Legiovlak sa zastavil v Lučenci

Pojazdné múzeum pripomína, že legionári bojovali nielen v prvej svetovej vojne, zúčastnili sa aj bojov o Lučenec v roku 1919.

ilustračné fotoilustračné foto (Zdroj: Radovan Vojenčák)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

LUČENEC. Do Lučenca dorazil z Banskej Štiavnice Legiovlak, ktorý je na svojej púti po Slovensku. Je replikou legionárskeho vojenského ešalónu (vojenský oddiel prepravovaný železnicou), s ktorým sa československí legionári presúvali cez Rusko po Transsibírskej magistrále. Verejnosť si ho môže prezrieť v pondelok 10. júna do 18.00 hod. a v utorok 11. júna od 08.00 hod. do približne 16.00 hod. Čas ukončenia prehliadok môže byť aj skôr, vlak totiž čaká následne cesta do Českej republiky. Na Slovensku sa objaví ešte v auguste v Banskej Bystrici v rámci osláv SNP.

SkryťVypnúť reklamu

„Kedže republika po svojom vzniku nemala hneď vybudovanú armádu, musela sa spoliehať na legionárov, ktorí sa vracali z viacerých frontov. Najskôr prišli vojaci z Talianska, následne z Francúzska poslední z Ruska dorazili až v roku 1920. Tí prví sa nedostali ani domov a hneď po príchode sa museli zapojiť do bojov o naše územie. Najskôr s Poľskom a potom s Maďarskom, ktoré sa nechcelo vzdať južných oblastí Slovenska," povedal správca nadácie M. R. Štefánika Pavel Šesták. Dodal, že na území Slovenska sa bojovalo až do júla 1919. Boje si z našej strany vyžiadali približne 3500 obetí.

„V Legiovlaku si môžu v jednom vagóne pozrieť aj krátky film o histórii légií a potom tam nepretržite idú zostrihané pôvodné historické zábery. Počas komentovanej prehliadky, ktorá začína v každú celú hodinu im sprievodca povie ako vyzeral každodenný život legionárov vo vlaku," informoval Tomáš Gál, veliteľ posádky Legiovlaku.

SkryťVypnúť reklamu

Vstup do netradičného múzea je voľný.

Cesta legiovlaku po Slovensku vznikla v spolupráci Československej obce legionárskej, Nadácie Milana Rastislava Štefánika, Železníc Slovenskej republiky a Klubu historickej techniky vo Zvolene.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Novohrad

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 27 968
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 594
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 490
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 416
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 829
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 326
  7. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí 4 260
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 001
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu