Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

VÍKENDOVÝ SERIÁL: Keď sa motokáry sa preháňali ulicami miest Novohradu

Dostali sa do konca aj na vidiek. Vtedajšia atmosféra pretekov je už neopakovateľná.

Preteky na sídlisku Sad pionierov(dnešné Rúbanisko) v Lučenci. Tamojšia štvorprúdovka sa zmenila na pretekársky okruh.Preteky na sídlisku Sad pionierov(dnešné Rúbanisko) v Lučenci. Tamojšia štvorprúdovka sa zmenila na pretekársky okruh. (Zdroj: Július Jarábek)

LUČENEC. V spolupráci s vydavateľom kníh o histórii nášho regiónu sme pripravili seriál o rôznych historických zaujímavostiach. Čerpáme v ňom hlavne zo zborníka vydaného pri príležitosti stretnutia priateľov regionálnej histórie v Lučenci v roku 2019. Teraz sa pozrieme na príspevok Júliusa Jarábeka, ktorý do neho prispel textom o motoristickom športe v Novohrade. Jemu sa podrobnejšie venuje aj v knihe Vôňa benzínu – Obrazový sprievodca históriou zväzarmovského motoristického športu v Novohrade, ktorú vydal tiež Mišo Šesták.

Skryť Vypnúť reklamu

V Lučeneckých kníhkupectvách sa podľa slov vydavateľa nachádza už len niekoľko posledných kusov tejto ojedinelej knihy plnej príbehov športových nadšencov.

Zvláštna doba, ľudia mali dosť voľného času

Bola to zvláštna doba. Všetci ľudia povinne pracovali, za čo dostávali sociálne istoty. Neexistovali počítače, internet či mobily. Viacej času preto zostávalo na mimo-pracovné aktivity. Tu sa ukázala manuálna zručnosť a odbornosť niektorých jedincov. Sami si stavali pretekárske stroje (motokáry, buginy, okruhové špeciály), na ktorých sa potom mohli dosýta vyblázniť na uzavretých tratiach.

Lučenec bol v tej dobe priemyselným centrom, ktorého fabriky ponúkali zázemie pre podporu takýchto aktivít. Práve preto tu v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch 20. storočia vyrástlo také množstvo pretekárov v motoristickom športe. A neboli to žiadne „padavky“. Napriek tomu, že všetci boli amatérski pretekári (sponzorská podpora bola vtedy ojedinelá), dokázali vyhrať množstvo vencov za pódiové umiestnenia. A majstrovských titulov, ktoré získali v hodnotení majstrovstiev Slovenska či Československa. V motokárach aj medzinárodné. Dnes už, žiaľ, všetci upadli do zabudnutia.

Skryť Vypnúť reklamu

Zväz pre spoluprácu s armádou (ďalej skrátene Zväzarm) vznikol ako dobrovoľná branno-spoločenská organizácia v Československu.

Organizácia pôvodne vznikla 4. novembra 1951 na základe zákona o brannej výchove. Vtedy združovala desať spoločenských organizácií ako kolektívnych členov, v roku 1952 na zlučovacom zjazde prešla na individuálne členstvo.

Zväzarm plnil niektoré úlohy obrany štátu. Zastrešoval branné športy a technickú záujmovú činnosť, napr. strelectvo, rádioamatérstvo, potápačstvo, kynológiu, letectvo, parašutizmus, motorizmus, modelárstvo atď. Hoci bol Zväzarm nástroj ideologického manipulovania, významnou mierou prispieval k rozvoju uvedených záujmových činností.

Prevládal záujem zjednotiť všetky športové a technické činnosti, ktoré by mohli byť nápomocné pre výcvik obrancov vlasti. Zjednotením a zastrešením týchto aktivít mohla vtedajšia vládna moc metodicky nasmerovať činnosť tak, aby dosiahla požadovaný cieľ. Naproti tomu bolo obrovskou výhodou pre športovcov, ktorí sa venovali technickým športom ako parašutizmus, športové lietanie, kynológia či iné, získať kvalitné materiálne zabezpečenie.

Skryť Vypnúť reklamu

Takto sa napríklad bezmotorové lietanie či parašutizmus stali prístupnejšími pre širšie vrstvy obyvateľstva, ktoré by si túto činnosť nemohli dovoliť pre jej finančnú náročnosť.

Po roku 1989, kedy sa jasne stanovila cesta budovania profesionálnej armády, zväzarmovská činnosť začala stagnovať a 24. marca 1990 Zväzarm ako taký zanikol. Pretransformoval sa na Združenie technických športov a činností.

Jedným z technických športov, ktoré dosiahli nesmiernu obľubu v šesťdesiatych až osemdesiatych rokoch minulého storočia, bol motoristický šport.

Prečítajte si: VÍKENDOVÝ SERIÁL: Čisté duše na zámku Čítajte 

Motokáry priamo v mestách

Veľmi divácky obľúbenými boli preteky motokár. Obľúbenými aj preto, že za pretekmi nebolo potrebné jazdiť na špeciálne trate, ktoré sa v tej dobe iba začali budovať. Jazdili sa totiž na mestských okruhoch. Priamo v meste sa uzavrelo niekoľko ulíc tak, aby sa na nich dal vytvoriť okruh. A tento potom lemovali stovky nadšených divákov.

Na motokárových pretekoch sa jazdilo na domácky vyrobených strojoch, v tej dobe takmer výlučne s motormi z terénnych motocyklov ČZ 125. Trieda do 50 ccm bola vyhradená mladým začínajúcim jazdcom.

Motokárové preteky sa jazdili podobným spôsobom ako autokrosy. Teda rozjazdy, semifinále a finálová jazda. Taktiež víťazom pretekov bol víťaz finálovej jazdy.

Aby si pretekári mohli navzájom zmerať sily, bolo potrebné množstvo zanietených ľudí, ktorí bez akejkoľvek odmeny či pochvaly odpracovali stovky hodín na príprave jednotlivých druhov pretekov. Boli to organizátori, ľudia, bez ktorých by sa preteky nedali uskutočniť. Organizátormi pretekov, ktoré sa konali v Lučeneckom okrese (aj dnešný okres Poltár bol vtedy okresom Lučenec), boli takmer bez výnimky základné organizácie Zväzarmu (ZO), ktoré mali aj vlastných pretekárov.

K najagilnejším patrili ZO pri ČSAO Lučenec (motokáry), Kalinovo (motokros, autokros, motokáry), Fabianka (motokros, autokros). Tiež tu boli ďalší usporiadatelia, ktorí usporiadali jeden či dva preteky: Poltár (motokros, motokáry, cestné preteky motocyklov), Dobroč (motokros, motokáry), Mučín (motokros), Zväzarm Halič (ZAV) a ďalší.

Prečítajte si: VÍKENDOVÝ SERIÁL: Húževnatý farár našiel vzácne fresky pomocou nožíka Čítajte 

Jazdilo sa i v Kalinove

Pre lepšiu predstavivosť popíšeme niekoľko tratí, na ktorých prebiehalo športové zápolenie. Pre preteky motokár sa v Lučenci používalo niekoľko tratí. V septembri 1977 sa napríklad konali krajské preteky motokár na okruhu ulicami okolo Prioru. Štart a cieľ bol na Marxovej ulici (dnešná Masarykova) v mieste dnešného parkoviska (na ňom bolo depo pretekárskych strojov).

Po malej šikane (pred bývalou Oravou) trať pokračovala Železničnou ulicou, na prvej križovatke (pri Farby-laky) prudko odbočovala doľava na Jókaiho. Pri Priore jazdci odbočili doprava na Leninovu ulicu (Novohradská), kde obišli prvý ostrovček a druhou stranou sa vracali smerom k pošte. Na križovatke pri dnešnej Slovenskej sporiteľni ich čakala malá šikana a pri pošte ďalšia. Na najbližšej križovatke sa stočili doľava a pokračovali cieľovou rovinkou do ďalšieho kola.

O rok neskôr sa krajská súťaž konala na inej, pravdepodobne rýchlejšej trati. Jazdilo sa tak ako aj rok predtým, proti smeru otáčania hodinových ručičiek. Štart a cieľ bol pred „malou Rybou“ na Námestí 1. mája (Námestie republiky). Pretekárske pole sa po štarte muselo „napratať“ do prvej zákruty, pretože trať pokračovala po Partizánskej ceste, aby sa na najbližšej križovatke stočila doľava ku kruhovému objazdu po Bernolákovej ulici.

Kruhový objazd sa nešiel celý, len sa „strihol“ doľava (tu bola malá šikana) a trať pokračovala po Gorkého ulici okolo Risa smerom ku Hviezde. Cez malú šikanu (pri dnešnom Mountfielde) jazdci pokračovali štartovnou rovinkou do ďalšieho kola.

