Vyše tri milióny áut prešlo za rok po novohradskej vetve R2, dedinčanom sa uľavilo

Začiatok prevádzky úseku R2 Mýtna - Lovinobaňa, Tomášovce sprevádzali problémy.

Časť úseku R2 Mýtna - Lovinobaňa, Tomášovce.Časť úseku R2 Mýtna - Lovinobaňa, Tomášovce. (Zdroj: Marcela Ballová)

MÝTNA/LOVINOBAŇA. Úsek rýchlostnej cesty R2 Mýtna Lovinobaňa, Tomášovce slúži vodičom už rok. Za ten čas ním prešli vyše 3 milióny áut, pričom 688-tisíc bolo nákladných. Diaľničiari hovoria o značnom odbremenení okolitých obcí od prevažne tranzitnej dopravy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ivana Kondačová, starostka Mýtnej, kde obyvatelia vyše dve desaťročia bojovali za výstavbu rýchlostnej komunikácie, ich slová potvrdila.

„Samozrejme, že sme to v obci pocítili. Cez dedinu zďaleka neprechádza toľko áut, najmä kamiónov.Hlavne nákladnou dopravou tunajší trpeli, vrátane stavieb popri ceste,“ uviedla pre MY Novohrad.

SkryťVypnúť reklamu

Dedinou prešlo za deň vyše 13-tisíc áut

Podľa štatistík z roku 2017 prešlo obcou denne približne 12-tisíc áut, pričom vtedajší starosta Pavel Greksa tvrdil, že je ich viac.

„V obci sme si robili vlastné 24-hodinové počítanie áut, ktoré ňou v priebehu dňa prešli. Výsledkom bolo 13,5-tisíc prejazdov vozidiel, z ktorých približne 30 percent tvorili kamióny. Preťaženou dopravou v Mýtnej trpia nielen cesty, ale aj autá. Ľuďom život strpčuje nadmerný hluk, nadmerná doprava má negatívny vplyv na životné prostredie, domy vedľa cesty následkom otrasov praskajú,“ uviedol Greksa ešte v lete 2018.

Súvisiaci článok Gigantická stavba na strednom Slovensku naberá na dĺžke vďaka špeciálnej technike Čítajte 

V tejto súvislosti Eva Žgravčáková, hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) doplnila, že odklonenie osobnej a nákladnej dopravy mimo intravilánov obcí sa prejavilo vyššou bezpečnosťou ich obyvateľov aj samotných motoristov.

SkryťVypnúť reklamu

„Pred otvorením úseku až 80 percent z celkového počtu vozidiel tvorila tranzitná doprava, teda vozidlá obcami len prechádzali.“

Väčšina kamionistov volí rýchlostnú cestu

Peter Biroš, odborník na spracovanie dopravných údajov NDS spresnil, že priemerná denná intenzita na úseku R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce predstavovala za rok 2023 vyše 8600 vozidiel.

„Viac ako pätinu z nich tvorili nákladné autá. Počas pracovných dní cestu využívalo v priemere až 9300 automobilov,“ vyčíslil.

Rýchlostná cesta priniesla aj ekonomické benefity. Kamióny môžu jazdiť plynulou rýchlosťou 90 km/hod., čo na ceste I. triedy, vedúcej aj cez obce, nebolo možné. Doprava sa tak zrýchlila, znížila sa spotreba pohonných hmôt.

Prečítajte si tiež: Na maďarskej strane jaskyne sa liečba chorých rozbehla, na slovenskej zamrzla Čítajte 

„Analýza nákladov a výnosov naznačuje teoretickú úsporu iba zo zrýchlenia prepravovaných tovarov počas 25-ročného obdobia investície dvoch nadväzujúcich úsekov R2 Kriváň – Mýtna a R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce na úrovni 12 miliónov eur. Kamionisti si teda vyberajú pre nich výhodnejšiu cestu R2, čo prináša obyvateľom okolitých obcí tichší, menej znečistený a hlavne bezpečnejší život,“ uviedla Žgravčáková v polovici tohto roka.

SkryťVypnúť reklamu

Začiatok sprevádzali problémy s mostom

Úsek rýchlostnej cesty R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce v dĺžke 13,5 kilometra začal vodičom slúžiť vlani 19. decembra. Avšak po pár hodinách prevádzky nastali problémy s mostom.

„Začal vykazovať známky sadania,“ potvrdili vtedy diaľničiari. Dopravu presmerovali na kruhový objazd pod ním. Sprejazdnili ho po takmer šiestich mesiacoch prác. Naďalej ho však monitorujú.

"Počas záručnej doby sa bude naďalej geodeticky monitorovať zo siete pozorovacích bodov. V prvom roku sa bude most sledovať raz za kvartál, v ďalšom období dvakrát ročne a neskôr raz ročne," informoval Media tím NDS (Národnej diaľničnej spoločnosti) na sociálnej sieti 8. júna.

Dlhšie a drahšie

Úsek R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce, ktorého zhotoviteľom je združenie stavebných spoločností Metrostav, a. s., Praha, Hochtief SK, s.r.o., Bratislava a Hochtief CZ, a. s., Praha, mal vodičom začať slúžiť už v auguste 2021, avšak jeho výstavba sa oneskorila a vyšla drahšie.

Neprehliadnite: Školský bazén sprístupnili verejnosti, otvoria aj syntetickú ľadovú plochu Čítajte 

„Zazmluvnená cena diela bola na úrovni 128 miliónov eur. Skončilo to okolo 136-miliónov eur. Najväčší vplyv na to mal v posledných rokoch nárast cien materiálov. Treba pripomenúť aj posuvy pôd. V našej krajine sú významné na každej jednej stavbe. Aj na tejto ich bolo dosť veľa. To sú tie geologické prieskumy,“ uviedol Vladimír Jacko, dnes už bývalý generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti, počas otvorenia spomínaného úseku.

„Kľúčovým dôvodom, prečo stavba meškala prakticky rok a pol bola zmena projektu preložiek inžinierskych sietí vysokého napätia a plynu. Oneskorenie spôsobila aj covidová pandémia, kedy bol výpadok pracovníkov. Naposledy sa k tomu pridal konflikt na Ukrajine, ktorý spôsobil rast cien stavebných materiálov a tiež ich nedostatok,"doplnil rovnako v decembri 2022 Andrej Doležal, vtedajší šéf rezortu dopravy a výstavby.

Rýchlostná cesta R2

Ilustračné foto.

Obchvat Bánoviec nad Bebravou na rýchlostnej ceste R2 zostal v utorok popoludní pre dopravnú nehodu troch vozidiel na viac hodín neprejazdný.


TASR
Michal Šimečka

Ficova vláda vraj na región Gemera a Malohontu zabudla.


TASR
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Novohrad

Komerčné články

  1. Chcela v Prešove dobrú kávu. Dnes praží pre desiatky kaviarní
  2. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi
  3. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach
  4. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín
  5. Oliver Oswald prezradil, po čom túžil už celé roky
  6. Ako zvládnuť krádež či stratu dokladov na dovolenke bez stresu
  7. Dubaj: Viac než letovisko – priestor pre život a investície
  8. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  1. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach
  2. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi
  3. LESY SR obnovili 100 km lesných ciest
  4. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín
  5. Oliver Oswald prezradil, po čom túžil už celé roky
  6. Dajte zabrať vášmu mozgu, preverí ho Tréning pamäti
  7. Ako zvládnuť krádež či stratu dokladov na dovolenke bez stresu
  8. Dubaj: Viac než letovisko – priestor pre život a investície
  1. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory 16 139
  2. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi 5 305
  3. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie 4 193
  4. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 820
  5. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín 3 140
  6. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 693
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 2 662
  8. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach 2 511
  1. Elena Antalová: Keď sme boli aj kultúrni bratia
  2. Otilia Horrocks: VW, Tesco… a kto bude ďalší? Hon na zahraničné firmy ako predohra k ústavným zmenám ?
  3. Marcel Stropkay: Toto nie je chyba. Toto je systém.
  4. Monika Albertiová: Projekt PVE Málinec: Otázka spravodlivosti, dôvery a úcty k miestnym ľuďom a krajine
  5. Miroslav Daniš: Koniec parlamentnej demokracie na Slovensku
  6. Dávid Polák: Rozmanitý Izrael: Spoločnosť plná kontrastov
  7. Adam Ustupsky : Otázka : Môže cirkev slúžiť ako biely kôň (nastrčená firma)?
  8. Jaroslav Liptak: Keď AI píše, ale ľudia sa urazia: Odbornosť verzus evolúcia nástrojov
  1. Ivan Čáni: Migaľ si svoje prvé a s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou aj posledné volebné obdobie užíva „naplno“. 13 623
  2. Matúš Radusovsky: Biela pena na mede – Znak kvality alebo dôvod na obavy? 11 882
  3. Rado Surovka: Robert, tak sa o má robiť, do psej matere ! 6 619
  4. Ivan Mlynár: Ficove triky sa pred zavretými dverami Friedricha Merza zmenili na Ficove tiky. 6 118
  5. Matej Galo: Pán Fico, profitujete z ruského plynu? Len sa pýtam. 5 794
  6. Ľudmila Križanovská: Zlákal ju multilevel marketing. Prišla o peniaze, aj priateľov 5 707
  7. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 5 337
  8. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 5 309
  1. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  2. Post Bellum SK: Priatelia-Maďari, ktorí zohrali kľúčovú rolu počas Nežnej revolúcie
  3. Radko Mačuha: Peter Pellegrini je prezidentom vojny.
  4. Marcel Rebro: Za každým padlým hrdinom zostala stolička pri stole. A často aj dieťa, ktoré stratilo otca
  5. Marcel Rebro: Deti z Nikopola túžia po tábore. Autobusy však nejdú, vodiči majú strach z dronov
  6. Marcel Rebro: Majú dvadsaťštyri. Namiesto vysokej školy žijú v diere na fronte a eliminujú Rusov.
  7. Roman Kebísek: Po vyše sto rokoch preložili z francúzštiny životopis Štúra od Turcerovej
  8. Marcel Rebro: "Nas mnogo": Od Stalingradu po Bachmut — 80 rokov tej istej ruskej taktiky
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Elena Antalová: Keď sme boli aj kultúrni bratia
  2. Otilia Horrocks: VW, Tesco… a kto bude ďalší? Hon na zahraničné firmy ako predohra k ústavným zmenám ?
  3. Marcel Stropkay: Toto nie je chyba. Toto je systém.
  4. Monika Albertiová: Projekt PVE Málinec: Otázka spravodlivosti, dôvery a úcty k miestnym ľuďom a krajine
  5. Miroslav Daniš: Koniec parlamentnej demokracie na Slovensku
  6. Dávid Polák: Rozmanitý Izrael: Spoločnosť plná kontrastov
  7. Adam Ustupsky : Otázka : Môže cirkev slúžiť ako biely kôň (nastrčená firma)?
  8. Jaroslav Liptak: Keď AI píše, ale ľudia sa urazia: Odbornosť verzus evolúcia nástrojov
  1. Ivan Čáni: Migaľ si svoje prvé a s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou aj posledné volebné obdobie užíva „naplno“. 13 623
  2. Matúš Radusovsky: Biela pena na mede – Znak kvality alebo dôvod na obavy? 11 882
  3. Rado Surovka: Robert, tak sa o má robiť, do psej matere ! 6 619
  4. Ivan Mlynár: Ficove triky sa pred zavretými dverami Friedricha Merza zmenili na Ficove tiky. 6 118
  5. Matej Galo: Pán Fico, profitujete z ruského plynu? Len sa pýtam. 5 794
  6. Ľudmila Križanovská: Zlákal ju multilevel marketing. Prišla o peniaze, aj priateľov 5 707
  7. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 5 337
  8. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 5 309
  1. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  2. Post Bellum SK: Priatelia-Maďari, ktorí zohrali kľúčovú rolu počas Nežnej revolúcie
  3. Radko Mačuha: Peter Pellegrini je prezidentom vojny.
  4. Marcel Rebro: Za každým padlým hrdinom zostala stolička pri stole. A často aj dieťa, ktoré stratilo otca
  5. Marcel Rebro: Deti z Nikopola túžia po tábore. Autobusy však nejdú, vodiči majú strach z dronov
  6. Marcel Rebro: Majú dvadsaťštyri. Namiesto vysokej školy žijú v diere na fronte a eliminujú Rusov.
  7. Roman Kebísek: Po vyše sto rokoch preložili z francúzštiny životopis Štúra od Turcerovej
  8. Marcel Rebro: "Nas mnogo": Od Stalingradu po Bachmut — 80 rokov tej istej ruskej taktiky

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu