Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky

VÍKENDOVÝ SERIÁL: Keď sa motokáry sa preháňali ulicami miest Novohradu

Dostali sa do konca aj na vidiek. Vtedajšia atmosféra pretekov je už neopakovateľná.

Preteky na sídlisku Sad pionierov(dnešné Rúbanisko) v Lučenci. Tamojšia štvorprúdovka sa zmenila na pretekársky okruh.Preteky na sídlisku Sad pionierov(dnešné Rúbanisko) v Lučenci. Tamojšia štvorprúdovka sa zmenila na pretekársky okruh. (Zdroj: Július Jarábek)

LUČENEC. V spolupráci s vydavateľom kníh o histórii nášho regiónu sme pripravili seriál o rôznych historických zaujímavostiach. Čerpáme v ňom hlavne zo zborníka vydaného pri príležitosti stretnutia priateľov regionálnej histórie v Lučenci v roku 2019. Teraz sa pozrieme na príspevok Júliusa Jarábeka, ktorý do neho prispel textom o motoristickom športe v Novohrade. Jemu sa podrobnejšie venuje aj v knihe Vôňa benzínu – Obrazový sprievodca históriou zväzarmovského motoristického športu v Novohrade, ktorú vydal tiež Mišo Šesták.

Skryť Vypnúť reklamu

V Lučeneckých kníhkupectvách sa podľa slov vydavateľa nachádza už len niekoľko posledných kusov tejto ojedinelej knihy plnej príbehov športových nadšencov.

Zvláštna doba, ľudia mali dosť voľného času

Bola to zvláštna doba. Všetci ľudia povinne pracovali, za čo dostávali sociálne istoty. Neexistovali počítače, internet či mobily. Viacej času preto zostávalo na mimo-pracovné aktivity. Tu sa ukázala manuálna zručnosť a odbornosť niektorých jedincov. Sami si stavali pretekárske stroje (motokáry, buginy, okruhové špeciály), na ktorých sa potom mohli dosýta vyblázniť na uzavretých tratiach.

Lučenec bol v tej dobe priemyselným centrom, ktorého fabriky ponúkali zázemie pre podporu takýchto aktivít. Práve preto tu v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch 20. storočia vyrástlo také množstvo pretekárov v motoristickom športe. A neboli to žiadne „padavky“. Napriek tomu, že všetci boli amatérski pretekári (sponzorská podpora bola vtedy ojedinelá), dokázali vyhrať množstvo vencov za pódiové umiestnenia. A majstrovských titulov, ktoré získali v hodnotení majstrovstiev Slovenska či Československa. V motokárach aj medzinárodné. Dnes už, žiaľ, všetci upadli do zabudnutia.

Skryť Vypnúť reklamu

Zväz pre spoluprácu s armádou (ďalej skrátene Zväzarm) vznikol ako dobrovoľná branno-spoločenská organizácia v Československu.

Organizácia pôvodne vznikla 4. novembra 1951 na základe zákona o brannej výchove. Vtedy združovala desať spoločenských organizácií ako kolektívnych členov, v roku 1952 na zlučovacom zjazde prešla na individuálne členstvo.

Zväzarm plnil niektoré úlohy obrany štátu. Zastrešoval branné športy a technickú záujmovú činnosť, napr. strelectvo, rádioamatérstvo, potápačstvo, kynológiu, letectvo, parašutizmus, motorizmus, modelárstvo atď. Hoci bol Zväzarm nástroj ideologického manipulovania, významnou mierou prispieval k rozvoju uvedených záujmových činností.

Prevládal záujem zjednotiť všetky športové a technické činnosti, ktoré by mohli byť nápomocné pre výcvik obrancov vlasti. Zjednotením a zastrešením týchto aktivít mohla vtedajšia vládna moc metodicky nasmerovať činnosť tak, aby dosiahla požadovaný cieľ. Naproti tomu bolo obrovskou výhodou pre športovcov, ktorí sa venovali technickým športom ako parašutizmus, športové lietanie, kynológia či iné, získať kvalitné materiálne zabezpečenie.

Skryť Vypnúť reklamu

Takto sa napríklad bezmotorové lietanie či parašutizmus stali prístupnejšími pre širšie vrstvy obyvateľstva, ktoré by si túto činnosť nemohli dovoliť pre jej finančnú náročnosť.

Po roku 1989, kedy sa jasne stanovila cesta budovania profesionálnej armády, zväzarmovská činnosť začala stagnovať a 24. marca 1990 Zväzarm ako taký zanikol. Pretransformoval sa na Združenie technických športov a činností.

