LUČENEC. Lučenec má šancu získať po prvý krát nariadenie, ktoré sa zameriava na tvorbu reklamného smogu v mestskom prostredí. Na rokovaní najbližšieho mestského zastupiteľstva(MsZ), ktoré sa bude konať 13. decembra sa totiž majú schvaľovať "Všeobecné zásady pre umiestňovanie, povoľovanie a odstraňovanie reklám, reklamných stavieb, nosičov sprostredkujúcich reklamu a ostatných zariadení slúžiacich na reklamné, informačné a propagačné účely na území mesta Lučenec".
Tento dokument sa kvôli predchádzajúcim pripomienkam zo strany poslancov dostáva na zastupiteľstvo po druhýkrát. V pôvodnom návrhu zásad sa zmenilo to, že pre právnické a fyzické osoby, ktoré chcú umiestniť reklamné stavby na území mesta Lučenec majú mať len odporúčací charakter. Záväzné by mali byť pre všetky mestské organizácie.
Autormi návrhu sú mestskí poslanci Andrea Moravčíková a Ivan Siláči.
Zásady majú aj inšpirovať
„Všeobecné zásady sú najmä inšpiračným dokumentom, nielen regulačným. V neposlednom rade je určený aj širokej verejnosti ako informatívny a vzdelávací materiál. Práve občania mesta sú dennodennými užívateľmi verejného priestoru, pričom sa významným spôsobom spolupodieľajú na jeho finálnej podobe," uvádza sa v dôvodovej správe predkladaného dokumentu.
Následne z nej vyplýva, že predkladané zásady nemajú za cieľ vytvoriť len materiál, v ktorom prevláda povrchnosť, popisné hromadenie faktov, ale vypracovať komplexný smerodajný materiál pre mesto, poskytovateľov vonkajšej reklamy, prevádzkovateľov a vlastníkov budov.
„V textovej časti sa v samostatných kapitolách nachádzajú podmienky umiestňovania reklamných stavieb, odporúčania, sankcie a v časti príloh je grafické znázornenie zonácie reklamných stavieb. Odsúhlasením predkladaného materiálu v MsZ bude následne materiál zapracovaný do územného plánu."
V predkladanom dokumente sú zadefinované spôsoby a druhy statickej reklamy, následne zadefinované zásady ich umiestňovania vo verejnom priestore. Zásady taktiež riešia kontrolu reklamy, prípadné sankcie a aj podmienky odstánenia reklamy nezlučujúcej sa s týmito zásadami. V záverečnej grafickej prílohe je prehľadným spôsobom zadefinované povolené a zakázané umiestnenie reklamy vo verejnom priestore.
„Takéto nariadenie existovalo doteraz len v rámci pamiatkovej zóny mesta, ale komplexne v rámci mesta nie. Reklama a hlavne reklamný smog sa proste doteraz neriešili, týmto nariadením to chceme zmeniť," zareagovala na margo návrhu jeho spracovateľka Andrea Moravčíková.
Text navrhovaného dokumentu nájdu záujemcovia na internetovej stránke mesta v sekcii Mestské zastupiteľstvo.