Vyše tri milióny áut prešlo za rok po novohradskej vetve R2, dedinčanom sa uľavilo

Začiatok prevádzky úseku R2 Mýtna - Lovinobaňa, Tomášovce sprevádzali problémy.

Časť úseku R2 Mýtna - Lovinobaňa, Tomášovce.Časť úseku R2 Mýtna - Lovinobaňa, Tomášovce. (Zdroj: Marcela Ballová)

MÝTNA/LOVINOBAŇA. Úsek rýchlostnej cesty R2 Mýtna Lovinobaňa, Tomášovce slúži vodičom už rok. Za ten čas ním prešli vyše 3 milióny áut, pričom 688-tisíc bolo nákladných. Diaľničiari hovoria o značnom odbremenení okolitých obcí od prevažne tranzitnej dopravy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ivana Kondačová, starostka Mýtnej, kde obyvatelia vyše dve desaťročia bojovali za výstavbu rýchlostnej komunikácie, ich slová potvrdila.

„Samozrejme, že sme to v obci pocítili. Cez dedinu zďaleka neprechádza toľko áut, najmä kamiónov.Hlavne nákladnou dopravou tunajší trpeli, vrátane stavieb popri ceste,“ uviedla pre MY Novohrad.

SkryťVypnúť reklamu

Dedinou prešlo za deň vyše 13-tisíc áut

Podľa štatistík z roku 2017 prešlo obcou denne približne 12-tisíc áut, pričom vtedajší starosta Pavel Greksa tvrdil, že je ich viac.

„V obci sme si robili vlastné 24-hodinové počítanie áut, ktoré ňou v priebehu dňa prešli. Výsledkom bolo 13,5-tisíc prejazdov vozidiel, z ktorých približne 30 percent tvorili kamióny. Preťaženou dopravou v Mýtnej trpia nielen cesty, ale aj autá. Ľuďom život strpčuje nadmerný hluk, nadmerná doprava má negatívny vplyv na životné prostredie, domy vedľa cesty následkom otrasov praskajú,“ uviedol Greksa ešte v lete 2018.

Súvisiaci článok Gigantická stavba na strednom Slovensku naberá na dĺžke vďaka špeciálnej technike Čítajte 

V tejto súvislosti Eva Žgravčáková, hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) doplnila, že odklonenie osobnej a nákladnej dopravy mimo intravilánov obcí sa prejavilo vyššou bezpečnosťou ich obyvateľov aj samotných motoristov.

SkryťVypnúť reklamu

„Pred otvorením úseku až 80 percent z celkového počtu vozidiel tvorila tranzitná doprava, teda vozidlá obcami len prechádzali.“

Väčšina kamionistov volí rýchlostnú cestu

Peter Biroš, odborník na spracovanie dopravných údajov NDS spresnil, že priemerná denná intenzita na úseku R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce predstavovala za rok 2023 vyše 8600 vozidiel.

„Viac ako pätinu z nich tvorili nákladné autá. Počas pracovných dní cestu využívalo v priemere až 9300 automobilov,“ vyčíslil.

Rýchlostná cesta priniesla aj ekonomické benefity. Kamióny môžu jazdiť plynulou rýchlosťou 90 km/hod., čo na ceste I. triedy, vedúcej aj cez obce, nebolo možné. Doprava sa tak zrýchlila, znížila sa spotreba pohonných hmôt.

Prečítajte si tiež: Na maďarskej strane jaskyne sa liečba chorých rozbehla, na slovenskej zamrzla Čítajte 

„Analýza nákladov a výnosov naznačuje teoretickú úsporu iba zo zrýchlenia prepravovaných tovarov počas 25-ročného obdobia investície dvoch nadväzujúcich úsekov R2 Kriváň – Mýtna a R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce na úrovni 12 miliónov eur. Kamionisti si teda vyberajú pre nich výhodnejšiu cestu R2, čo prináša obyvateľom okolitých obcí tichší, menej znečistený a hlavne bezpečnejší život,“ uviedla Žgravčáková v polovici tohto roka.

SkryťVypnúť reklamu

Začiatok sprevádzali problémy s mostom

Úsek rýchlostnej cesty R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce v dĺžke 13,5 kilometra začal vodičom slúžiť vlani 19. decembra. Avšak po pár hodinách prevádzky nastali problémy s mostom.

„Začal vykazovať známky sadania,“ potvrdili vtedy diaľničiari. Dopravu presmerovali na kruhový objazd pod ním. Sprejazdnili ho po takmer šiestich mesiacoch prác. Naďalej ho však monitorujú.

