Projekt neziskovej organizácie Čiernohronská železnica uspel v konkurencii šesťlístka z Nemecka Rakúska a Rumunska. Týka sa obnovy železnice, v rámci ktorej získala 17 električkových vozňov a príslušnú infraštruktúru zo švajčiarskeho kantónu Basel. Ten totiž ešte v septembri 2019 vypísal súťaž, že ich poskytne serióznemu záujemcovi.
Ponuka týchto dopravných prostriedkov s atypickým koľajovým rozchodom je v Európe limitovaná. Električkové vozne prepravia na Slovensko v marci 2021. Dovtedy musí byť pripravený pozemok aj hala pre ich deponovanie.
Pre cestujúcich do práce aj turistov
Podľa informácií, ktoré banskobystrická župa zverejnila na sociálnej sieti, budú električky jazdiť aj s podporou kraja Čiernohronskou dolinou. Budú slúžiť nielen turistom, ale aj ľuďom cestujúcim do práce v podbrezovských železiarňach a zlievárňach v Hronci. Je predpoklad, že v budúcnosti by trať mohlo využívať zhruba tisíc cestujúcich denne.
Ušetrené milióny
Za zaujímavým nápadom modernizácie verejnej dopravy v Čiernohronskej doline na Horehroní stojí dlhoročný riaditeľ Čiernohronskej železnice, n. o. (ČHZ) Aleš Bílek.
„Momentálne ČHZ vypracováva na svoje náklady definitívnu projektovú dokumentáciu pre obnovu a elektrifikáciu železničného úseku budúcej trate Podbrezová – Valaská – Hronec – Čierny Balog,“ píše sa v správe BBSK.
„Za ideálneho stavu očakávame realizáciu a dokončenie celého projektu do piatich rokov,“ povedal Bílek s tým, že prvý rok už majú za sebou. ČHZ n. o. počíta aj s využitým dostupných dotačných programov.
„Nasledovať bude stavebné konanie a samotná realizácie obnovy trate dolinou,“ ozrejmil riaditeľ ČHZ.
Zdôraznil aj fakt, že električky zo Švajčiarska vyjdú na 80-tisíc švajčiarskych frankov. „Ušetrili sme tak približne 51 miliónov eur, ktoré by boli potrebné v prípade kúpy nových vozňov.
Zintenzívnenie rozvoja cestovného ruchu
„Moja návšteva u veľvyslanca Švajčiarska znela pre náš projekt veľmi povzbudivo a v kombinácii so zanietením Aleša Bílka som predpokladal, že je táto aktivita predurčená úspech. Tento rozvojový projekt jednoznačne zintenzívni rozvoj cestovného ruchu v regióne Horehronie a prispeje tak k finančnej a personálnej stabilizácii činností súvisiacich s ochranou národnej kultúrnej pamiatky Čiernohronská železnica, vykonávanej už vyše 35 rokov predovšetkým dobrovoľníkmi,“ uviedol župan Ján Lunter.
Na realizácii prvej fázy projektu s názvom Revitalizácia Čiernohronskej doliny sa intenzívne podieľali Rozvojová agentúra BBSK, n.o., oddelenie dopravy Úradu Banskobystrického samosprávneho kraja a Oblastná organizácia cestovného ruchu Región Horehronie.
O čiernohronskú železnicu je zo strany turistov značný záujem a je jednou z najnavštevovanejších atrakcií kraja. Ročne prevezie 70-tisíc návštevníkov.