Čítajte už teraz, alebo v pripravovanom vydaní týždenníka MY Novohradské noviny - v predaji od utorka 28. februára 2023.
LUČENEC. Starať sa o psa, mačku, škrečka, prípadne chovať rybičky, to je azda bežný obraz mnohých domácností. Koľko rodín by však pod svoju strechu prichýlilo šváby, slimáky, tarantuly či modlivky? Zrejme len minimum.

K menej početnej skupinke nadšencov, ktorých môžeme zaradiť do kategórie vášnivých chovateľov netradičných a pre mnohých z nás exotických tvorov, patrí aj Gabriel Csomó.

Žiak druhého ročníka Gymnázia Boženy Slančíkovej-Timravy v Lučenci sa so svojou rozmanitou zbierkou "domácich miláčikov" pochválil vo štvrtok (23. februára) nielen spolužiakom-gymnazistom, ale tiež stovkám žiakov základných škôl nášho mesta. Akciu s názvom Milión nožičiek si nenechala ujsť ani široká verejnosť.

"Prvým zvieraťom, ktoré som dostal od svojich rodičov ešte ako dieťa, bola korytnačka. S chovom menej tradičných zvierat som začal približne pred tromi rokmi. Prvou v mojej zbierke bola modlivka africká.

Spočiatku som ju choval voľne žijúcim vonkajším hmyzom, no zistil som, že ten môže prenášať rôzne parazity, ktoré by modlivke škodili. Začal som pre ňu teda kupovať malé svrčky a múčne červy. Zanedlho sa moja zbierka rozšírila o slimáka afrického, nasledovali pavúky a pakobylky," obzrel sa za svojimi chovateľskými začiatkami Csomó.

Domáci "zverinec" tínedžera sa neskôr rozrástol o hady. V priebehu troch rokov zveľadil gymnazista v rámci svojho hobby viac než tridsať rôznych druhov zvierat, prevažne hmyzu. Mnohé z nich však žijú v kolóniách, ktoré sa počítajú na desiatky jedincov. Typickým príkladom sú šváby. Tie samotný chovateľ označuje prívlastkom živorodé.

"Samička švába madagaskarského môže mať naraz aj tridsať potomkov. Disponujem však aj kolóniami, ktoré nie sú z hľadiska počtu až tak veľké. Navyše, mnohé druhy žijúce v kolóniách, napríklad šváby smrtihlavy alebo šváby halloweenske, sú už neplodné," pokračoval žiak prírodovednej profilácie štúdia.

Podľa vlastných slov má všetky živé tvory doma vo svojej detskej izbe. Veľa zvierat a kolónií si vyžaduje množstvo priestoru na akváriá, resp. teráriá. Napriek tomu si Csomó prednedávnom rozšíril svoju zbierku o bichira polypterusa, teda menej tradičnú sladkovodnú rybu. Návštevníkov však nadchol najmä obojživelník axolotl mexický. Toho často hovorovo nazývame ako dráčik, a to vďaka svojmu výzoru.

Je zrejmé, že 17-ročný gymnazista je v rámci oblasti svojho záujmu naplno zorientovaný. Vyzná sa v slovenských názvoch zvierat, o ktorých mnohí z nás doteraz nepočuli, problémy mu však nerobí ani odborná terminológia. Svoje vedomosti a talent sa pokúsi zveľadiť v projektovej časti biologickej olympiády. Ústrednou témou bude – ako inak – šváb madagaskarský.
"Sme veľmi radi, že sa Gabi rozhodol podeliť so žiakmi i širokou verejnosťou o to, čo ho zaujíma. V rámci rovesníckeho vyučovania sa podujal na to, že poodhalí špecifiká života a chovu zvierat zo svojej zbierky. V nej má skutočne exkluzívne kúsky, napríklad tarantuly, axolotla mexického či rôzne druhy švábov. Škola môže byť právom hrdá na tohto žiaka.

Treba si uvedomiť, že Gabriel si sám vytýčil projektovú úlohu, samostatne na nej pracuje a v rámci environmentálnej výchovy to všetko spropagoval medzi malými deťmi, ktoré k nám dnes zavítali zo základných škôl. Verím, že sa v budúcnosti nestratí a ešte o ňom budeme veľa počuť," nešetrila slovami chvály vyučujúca biológie Danka Macková. Práve túto skúsenú pedagogičku Csomó oslovil so požiadavkou o vedenie svojho projektu.