lučenských školách boli prípady, že maturanti skúšku z dospelosti nezvládli a budú ju musieť opakovať. „Maturita dopadla celkom dobre, no opakovať ju musí 12 žiakov. Z toho jedna študentka, ktorá si podala aj prihlášku na vysokú školu. Maturitu si zopakujú v septembri. Hlavný problém nového systému vidím v tom, že sme hodnotení rovnako ako gymnáziá či obchodné akadémie. Pritom úroveň žiakov, ktorí k nám z roka na rok chodia, klesá. Ako potom môžeme byť hodnotení v štatistikách spolu s gymnáziami či obchodnými akadémiami. Terajší maturanti neboli od začiatku pripravovaní na to, že budú povinne maturovať z cudzieho jazyka. Mnohí to aj podcenili. Ja osobne by som žiakom dala možnosť voľby. Nie iba jeden predmet, ale napríklad aj matematiku, pretože nie všetci žiaci majú na to, aby mohli maturovať z cudzieho jazyka. Vôbec sa nebral ohľad podľa platnej vyhlášky na celé štyri roky, ktoré mali žiaci za sebou. Do úvahy sa brala iba konkrétna maturitná odpoveď, ale podľa mňa žiaci strácajú motiváciu a môže sa stať, že aj dobrý žiak neuspeje, nemusí mu „sadnúť“ otázka. Do budúcnosti budeme musieť zapracovať viac hodín cudzieho jazyka. Žiaci musia absolvovať minimálne štyri hodiny týždenne, aby jazyk zvládli,“ tvrdí zástupkyňa riaditeľa Strednej poľnohospodárskej školy v Lučenci Alica Hrončeková. Spokojnosť s výsledkami maturitných skúšok panuje na Gymnáziu B. S. Timravy v Lučenci. „Všetci žiaci vyhoveli a nemáme žiadne opravné termíny. V externej časti skúšok sme sa vo všetkých testoch umiestnili v prvej polovici úspešnosti spomedzi všetkých gymnázií na Slovensku. Máme výsledky nad priemer Slovenska a vysoko prekračujeme Banskobystrický kraj, ktorý sa v rámci republiky umiestnil ako posledný. Najobjektívnejšie výsledky sú v anglickom jazyku, kde bolo testovaných 95% žiakov a veľmi dobrá bola matematika, v ktorej sme na úrovni A dosiahli 92%-nú úspešnosť. Interná časť bola veľmi náročná, pretože žiaci robili 5 predmetov a niektorí zažívali stres až štyrikrát v týždni. V budúcnosti by som bol za to, aby počet maturitných predmetov na gymnáziách klesol na štyri. Čím skôr by sa mali zaviesť štátne testy aj z ostatných predmetov a vysoké školy by oveľa skôr akceptovali výsledky maturitných skúšok,“ hovorí riaditeľ GBST Viliam Linduška. „S tohtoročným maturitným chaosom zo strany ministerstva sme si poradili a s výsledkami maturít na našej škole som spokojný. Nám sa problémy vyhli, na čo som hrdý. Problémy vznikli u maturantov s výkladom vyhlášky 510 u písomnej formy internej časti. Priebeh maturít priniesol zvýšenie administrácie, zvýšenie nákladov aj na personálne zabezpečenie. Pre školu, ktorá vysiela profesora do škôl v inom okrese, vznikajú veľké finančné náklady. Toto by mal zabezpečovať štát. Maturitné komisie sa na našej škole v hodnotení zhodli. Zadania viedli k tomu, že objektívnosť bola vyššia ako v predchádzajúcom období. Mne osobne vadí, že reforma školstva sa začala maturitami, no malo sa začať niekde úplne inde. Podľa mňa je potrebné riešiť oveľa dôležitejšie problémy. V našej škole nezvládli skúšky z dospelosti tri študentky, takže v septembri si maturitu budú musieť zopakovať,“ povedal riaditeľ Strednej zdravotníckej školy v Lučenci Miroslav Sekula.