V roku 1979 sa krajské preteky konali v októbri. Žiaľ, v programovom zošite nebola mapka trate. Ale podľa programu pretekov sa kládli vence k pomníku V. I. Lenina, takže sa dá predpokladať, že trať bola vytýčená „okolo Prioru“. Ešte mám v pamäti jeden ročník, ktorý sa konal na dvojprúdovke na Sade pionierov (Rúbanisku). Presný popis tejto trate však už neviem vyloviť z pamäti.

Lučenské motokárové preteky organizovali kluby, ktoré mali svojich pretekárov. Najmä AMK ZO Zväzarmu pri ČSAO Lučenec a AMK Mikušovce. Kalinovskí zväzarmovci mali v roku 1980 pripravenú pre krajské preteky motokár jednoduchú trať so šikanami po uliciach Kalinova (vtedajšie názvy) Nová, Poľná a Marxova. Neskôr vytvorili na kopci Háj nad dedinou motokrosovú trať, ktorú neskôr upravili aj pre autokros. Dnes už po tejto trati niet v teréne výraznejších stôp.

Preteky zažil i "Šarampóv"

Preteky motokár v Poltári sa jazdili v starej časti Poltára (Šarampóv). Štart bol pred Železiarstvom (u Rella) a trať pokračovala v smere proti otáčaniu hodinových ručičiek popri parku a požiarnej zbrojnici nazad k štartu. Poltárčania však usporiadali aj, v našom regióne raritné, preteky cestných motocyklov. Kde bola cieľová rovinka a miesto štartu, si

nepamätám. Pri pretekoch v šesťdesiatych rokoch 20. storočia sa štartovalo pred Ipeľskými tehelňami pri železničnej stanici.

V roku 1979 trasa „Ipeľského okruhu“ viedla okolo sklární, pred železničným priechodom odbočovala doľava smerom k stanici. Okolo stanice pokračovala okolo okresného úradu na Fučíkovu ulicu. Po nej naberali jazdci rýchlosť až po križovatku pri benzínovej pumpe, kde odbočovala ku sklárňam. Okrem cestných pretekov motocyklov a pretekov motokár sa Poltárčania venovali aj príprave motokrosov.

ZO Zväzarmu Fabianka vznikol po odchode aktívnych pretekárov z Kalinova. Venovali sa akciám, ktoré boli určené širokej motoristickej verejnosti – jazdy zručnosti, škola šmykov či preškoľovanie vodičov z dopravných predpisov.

K najznámejším akciám patrila aj organizácia pretekov na vlastnej trati vo Fiľakovských Kľačanoch. Najprv to boli motokrosy, po úprave trate sa tam zmestili aj buginy a začala sa éra autokrosov.

Súvisiaci článok VÍKENDOVÝ SERIÁL: Mužov naháňala jediná žena v štartovnom poli Čítajte 

Preteky vo Fiľakovských Kľačanoch boli zaradené do hodnotenia krajských majstrovstiev, majstrovstiev Slovenska a dokonca aj majstrovstiev Európy.

Príspevok Júliusa Jarábeka redakčne pripravil Radovan Vojenčák

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  6. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  7. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  8. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  9. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  10. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 19 290
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 19 194
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 138
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 065
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 661
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 368
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 971
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 594
  9. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 311
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 310
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Novohrad - aktuálne správy

VÍKENDOVÝ SERIÁL: V Ľuboreči prežila detstvo a mladosť Elena Maróthy-Šoltésová

Šoltésová bola prozaičkou, redaktorkou a bola aj predsedníčkou spolku slovenských žien Živena.

Na snímke  bývalá fara v obci Ľuboreč v Lučeneckom okrese, postavená na mieste staršej farskej budovy, v ktorej vyrastala Elena Maróthy-Šoltésová.

V počte nakazených padla ďalšia hranica, zareagoval na to aj premiér

Za sobotu pribudlo 3 042 prípadov nákazy koronavírusom, Nové prípady aj v našom regióne.

Ilustračná fotografia.

VÍKENDOVÝ SERIÁL: Ľuboreč má výhodnú polohu medzi dvoma okresnými mestami Novohradu

Aj vďaka dobrému dopravnému spojeniu môžu jej obyvatelia dochádzať do nich za prácou.

ilustračné foto - Starosta Ľuboreče Marcel Šupica.
BKM Lučenec.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?