"Počas záručnej doby sa bude naďalej geodeticky monitorovať zo siete pozorovacích bodov. V prvom roku sa bude most sledovať raz za kvartál, v ďalšom období dvakrát ročne a neskôr raz ročne," informoval Media tím NDS (Národnej diaľničnej spoločnosti) na sociálnej sieti 8. júna.

Dlhšie a drahšie

Úsek R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce, ktorého zhotoviteľom je združenie stavebných spoločností Metrostav, a. s., Praha, Hochtief SK, s.r.o., Bratislava a Hochtief CZ, a. s., Praha, mal vodičom začať slúžiť už v auguste 2021, avšak jeho výstavba sa oneskorila a vyšla drahšie.

Neprehliadnite: Školský bazén sprístupnili verejnosti, otvoria aj syntetickú ľadovú plochu Čítajte 

„Zazmluvnená cena diela bola na úrovni 128 miliónov eur. Skončilo to okolo 136-miliónov eur. Najväčší vplyv na to mal v posledných rokoch nárast cien materiálov. Treba pripomenúť aj posuvy pôd. V našej krajine sú významné na každej jednej stavbe. Aj na tejto ich bolo dosť veľa. To sú tie geologické prieskumy,“ uviedol Vladimír Jacko, dnes už bývalý generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti, počas otvorenia spomínaného úseku.

„Kľúčovým dôvodom, prečo stavba meškala prakticky rok a pol bola zmena projektu preložiek inžinierskych sietí vysokého napätia a plynu. Oneskorenie spôsobila aj covidová pandémia, kedy bol výpadok pracovníkov. Naposledy sa k tomu pridal konflikt na Ukrajine, ktorý spôsobil rast cien stavebných materiálov a tiež ich nedostatok,"doplnil rovnako v decembri 2022 Andrej Doležal, vtedajší šéf rezortu dopravy a výstavby.

Rýchlostná cesta R2

Michal Šimečka

Ficova vláda vraj na región Gemera a Malohontu zabudla.


TASR
Ilustračné foto.

Nachádzajú sa na jednej z hlavných spojníc západu a východu našej krajiny.


Ďalší úsek má byť motoristom k dispozícii ešte tento rok.


SITA 7
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Novohrad

Komerčné články

  1. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 10 164
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 425
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 898
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 4 447
  5. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 2 721
  6. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 538
  7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 377
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 222
  1. Ján Škerko: Slovenský Cirkus Humberto
  2. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pohľadom na vysoké veže
  3. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  4. Martin Fronk: Ako sa kedysi mrazničky stavali z kameňov, alebo...
  5. Štefan Šturdzík: Kréta je krásny kvet stredomoria.
  6. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  7. Martin Pollák: Hra o záchranu
  8. Patrik Užák: Balada o Balatóne
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 31 830
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 19 794
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 574
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 11 364
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 928
  6. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 7 410
  7. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 780
  8. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 5 774
  1. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  4. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  5. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  6. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  7. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  8. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Novohrad - aktuálne správy

Martina Pilcerová ilustrovala obálky kníh G. R. R. Martina. Slúžili ako predloha k seriálu Hry o tróny.

Martina Pilcerová to dotiahla ďaleko.


Ilustračné foto.

Polícia zverejnila jej fotku aj popis.


Vlak STADLER KISS Železničnej spoločnosti Slovensko

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spúšťa najväčšiu modernizáciu vlakov za posledné desaťročia. Do svojho vozidlového parku v najbližších rokoch investuje viac ako miliardu eur.


4
Podpis zmluvy

Stredoslovenská energetika (SSE) a spoločnosť FUERGY uzatvorili strategickú spoluprácu a prinášajú na trh inovatívne smart energetické riešenie – Infimeo.


  1. Ján Škerko: Slovenský Cirkus Humberto
  2. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pohľadom na vysoké veže
  3. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  4. Martin Fronk: Ako sa kedysi mrazničky stavali z kameňov, alebo...
  5. Štefan Šturdzík: Kréta je krásny kvet stredomoria.
  6. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  7. Martin Pollák: Hra o záchranu
  8. Patrik Užák: Balada o Balatóne
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 31 830
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 19 794
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 574
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 11 364
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 928
  6. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 7 410
  7. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 780
  8. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 5 774
  1. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  4. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  5. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  6. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  7. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  8. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu