Existencia unikátnej Čiernohronskej železnice je ohrozená, miestni organizujú petíciu

Banskobystrický kraj môže prísť o jeden zo svojich siedmich divov a Slovensko o národnú kultúrnu pamiatku.

Jazda historickým vláčikom po koľajniciach Čiernohorskej železnice ročne priláka desaťtisíce turistov.Jazda historickým vláčikom po koľajniciach Čiernohorskej železnice ročne priláka desaťtisíce turistov. (Zdroj: chz.sk)

Prevádzkovatelia jednej z najnavštevovanejších turistických atrakcií v Banskobystrickom kraji, ktorú ročne navštívi zhruba 70-tisíc turistov a prepraví vyše 130-tisíc cestujúcich, bojujú o jej zachovanie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Unikátna Čiernohronská železnica (ČHŽ), ktorá je od roku 1982 národnou kultúrnou pamiatkou, a ktorú v roku 2011 vyhlásili za jeden zo siedmich divov Banskobystrického kraja, má za sebou mimoriadne turbulentný rok.

Mohlo by vás zaujať Miesto, kde cvakajú mobily. Kaviareň v starom vagóne láka rovnako, ako Chmarošský viadukt Čítajte 

V lete vyústil spor medzi prevádzkovateľmi železnice a developerom z Oravy do situácie, kedy podnikateľ bez predošlého upozornenia zasypal štrkom koľajnice, prechádzajúce cez jeho pozemok.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa informácií, ktoré v utorok 13. decembra zverejnili členovia neštátnej organizácie ČHŽ, k dohode doposiaľ nedošlo.

"Zrušením lesnej železnice celá dráha „de jure“ prestala existovať a celá jej existencia je vraj dnes „čierna stavba," zverejnili prevádzkovalia horehronskej rarity názor z rezortu dopravy.

"Ministerstvo dopravy chce vyriešiť nielen túto kauzu, kde ide o spor medzi vlastníkom pozemkov pod Čiernohronskou železnicou, obcou a prevádzkovateľom železničky, ale aj dať do správnych koľají celú železnicu, vrátane jej postavenia ako kultúrnej pamiatky a jej celkového fungovania podľa platných predpisov," vyjadrila sa pre MY Novohrad Miriam Švikruhová z odboru komunikácie rezortu dopravy a výstavby SR.

SkryťVypnúť reklamu

Doplnila, že aktuálne sumarizujú všetky relevantné podklady, rozhodnutia a informácie, ktoré sú nevyhnutné na zistenie skutočného stavu.

"Máme záujem, aby mohla Čiernohronská železnica plnohodnotne fungovať. Všetky zúčastnené strany však musia rešpektovať preukázaný a overený právny stav a s ním súvisiace následné kroky," dodala Švikruhová.

Keďže miestni majú obavy o celkovú existenciu slovenskej atrakcie, ktorá je svetovou raritou, spísali petíciu (nájdete ju TU) a ľudí vyzývajú na jej podporu.

"Petíciou reagujeme na udalosti, ktoré priamo ohrozujú ďalšiu existenciu Čiernohronskej železnice. Nejasné zámery s pozemkom bývalej píly, ktorým prechádza trať ČHŽ, výrazným spôsobom narúšajú fungovanie a ďalšie zachovanie národnej kultúrnej pamiatky," priblížili prevádzkovatelia ČHZ.

SkryťVypnúť reklamu

Konkretizovali, že predstaviteľov dotknutých orgánov štátnej správy a samosprávu Čierneho Balogu žiadajú o zachovanie trate ČHZ v úseku Čierny Balog - Dobroč.

"Tiež žiadame o pomoc a podporu pre ČHZ, ktorá významne napomáha k rozvoju cestovného ruchu na Horehroní," dodali organizátori petície s tým, že nesúhlasia s masívnou výstavbou domov s podľa nich veľmi nejasným určením na pozemkoch bývalej píly Jánošovka.

"Navrhujeme verejné prejednanie a bližšie oboznámenie o úmysloch developera s pozemkom, nachádzajúcim sa na spomínanom cennom území," píše sa v petícii.

Čo sa stalo v lete

Ešte vo roku 2016 kúpil developer z Oravy v dražbe pozemky bývalej píly Jánošovka.

„Po pozemkoch, ktoré získal dražbou, vedú koľaje ČHŽ postavené v rokoch 1908 – 1913,“ uvádzajú prevádzkovatelia ČHŽ na oficiálnej webovej stránke železnice s tým, že ihneď po dražbe prejavili záujem o odkúpenie alebo prenájom pozemkov pod dráhami ČHŽ. Zatiaľ bez odozvy.

Súvisiaci článok Spory pre Čiernohronskú železnicu sa vyhrocujú, vlak s deťmi sa mohol vykoľajiť Čítajte 

"Dňa 8. 6. 2022 bez akejkoľvek výzvy alebo kontaktovania ČHŽ zasypal pán Garbiar časť koľají štrkom, čím vážne ohrozil bezpečnosť prevádzky ČHŽ. Tento bezprecedentný čin ostal doposiaľ nevyriešený. Naopak, ministerstvo dopravy a výstavby (MDaV) začalo zvolávať na ČHŽ najrôznejšie stavebné dohľady a riešiť samotnú existenciu dráhy ČHŽ ako celku," priblížili nepríjemnú situáciu prevádzkovatelia ČHŽ.

Ďalšie ohrozenie

„Na základe listiny z roku 1983 o zrušení lesnej železnice, ktorá bola na

ministerstvo dopravy a výstavby iniciatívne doručená z obecného archívu bývalým starostom a vedúcou stavebného úradu v Čiernom Balogu, sa konflikt vystupňoval. Riaditeľ odboru dráhového stavebného úradu MDaV SR tieto argumenty prijal a tvrdí, že zrušením lesnej železnice celá dráha „de jure“ prestala existovať a celá jej existencia je vraj dnes „čierna stavba,“ uvádzajú prevádzkovatelia ČHŽ.

Zdôrazňujú, že Čiernohronská železnica vyše 30 rokov dostáva od všetkých štátnych úradov prevádzkové povolenia, licencie či ďalšie súhlasy.

„Zástupcovia ČHŽ boli nútení prizvať si na pomoc právnickú firmu, pretože na základe tejto argumentácie by ČHŽ musela žiadať o dodatočné stavebné povolenia so všetkými náležitosťami a vydokladovať ich do 30 dní, inak sa nariadi jej odstránenie,“ ozrejmili členovia n. o. ČHŽ s tým, že nanovo doložiť kompletnú projektovú dokumentáciu všetkých traťových úsekov, vrátane súhlasov dotknutých organizácií nových územných rozhodnutí a dokladov, preukazujúcich vlastníctvo k pozemkom a tratiam, je v požadovanej lehote nereálne.

„Na základe týchto udalostí sa miestni rozhodli zorganizovať petíciu na zachovanie a podporu Čiernohronskej železnice železnice v Čiernom Balogu. Nejasné úmysly developera s pozemkom a tlak na Čiernohronskú železnicu vyvolali mnohé opodstatnené obavy a otázky."

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C9D84 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Novohrad

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 714
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 7 840
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 5 592
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 714
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 361
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 732
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 462
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 225
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu