BREZNO. Jedno si pre svoju mohutnosť vyslúžilo prezývku Mamut, druhé patrilo medzi najrýchlejšie autá na svete a v dobe, keď začalo brázdiť slovenské cesty, bolo v našej krajine jediným.
Nechýba unikátny model, známy z viacerých filmov či videohry. Kedysi sa pred takým fotili aj obávaný zabijak slovenskej mafie Alojz Házy s bossom popradského podsvetia Milanom Reichelom.
Luxusné autá, na akých sa kedysi vozili mafiáni, či Lamborghini Diablo, ktoré v minulosti patrilo vekslákovi a kontroverznému podnikateľovi Petrovi Steinhübelovi, známemu ako Žaluď alebo Suchý, sú magnetom nielen pre domácich, ale aj zahraničných návštevníkov horehronskej metropoly.

V breznianskom Double Red Cars museu, plnom luxusných športových aj exotických áut, ľudia nestíhajú cvakať mobilmi. Toľko áut s príbehmi totiž na inom mieste v strednej Európe sotva uvidia.
Steihübelova raketa
Mimoriadnej pozornosti vo veľkorysých priestoroch zrekonštruovanej bývalej administratívnej budovy breznianskej mostárne sa teší najmä Lamborghini Diablo.
Kedysi ho vlastnil mafián Peter Steinhübel, známy ako Žaluď, ktorého zastrelili v auguste 1999 poľovníckou puškou keď nastupoval do pristavenej limuzíny. Na Slovensko ho priviezol v 90. rokoch.
„V rokoch 1991 – 1992 bolo s takmer 500 koňmi najrýchlejším autom sveta. Z nuly na stovku zrýchlilo za štyri sekundy a dosahovalo rýchlosť 340 km/h. V tom čase sa jeho cena pohybovala od 14 do 16 miliónov korún,“ konkretizoval Kolenička s tým, že po Žaluďovi malo aj iných vlastníkov.
Po nehode bola nutná rekonštrukcia. Pôvodne malo čiernu farbu, dnes je oranžové.
Auto, v akom zastrelili Diniča
Vyše päťmetrov dlhý kolos, nazývaný Mamut, bol kedysi na cestách neprehliadnuteľný a rovnako aj dnes udrie do očí aj návštevníkom breznianskeho múzea.
Obľúbili si ho štátnici, podnikatelia, hrdo sa na ňom vyvážali mafiánski bossovia.
V takom Mercedese-Benz, avšak nie v úprave Lorinser, sa v októbri 1998 naposledy viezol aj bratislavský mafián Róbert Dinič. Náboje zo samopalu ho zasiahli priamo v aute. Na mieste bol mŕtvy.
Luxusný obor, vážiaci viac ako dve tony, je tiež spojený s menom basketbalistu svetového formátu Michaelom Jordanom.
„Ikonický Mercedes-Benz Coupé S600 V12 Michaela Jordana, ktorý šoféroval aj v seriáli Netflixu The Last Dance, mal rovnakú konfiguráciu a rovnakú úpravu Lorinser, ako u nás vystavené vozidlo,“ uviedol pre MY Novohrad Marcel Kolenička, majiteľ Double Red Car múzea s tým, že športová hviezda, známa svojou luxusnou zbierkou áut v čase svojej basketbalovej slávy, jazdila práve v takomto vozidle z roku 1996.
V tom čase sa jeho cena na Slovensku pohybovala okolo 7 miliónov korún.
Do oka padlo aj Reichelovi
Jedným z lákadiel múzea je aj Ferrari Testarossa, typ F110. Pred takýmto autom, ktoré v 80. rokoch patrilo medzi najrýchlejšie, sa kedysi fotili aj mafiánsky zabijak Alojz Házy s bossom popradského podsvetia Milanom Reichelom.
„Ide o 12-valcový športový automobil od spoločnosti Ferrari. Dvojdverové kupé Testarossa malo premiéru na autosalóne v Paríži v roku 1984. Všetky verzie Testarossy boli dostupné s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, umiestnenou vzadu. Konštrukčia zadného motora v strede (motor medzi nápravami, ale za kabínou) udržuje ťažisko v strede auta, čo zvyšuje stabilitu a zlepšuje schopnosti vozidla v zákrutách. Testarossa nepotrebovala zadný spojler. Koeficient aerodynamického odporu CD sa rovná 0,36, teda bol výrazne nižší, ako u Lamborghini Countach (0,42),“ uvádza sa na informačnej tabuli v múzeu.

Kolenička dopĺňa, že popularita auta vzrástla aj vďaka televíznemu seriálu Miami Vice z roku 1984, tiež videohre Run od Segy z roku 1986 aj filmom Vlk z Wall Street a Gangstri z Miami (Kings of South Beach).
Luxusný kabriolet, aký mal aj Černák
Medzi autami, na ktorých sa v minulosti vozil niekdajší obávaný boss banskobystrického podsvetia Mikuláš Černák, bol aj strieborný Mercedes SL.
V múzeu vystavujú takéto auto v čiernej farbe.
„Model R129 predstavili v roku 1989 a stal sa exkluzívnou dvojmiestnou triedou SL od roku 1963. Bol prvým modelom Mercedes-Benz, ktorý mal hydraulicky ovládanú skladaciu strechu pomocou tlačidla, motor V8 so 48 ventilmi (štyri ventily na valec) a HID svetlometmi (zavedenými v roku 1995). R129 bol prvým kabrioletom, vybaveným automatickým vysunutím ochranného oblúka v prípade prevrátenia. Vodič môže v prípade potreby zdvihnúť a spustiť ochranný oblúk stlačením tlačidla. To napomáha k čistému vzhľadu R129, bez ohrozenia bezpečnosti a ochrany jeho cestujúcich. V roku 1992 bol R129 prvou triedou SL, ktorý mal na výber motor V12 a mal oficiálne verzie AMG,“ môžu sa návštevníci jedinečného múzea pod nízkotatranskými vrchmi dočítať na informačnom paneli pred autom.