Jedným z technických športov, ktoré dosiahli nesmiernu obľubu v šesťdesiatych až osemdesiatych rokoch minulého storočia, bol motoristický šport.

Prečítajte si: VÍKENDOVÝ SERIÁL: Čisté duše na zámku Čítajte 

Motokáry priamo v mestách

Veľmi divácky obľúbenými boli preteky motokár. Obľúbenými aj preto, že za pretekmi nebolo potrebné jazdiť na špeciálne trate, ktoré sa v tej dobe iba začali budovať. Jazdili sa totiž na mestských okruhoch. Priamo v meste sa uzavrelo niekoľko ulíc tak, aby sa na nich dal vytvoriť okruh. A tento potom lemovali stovky nadšených divákov.

Na motokárových pretekoch sa jazdilo na domácky vyrobených strojoch, v tej dobe takmer výlučne s motormi z terénnych motocyklov ČZ 125. Trieda do 50 ccm bola vyhradená mladým začínajúcim jazdcom.

Motokárové preteky sa jazdili podobným spôsobom ako autokrosy. Teda rozjazdy, semifinále a finálová jazda. Taktiež víťazom pretekov bol víťaz finálovej jazdy.

Aby si pretekári mohli navzájom zmerať sily, bolo potrebné množstvo zanietených ľudí, ktorí bez akejkoľvek odmeny či pochvaly odpracovali stovky hodín na príprave jednotlivých druhov pretekov. Boli to organizátori, ľudia, bez ktorých by sa preteky nedali uskutočniť. Organizátormi pretekov, ktoré sa konali v Lučeneckom okrese (aj dnešný okres Poltár bol vtedy okresom Lučenec), boli takmer bez výnimky základné organizácie Zväzarmu (ZO), ktoré mali aj vlastných pretekárov.

K najagilnejším patrili ZO pri ČSAO Lučenec (motokáry), Kalinovo (motokros, autokros, motokáry), Fabianka (motokros, autokros). Tiež tu boli ďalší usporiadatelia, ktorí usporiadali jeden či dva preteky: Poltár (motokros, motokáry, cestné preteky motocyklov), Dobroč (motokros, motokáry), Mučín (motokros), Zväzarm Halič (ZAV) a ďalší.

Prečítajte si: VÍKENDOVÝ SERIÁL: Húževnatý farár našiel vzácne fresky pomocou nožíka Čítajte 

Jazdilo sa i v Kalinove

Pre lepšiu predstavivosť popíšeme niekoľko tratí, na ktorých prebiehalo športové zápolenie. Pre preteky motokár sa v Lučenci používalo niekoľko tratí. V septembri 1977 sa napríklad konali krajské preteky motokár na okruhu ulicami okolo Prioru. Štart a cieľ bol na Marxovej ulici (dnešná Masarykova) v mieste dnešného parkoviska (na ňom bolo depo pretekárskych strojov).

Po malej šikane (pred bývalou Oravou) trať pokračovala Železničnou ulicou, na prvej križovatke (pri Farby-laky) prudko odbočovala doľava na Jókaiho. Pri Priore jazdci odbočili doprava na Leninovu ulicu (Novohradská), kde obišli prvý ostrovček a druhou stranou sa vracali smerom k pošte. Na križovatke pri dnešnej Slovenskej sporiteľni ich čakala malá šikana a pri pošte ďalšia. Na najbližšej križovatke sa stočili doľava a pokračovali cieľovou rovinkou do ďalšieho kola.

O rok neskôr sa krajská súťaž konala na inej, pravdepodobne rýchlejšej trati. Jazdilo sa tak ako aj rok predtým, proti smeru otáčania hodinových ručičiek. Štart a cieľ bol pred „malou Rybou“ na Námestí 1. mája (Námestie republiky). Pretekárske pole sa po štarte muselo „napratať“ do prvej zákruty, pretože trať pokračovala po Partizánskej ceste, aby sa na najbližšej križovatke stočila doľava ku kruhovému objazdu po Bernolákovej ulici.

Kruhový objazd sa nešiel celý, len sa „strihol“ doľava (tu bola malá šikana) a trať pokračovala po Gorkého ulici okolo Risa smerom ku Hviezde. Cez malú šikanu (pri dnešnom Mountfielde) jazdci pokračovali štartovnou rovinkou do ďalšieho kola.

V roku 1979 sa krajské preteky konali v októbri. Žiaľ, v programovom zošite nebola mapka trate. Ale podľa programu pretekov sa kládli vence k pomníku V. I. Lenina, takže sa dá predpokladať, že trať bola vytýčená „okolo Prioru“. Ešte mám v pamäti jeden ročník, ktorý sa konal na dvojprúdovke na Sade pionierov (Rúbanisku). Presný popis tejto trate však už neviem vyloviť z pamäti.

Lučenské motokárové preteky organizovali kluby, ktoré mali svojich pretekárov. Najmä AMK ZO Zväzarmu pri ČSAO Lučenec a AMK Mikušovce. Kalinovskí zväzarmovci mali v roku 1980 pripravenú pre krajské preteky motokár jednoduchú trať so šikanami po uliciach Kalinova (vtedajšie názvy) Nová, Poľná a Marxova. Neskôr vytvorili na kopci Háj nad dedinou motokrosovú trať, ktorú neskôr upravili aj pre autokros. Dnes už po tejto trati niet v teréne výraznejších stôp.

Preteky zažil i "Šarampóv"

Preteky motokár v Poltári sa jazdili v starej časti Poltára (Šarampóv). Štart bol pred Železiarstvom (u Rella) a trať pokračovala v smere proti otáčaniu hodinových ručičiek popri parku a požiarnej zbrojnici nazad k štartu. Poltárčania však usporiadali aj, v našom regióne raritné, preteky cestných motocyklov. Kde bola cieľová rovinka a miesto štartu, si

nepamätám. Pri pretekoch v šesťdesiatych rokoch 20. storočia sa štartovalo pred Ipeľskými tehelňami pri železničnej stanici.

V roku 1979 trasa „Ipeľského okruhu“ viedla okolo sklární, pred železničným priechodom odbočovala doľava smerom k stanici. Okolo stanice pokračovala okolo okresného úradu na Fučíkovu ulicu. Po nej naberali jazdci rýchlosť až po križovatku pri benzínovej pumpe, kde odbočovala ku sklárňam. Okrem cestných pretekov motocyklov a pretekov motokár sa Poltárčania venovali aj príprave motokrosov.

ZO Zväzarmu Fabianka vznikol po odchode aktívnych pretekárov z Kalinova. Venovali sa akciám, ktoré boli určené širokej motoristickej verejnosti – jazdy zručnosti, škola šmykov či preškoľovanie vodičov z dopravných predpisov.

K najznámejším akciám patrila aj organizácia pretekov na vlastnej trati vo Fiľakovských Kľačanoch. Najprv to boli motokrosy, po úprave trate sa tam zmestili aj buginy a začala sa éra autokrosov.

Súvisiaci článok VÍKENDOVÝ SERIÁL: Mužov naháňala jediná žena v štartovnom poli Čítajte 

Preteky vo Fiľakovských Kľačanoch boli zaradené do hodnotenia krajských majstrovstiev, majstrovstiev Slovenska a dokonca aj majstrovstiev Európy.

Príspevok Júliusa Jarábeka redakčne pripravil Radovan Vojenčák

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  2. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  3. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  4. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  5. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  6. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  8. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  9. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  2. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  3. Budúcnosť M&A v Európe
  4. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  5. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  6. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  7. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  10. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 31 762
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 11 472
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 826
  4. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 107
  5. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 9 085
  6. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 8 683
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 614
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 529
  9. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 429
  10. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 390
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Novohrad - aktuálne správy

FOTO: Po obrovských tolstolobikoch prišli na rad skutoční králi priehrady Ružiná

Vo vodnom diele Ružiná prebieha už štvrtý deň záchranný odlov rýb.

Jeden zo sumcov, ktorého z vody vytiahli v rámci záchranného odlovu.

Hygienici riešili fungovanie terás v reštauráciách aj hromadné podujatia

Od piatku 27. novembra začne platiť nová vyhláška.

Ilustračné foto.

Na ceste v smere do Zvolena povyskakovali z kamióna Afganci

Na územie Slovenska vstúpili nelegálne.

Ľudí otestujú na počkanie aj v lučeneckej nemocnici

Testovanie antigénovými testami je bezplatné, netreba sa naň objednať, robí sa na počkanie.

Ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na rýchlostnej ceste R1 sa dnes stala ďalšia nehoda, vodič je popálený

Po prvej nehode zomrela žena, po druhej bojuje o život muž.

Vianočné trhy v Martine budú

Druhá vlna koronavírusu slabne, no ťažko povedať, akú silu bude mať v predvianočnom období. Mesto napriek tomu pripraví vianočné trhy. Budú mať ale svoje epidemiologické pravidlá.

Pri inštalácii vianočnej výzdoby v Mlynoch prišiel mladý muž o nohu

Pracovník spadol z výšky približne 20 metrov. Utrpel množstvo zranení.

Už ste čítali?