LUČENEC. Úsek rýchlostnej cesty R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce v dĺžke 13,5 kilometra v pondelok 19. 12. oficiálne otvorili.
Jeho zhotoviteľom je združenie stavebných spoločností Metrostav, a. s., Praha, Hochtief SK, s.r.o., Bratislava a Hochtief CZ, a. s., Praha.
Pôvodne mal motoristom začať slúžiť už vlani v auguste. Práce však zdržali nesúhlasné stanoviská správcov prekládok nízkeho a vysokého napätia aj plynovodov.
Bolo potrebné vypracovať a zrealizovať nové technické riešenia.
Výstavbu pribrzdila tiež koronavírusová pandémia a podľa slov Andreja Doležala, šéfa rezortu dopravy a výstavby SR aj konflikt na Ukrajine, ktorý spôsobil značný nárast aj nedostatok stavebného materiálu.
Zdržanie priniesol aj nález munície z čias druhej svetovej vojny, kedy bolo potrebné vykonať pyrotechnický prieskum. Ten bežne nie je súčasťou projektovej prípravy.

Minister priblížil aj ďalšie priority, týkajúce sa budovania diaľníc a rýchlostných ciest, avšak potvrdil aj fakt, že rýchlostnej spojnice na ťahu Lučenec – Košice sa motoristi zrejme v horizonte desiatich rokov nedočkajú.
„Kľúčovým dôvodom, prečo stavba meškala prakticky rok a pol bola zmena projektu preložiek inžinierskych sietí vysokého napätia a plynu, oneskorenie spôsobila aj covidová pandémia, kedy bol výpadok pracovníkov. Naposledy sa k tomu pridal konflikt na Ukrajine, ktorý spôsobil rast cien stavebných materiálov a tiež ich nedostatok. Čo sa týka kompenzácií rastu cien stavebných materiálov, tak na ministerstve dopravy a výstavby sme pripravili metodiku a očakávame, že aj zhotoviteľ úseku R2 sa bude o kompenzácie uchádzať,“ vyjadril sa Doležal.
Na Gemeri budú zrejme čakať ešte dlho
Na margo ďalšieho úseku, ktorý by mal od Lučenca smerovať na Gemer a ďalej na východ našej krajiny minister uviedol, že treba byť realistami.

„Na žiadnu rýchlostnú cestu to tam zatiaľ nevyzerá. Príprava tam prakticky nenapreduje a na ministerstve dopravy a výstavby sme zverejnili jasnú koncepciu rozvoja diaľničnej siete na najbližších desať rokov. Pravidelne ju aktualizujeme, keďže každá stavba má svoju prioritu, hodnotu za peniaze a na našu krajinu sa musíme pozerať zhora. Musíme dokončiť D1, D3, ktorá je absolútne kritická na Kysuciach a rovnako medzinárodný ťah Via Carpatia. Toto sú úseky, ktoré vnímame prioritnejšia. Najbližších desať rokov nevidím nič reálne medzi Lučencom a Košicami. Skôr to vyzerá na obchvaty a cesty 1. triedy,“ ozrejmil Doležal.