FIĽAKOVO. Do novej priemyselnej haly vo Fiľakove mieri investor. Spoločnosť Patak Motors tu bude sériovo vyrábať mestský automobil v dizajne 30. rokov 20. storočia, s ktorým uspela ako so start-upom.
Ide o inovatívnu slovenskú automobilku, zameranú na vývoj, výrobu a predaj elektrických a benzínových vozidiel Rodster.
Po štvrtkovom (16. 5.) zasadnutí banskobystrického krajského parlamentu o tom informovali župan Ondrej Lunter a Attila Agócs, primátor Fiľakova, kde projekt oficiálne predstavia, akonáhle bude hala pripravená na spustenie výroby.
Niekdajší ministri boli skeptickí
„V tejto chvíli sme tesne po vyhodnotení výberového procesu. Verím, že v horizonte najbližších týždňov bude mať už spoločnosť svoje technológie nasťahované v novej hale,“ uviedol Lunter.
Zdôraznil, že pre región s vysokou nezamestnanosťou, to znamená aj vznik desiatky nových pracovných miest.
Pripomenul, že v mimoriadne náročnom období, aké samosprávy zažívali počas koronavírusovej pandémie a tiež po vypuknutí vojny na Ukrajine, keď nastúpila značná inflácia a stavebné materiály a práce výrazne zdraželi, podporila župa projekt budovania haly sumou 400-tisíc eur.

„Ďakujem za to, že sme sa nevydali cestou, ako niektorí vtedajší ministri, ktorí nad Fiľakovom zlomili palicu a povedali, že nikdy investora nenájde. Opak je pravdou, spoločne sa nám to podarilo,“ dodal predseda BBSK.
Vzniknú nové pracovné miesta
Primátor Fiľakova spresnil, že v areáli bývalého Kovosmaltu nový investor vytvorí minimálne 36 pracovných miest na minimálne päť rokov, s možnosťou predĺženia na ďalších päť rokov.

„Bojujeme už vyše šesť rokov, aby sme odstránili urbanistickú jazvu po bývalom výrobnom podniku a vytvorili nové pracovné miesta. Museli sme prekonať veľa prekážok, veľa ľudí nás od tohto zámeru odhováralo, ale som rád, že sme sa nevzdali a všetci skeptici majú potvrdený opak, že stálo za to byť šesť rokov optimistom,“ povedal Agócs.
Urobili to inak, než býva zvykom
Zaujímavosťou je, že do mesta pod Fiľakovským hradom sa investora rozhodli prilákať inak, než býva zvykom. Nenúkali mu pozemky, ale rovno postavili priemyselnú halu. V areáli bývalého Kovosmaltu, ktorý kedysi dával v Novohrade prácu ľuďom až zo 110 dedín, vyrástla na ploche 1000 metrov štvorcových.
Nechýbajú administratívne priestory a zázemie pre zamestnancov. Okrem toho je tu podľa Agócsa možnosť okamžitej prístavby s rozlohou 1000 metrov štvorcových. Všetko je predpripravené.
Pomohli aj eurofondy
Finančná spoluúčasť BBSK na približne štvormiliónovej výstavbe haly predstavuje 400-tisíc eur. Podporil ju aj štát, peniaze tiež pritiekli z eurofondov.

Financovalo ju aj mesto, avšak jeho peňažný podiel sa vďaka dobrej správe, ktorá prišla z budapeštianskeho technického sekretariátu Interregu, programu cezhraničnej spolupráce, výrazne znížil.
„Odsúhlasili nám financie navyše v objeme vyše 1,4 milióna eur. Takže spolufinancovanie mesta bude napokon na úrovni 200 – 300-tisíc eur. Pre nás je to veľmi dobrá správa, pretože ušetrené peniaze budeme môcť použiť na ďalší rozvoj a kofinancovanie ďalších projektov. To už dáva pevný základ na ďalší rozvoj Fiľakova,“ vyčíslil rovnako vlani na jeseň Agócs.
Patak Motors s. r. o.
Automobilka na svojej oficiálnej webovej stránke informuje, že cieľom bolo navrhnúť vozidlo, šité na mieru potrebám ľudí z miest.
„Auto, ktoré by každodenné povinnosti ako dochádzanie do práce, nakupovanie či vozenie detí do školy premenilo na zábavu. Praktické malé auto s perfektnými jazdnými vlastnosťami, ktoré by bolo priateľské k obyvateľom aj k životnému prostrediu. Vždy sme obdivovali klasické autá v džentlmenskom štýle, ktoré v súčasnosti v uliciach európskych miest vôbec nevidno. To nás inšpirovalo k vývoju malého vozidla, ktoré by bolo vhodné do mesta, s pohodlným parkovaním aj nabíjaním a navyše zábavné – to všetko spojené nadčasovým retro dizajnom,“ píše sa na stránke patakmotors.com.
Firmu tvorí tím nadšencov, milovníkov áut a dizajnérov s dovedna viac, ako storočnými skúsenosťami v automobilovom a výrobnom priemysle. Väčšina pochádza zo Slovenska.
„Andrej Hulala je autorom nápadu, kľúčovým konštruktérom a vedúcim projektu. S históriou automobilového pretekára je navrhnutie Rodstra splnením jeho detského sna. Michal Vršek má skúsenosti s konštrukčným inžinierstvom a výrobou. V minulosti pracoval pre klientov VW/Porsche, Nissan, Volvo, Renault, Peugeot a Citroën. Norbert Klement je naším hlavným konštruktérom. Navrhol a skonštruoval vozidlá pre Rallye Paríž Dakar, pracoval pre veľké nemecké výrobné závody, čím sme vymenovali aspoň to najdôležitejšie. Pri tvorbe dizajnu sme sa spojili so svetoznámym dizajnérskym štúdiom EVEKTOR, na prevodovke pre Rodster elektromobil sme spolupracovali s Českým vysokým učením technickým v Prahe. Na projekte sa však podieľalo oveľa viac odborníkov,“ informuje spoločnosť na svojej stránke.