 h
Barkaiho chata na Plešiveckej planine

Lákavá je aj cena. Komplet za 10 eur.


27. máj
Medveď sa túlal po horách s hlavou vo valci 17 dní.

Ochranári apelujú na výrobcov valcov.


26. máj
Stredná odborná škola hotelových služieb a dopravy v Lučenci počas rekonštrukcie

Pýchou je to, čoho sa už iné školy dávno vzdali.


26. máj

Blogy SME

  1. Ján Šubák: Prepúšťanie a vysoké ceny automobilov môžu prísť oveľa skôr, ako si myslíme
  2. Jozef Sitko: Azda mi chce admin zakázať v SME publikovať? (1.)
  3. Peter Kubica: Kniha o tom, ako odbehnúť maratóny
  4. Ján Škerko: Smero-hlasácko-fašistická Hydra. Herkules, kde si?
  5. Anna Miľanová: V zálive...
  6. Ján Šeďo: "Putin dostal dve facky a povedal, že sa Ukrajine pomstí".
  7. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 28. /
  8. Silvia Smolková: Ako hasia problémy v republike naše „stopäťdesiatky“?
  1. Ján Šeďo: Americkí vojaci zaútočili na predajňu Billa vo Zvolene. 107 037
  2. Ján Šeďo: V Jasenovaci omdlievali aj vrahovia z SS, tromfli ich bývalí mnísi. 37 647
  3. Jozef Varga: Prečo nemám rád Rusko 30 259
  4. Ján Šeďo: Mrak skazy úraduje aj na severozápade Slovenska a keby len tam... 28 637
  5. Ján Šeďo: Nové ruské zbrane sú desiatky rokov pred zahraničnou konkurenciou... 28 374
  6. Ľudmila Križanovská: Zase ste nič nepochopili, pán Fico 12 838
  7. Miroslav Kocúr: Kočner a zahmlievanie okolo skutku, ktorý sa stal 7 337
  8. Ivan Bilohuščin: Igor Matovič: génius anti-intelektuálneho populizmu 7 010
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu