Piatok, 25. jún, 2021 | Meniny má TadeášKrížovkyKrížovky

VÍKENDOVÝ SERIÁL: Ako sa plánovala železnica z Pešti do Bystrice

Ukážka článku z roku 1863 v novinách Pešťbudínske vedomosti.

ilustračné fotoilustračné foto (Zdroj: pixabay.com)

LUČENEC. V tomto príspevku pridávame ukážku z bohatého bonusového materiálu limitovanej verzie zborníka zo stretnutia priateľov regionálnej histórie. Jeho zostavovateľ Mišo Šesták spolu s Norbertom Adamove zostavili výber článkov z rokov 1861 – 1870, ktoré boli venované Novohradu v novinách Pešťbudínske vedomosti. Nás zaujal hlavne ten o plánoch na vybudovanie železničnej trate Budapešť – Banská Bystrica.

Táto trať nikdy nebola dvojkoľajná, ako o tom uvažovali doboví plánovači. V súčasnosti je úsek na slovenskom území po Fiľakovo už roky nevyužívaný. Príspevok prinášame v dobovom jazyku, ktorý sa už v dnešnej dobe zdá poriadne krkolomný.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si: VÍKENDOVÝ SERIÁL: Koniec veselého putovania po Novohrade Čítajte 

V Pešťbudínskych vedomostiach – novinách pre politiku a literatúru vyšiel článok 3. februára 1863 na strane tretej.

Z ohľadu na dovolenie železnice z Pešti do B. Bystrice sďelujú viedenskí dopisovatelia „Sur“ a “P.L.“ obšírnejšie zprávy, a síce: Povolenie je skutočne vydané, železnica viesť má z Pešti pres Gedelovo, Aszód, Hatvan, Pastúchovo, Malé Terany – Š. Terány, Fiľakovo, Lučenec do B. Bystrice. Vybudovať a obchodu oddať sa má železnica po Lučenec pod tromi rokami. A od Lučenca po B. Bystricu pod ďalšími štyrmi rokami, ináč prestane koncessia.

Pre bočné železnice, rozumie sa pri rovných výnimkách, budú mať prednosť tí , ktorí teraz dostali dovolenie, podobne i pre železnicu z B. Bystrice do Oderbergu. – Percenty tejto železnice nezabezpečil štát: je to teda v tomto spôsobe jediná v Uhorsku. Hneď pri vykupovaniu pozemkov povinná je spoločnosť ohľad brať na to, aby položiť sa mohlo dvoje koľají.

Skryť Vypnúť reklamu

Koncessionári majú právo založiť spoločnosť na účastniny, a týmto cieľom vydať lebo na meno, lebo len na oddávateľa znejúce účastniny, ktorých nominálna cena určí sa privolením vrchnosti; ale pred vydaním účastín predložiť sa majú stanovy spoločnosti k potvrdeniu vrchnostskému a zaplatiť 30% nominálnej ceny vydať sa majúcich účastnín.

Prečítajte si: VÍKENDOVÝ SERIÁL: Veselé putovanie po Novohrade pokračuje Čítajte 

Mimo vydanie účastnín zaopatriť si môže spoločnosť kapitál kroz pôžičku na hypotekárny majetok, alebo kroz vydanie prioritných úpisov. Medzi tým k tomu poslednému nezlä skôr prikročiť, len vplatení aspoň polovice z drieku všetkých účastnín.

I mosty i priekopy majú byť pre dvojo koľají ustrojené; ale k položeniu druhej koľaje len potom bude povinná spoločnosť, keď bruto príjmy zrastá na 150 000 zlatých r.č. od míle. – Po 90 rokoch stane sa železnica táto majetkom štátu, ale nie tak pobočné do baní na kamenné uhlie vedúce čiastky.

Skryť Vypnúť reklamu

Dĺžka tejto železnice vynáša 21 míľ a ku vybudovaniu treba 18 miliónov. Vo Viedni vraj každý deň očakávajú zástupcov belgických bankárov, aby rokovali o vybudovaní tejto železnice. s koncesionármi.

Prečítajte si: VÍKENDOVÝ SERIÁL: Začiatok veselého putovania Novohradom Čítajte 

Inzercia - Tlačové správy

  1. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  2. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  3. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  4. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  5. Česi pod Tatrami šijú tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  6. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  7. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  8. Desať najkrajších pláží na Korfu
  9. Vážení poslanci, to naozaj?
  10. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  1. Desať najkrajších pláží na Korfu
  2. Úspešná budúcnosť začína štúdiom na FMMR TUKE
  3. Vážení poslanci, to naozaj?
  4. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  5. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  6. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  7. Vážení poslanci, to naozaj?
  8. Koniec čakania na kuriéra
  9. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  10. Prvé mesiace 2021 vzrástol počet susedských sporov
  1. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 599
  2. Stiahnite si stovky e-kníh 6 031
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 901
  4. Vážení poslanci, to naozaj? 4 574
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 4 423
  6. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 3 639
  7. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou 3 437
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 3 432
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 3 070
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 2 946
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Novohrad - aktuálne správy

Šesťdesiatpäťročný vodič si poriadne zavaril.


3 h
Ústredný motív novej publikácie

Hra je to, čo nás spája.


12 h
Szilárd Németh v relácii MY športujeme.

Pozrite si exkluzívny rozhovor v relácii MY športujeme.


18 h
Ilustračné foto.

Pre vírus strávia posledné dni školského roka doma.


TASR 24. jún

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Tragická dopravná nehoda uzatvorila rýchlostnú cestu. Policajti pripomínajú, čo robiť, ak vás na diaľnici sklame auto.


a 1 ďalší 22. jún

Zástupcovia ministerstva aj poľovníkov tvrdia, že pomôcť môže radikálne zníženie stavov diviačej zveri.


23. jún

Vodič pravdepodobne nedal prednosť autu, ktoré išlo po hlavnej ceste.


14 h

Chata Ostré roky chátrala. Dostala však novú nádej.


23. jún

Už ste čítali?